کد خبر 8455
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

وام مسکن، شبیه یک طنز تلخ است/ چگونه کارگر با حقوق ۱۰ میلیونی، اقساط ۳۵ میلیونی را پرداخت کند؟

وام مسکن، شبیه یک طنز تلخ است/ چگونه کارگر با حقوق ۱۰ میلیونی، اقساط ۳۵ میلیونی را پرداخت کند؟

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: به نظر می رسد که وام مسکن یک جوک تلخ است؛ چراکه کارگر با حقوق ۱۰ میلیون تومانی توان پرداخت وام ۳۵ میلیون تومانی را ندارد و حقوق یک کارگر در نهایت ۱۲ میلیون تومان می‌شود، پس با یک فرمول ساده می توان دریافت که نمی‌توان اقساط وام ۳۵ میلیون تومانی را پرداخت کرد.

به گزارش آهن نیوز؛ ناصر چمنی، کارشناس حوزه مسکن گفت: جامعه کارگری که ۵۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، متاسفانه با وضعیت فعلی قیمتها در بازار مسکن، حتی نمی‌توانند به فکر خرید خانه باشند.

وی با اشاره با اقساط ماهانه ۳۵ میلیون تومانی وام مسکن گفت: کارگر با حقوق ۱۰ میلیون تومانی توان پرداخت وام ۳۵ میلیون تومانی را ندارد و اینجا است که به نظر می رسد وام مسکن، فقط یک جوک تلخ است؛ این در حالی است که حقوق یک کارگر، در نهایت ۱۲ میلیون تومان می‌شود، پس یک فرمول ساده محاسباتی نشان می دهد که با این رقم نمی‌توان اقساط وام ۳۵ میلیون تومانی را پرداخت کرد.

به گفته این کارشناس حوزه مسکن، به نظر می‌رسد دو دو تای ما ۴ می‌شود؛ اما دو دو تای سیاستگذار در تعیین چگونگی بازپرداخت وام مسکن، ۵ می‌شود که چنین وام‌هایی را طراحی می‌کنند.

وی افزود: در حوزه مسکن فقط دولت می‌تواند یک کار برای جامعه کارگری انجام دهد و آن اینکه با شرایطی مانند اجاره به شرط تملیک و مسکن مهر کارگران را صاحب خانه کند، هر چند طرح مسکن مهر احمدی‌نژاد هم بحث‌هایی داشت؛ اما در نهایت یک تعداد مسکن ساختند و تحویل جامعه کارگری و کم درآمد دادند.

چمنی گفت: رییس جمهور قول داده بود سالی یک میلیون مسکن بسازند، سال دوم ریاست ایشان هم تمام شد، اگر زیرساخت‌های این کار شروع شده بود الان باید حدود ۲ میلیون واحد مسکن در حال ساخت بود.

این کارشناس مسکن با اشاره به این که طبق قانون اساسی دولت باید برای افراد کم درآمد خانه بسازد، گفت: دولت میزان افزایش حقوق کارگران را ۲۰ درصد تعیین کرده است در حالی که تورم بالای ۴۶ درصد است.

منبع: اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر 8455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =