کد خبر 8457
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹

کاربردهای لوله استیل و لوله مانیسمان در صنعت چیست؟

کاربردهای لوله استیل و لوله مانیسمان در صنعت چیست؟

محصولات فولادی نظیر لوله استیل و لوله مانیسمان، محصولاتی با تنوع بالا هستند. کاربرد لوله مانیسمان و لوله استیل در صنعت بسیار گسترده است و اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ در این مقاله قصد داریم راجع به این لوله‌های پرکاربرد با ویژگی‌های منحصربه‌فرد صحبت کنیم و از مشخصات، کاربردها و قیمت این محصولات اطلاعاتی را با شما همراهان گرامی به اشتراک بگذاریم. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله‌های پرکاربرد در صنعت است که به خوبی می‌تواند در برابر عوامل مخرب محیطی، سایش، فرسایش و فشار بالا به خوبی مقاومت کند. این محصول اولین بار در سال ۱۸۸۵ توسط هرمان منیسمان یک مهندس آلمانی تولید شد و باتوجه به ویژگی‌هایی منحصربه‌فردی که داشت به سرعت جای خود را در صنایع گوناگون باز کرد.

لوله بدون درز به شکل یک قالب پرفشار و به‌صورت کاملا یکپارچه تشکیل می‌شود. این شیوه تولید منجر به خلق لوله‌هایی بدون درز، بدون جوش و بدون شکاف خواهد شد. این لوله‌ها وزن کمی دارند و از میزان مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار برخوردار هستند. از جمله کاربرد لوله فاقد درز در صنعت می‌توان به صنایع شیمیایی، نفت، گاز و خودروسازی اشاره کرد.

نحوه تولید لوله بدون درز

روش تولید لوله بدون درز به شکل زیر است:

۱.ابتدا شمش‌های فولادی برش زده می‌شود.

۲.سپس تولیدکنندگان آن‌ها را به کوره‌هایی که به واسطه گاز حرارت دیده و گرم شده‌اند، وارد می‌کنند.

۳.زمانی که شمش‌ها کامل گرم و به مرحله سرخ شدن برسند، با کمک دستگاه‌های الانگیتور سطحشان را گرد و درونشان را با لخ پرس سوراخ می‌کنند.

۴.در مرحله بعدی که به اصطلاح به آن شیلک سنبه می‌گویند، سنبه با فشار بالا به داخل شمش فولادی شلیک می‌شود.

۵.سپس مورد بررسی قرار می‌گیرد که تاب نداشته باشد.

۶.در صورت مشاهده هرگونه تاب، آن را برطرف می‌سازند تا یکدست و صاف شود.

۷.در این مرحله سنبه از داخل لوله بیرون می‌آید. در مرحله بعدی ابتدا و انتهای لوله گرفته و به شکل گرد در آورده می‌شود. مرحله بعدی مرحله کشش است.

۸.در این مرحله لوله کشیده می‌شود و به اندازه‌های گوناگون تا ۲۴ متر در می‌آید.

۹.سپس به مرحله خنک‌سازی می‌رسیم که در این مرحله با کمک آب و فرآیندهای خاص لوله خنک می‌شود و به تناسب نیاز مشتریان آن را در اندازه‌های متفاوت برش می‌دهند.

۱۰.سپس لوله را با کمک کامپیوتر آزمایش می‌شود تا ضایعات آن را جدا کنند.

۱۱.در این مرحله این لوله‌ها را به شکل شش ضلعی با کمک تسمه می‌بندند و بارگیری می‌کنند.

کاربرد لوله فاقد درز

انواع لوله بدون درز باتوجه به ویژگی‌های خاص خود کاربردهای متعددی دارند. کاربرد لوله مانیسمان عبارت است از:

صنعت نفت و گاز: لوله‌های بدون درز مقاومت فوق العاده‌ای در برابر فشار و حرارت از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین به در صنعت نفت و گاز به‌عنوان لوله‌های حفاری، خط لوله و لوله‌های انتقال گاز کاربرد دارند.
صنعت خودرو: لوله‌های مانیسمان در صنعت خودرو به منظور انتقال سوخت، لوله‌های ترمز و تهویه مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جمله کاربرد لوله مانیسمان می‌توان به این مورد اشاره کرد.
صنعت شیمیایی: این لوله‌ها در صنعت شیمیایی به منظور انتقال مواد شیمیایی، ساخت تجهیزاتی نظیر گرمکن ها، برج‌های خنک کننده، راکتورها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.
صنعت ساخت‌وساز: این لوله‌ها در صنعت ساخت‌وساز برای انتقال آب و فاضلاب به کار گرفته می‌شوند و کاربرد لوله مانیسمان به ساخت‌وساز نیز اختصاص می‌یابد.

لوله استیل چیست؟

از دیگر لوله‌های پرکاربرد در صنایع گوناگون می‌توانیم به لوله استنلس استیل اشاره کنیم. این محصول در واقع استوانه‌ای توخالی از فولاد ضد زنگ و جنس استیل در سطح مقطع مربع، گرد، مستطیل و بیضی است. لوله استیل معمولا به شکل درزدار یا بدون درز یا همان مانیسمان به تولید می‌رسد و از نظر سایز و اندازه، ضخامت، طول و قطر تنوع بسیار بالایی دارد. ماده اولیه تشکیل دهنده این لوله‌ها فولاد است که با افزودن یکسری عنصرها به آن، ویژگی‌های بهتری به محصول می‌بخشند.

نحوه تولید لوله استیل

لوله استیل براساس نحوه تولید به دو دسته درزدار و بدون درز یا مانیسمان تقسیم می‌شود که هرکدام فرآیند تولید متفاوتی دارند. روش تولید لوله استیل بدون درز یا همان مانیسمان را در بخش‌های قبلی محتوا به شکل کامل توضیح دادیم. حال به فرآیند ساخت لوله استیل درزدار می‌پردازیم.

۱۲.برای تولید این محصول تولیدکنندگان ابتدا یک ورق استیل را به شکل لوله درمی آورند.

۱۳.سپس درز ایجاد شده و محل شکاف را با استفاده از جوش به هم وصل می‌کنند.

۱۴.در مرحله بعد لوله را بررسی و در صورت داشتن هرگونه تاب، آن را برطرف می‌کنند.

۱۵.سپس لوله را به اندازه‌های مختلف برش می‌دهند و فرآیند خنک‌سازی را روی آن اجرا می‌کنند.

۱۶.پس از آن محصول را مورد آزمایش قرار می‌دهند و ناخالصی‌های آن را برطرف می‌سازند

۱۷.در نهایت نیز محصول را برای بارگیری آماده می‌کنند.

انواع لوله استیل و کاربرد آن‌ها

لوله استیل در انواع مختلف به تولید می‌رسد و هر نوع آن به واسطه برخورداری از مشخصات و ویژگی‌های خاص، کاربردهای متفاوتی با نوع دیگر دارد. از انواع لوله استیل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کاربردهای لوله استیل و لوله مانیسمان در صنعت چیست؟

لوله استیل ۳۰۴

این محصول یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های استیل است که مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده، نم و رطوبت دارد. لوله استیل ۳۰۴ به راحتی ضدعفونی می‌شود، هزینه تولید آن مناسب و تولید آن هم کاملا ساده و بی‌دردسر است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توانیم به مقاومت در برابر سرما و گرما و تولید در ضخامت‌های مختلف اشاره کنیم.

لوله استیل ۳۱۶

این نوع لوله‌ها پس از لوله استیل ۳۰۴ در رده دوم قرار می‌گیرند و مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر عوامل خورنده حفره‌ای و شکافی از خود نشان می‌دهند. لوله ۳۱۶ قابلیت شکل پذیری، ماشین‌کاری و جوشکاری دارد و در برابر دما و رطوبت به خوبی مقاومت می‌کند. از لوله استیل ۳۱۶ در محیط‌های دریایی، صنایع داروسازی، دریایی و سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌کنند.

لوله استیل ۴۴۶

این نمونه از لوله‌های استیل در برابر اکسیداسیون، خوردگی و سولفیداسیون مقاومت بالایی دارد، اما میزان این مقاومت در محیط‌های با دمای بالا، کمتر است. لوله استیل ۴۴۶ هدایت حرارتی فوق‌العاده‌ای دارد و در برابر مس ذوب شده به خوبی مقاومت می‌کند. از این محصول در قطعات کوره؛ جعبه‌های آنیلینگ، صدا خفه‌کن‌های صنعتی و پایه‌های تیوپ اشعه ایکس استفاده می‌شود.

لوله استیل ۲۰۱

 لوله استیل ۲۰۱ نسبت به نمونه‌های بیان شده میزان مقاومت کمتری در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی دارد و به همین علت معمولا در فضاهای باز، مرطوب و… استفاده نمی‌شود. از موارد استفاده این لوله می‌توانیم به تزئینات خودرو، درب و پنجره، ظروف پخت و پز، واگن‌های قطار، محافظ تخت و… اشاره کنیم.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به لوله‌های استیل و لوله‌های مانیسمان از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف صحبت کردیم و کاربرد لوله مانیسمان و استیل را در صنعت مورد بررسی قرار دادیم. این گستردگی در کاربرد لوله‌های استیل و لوله‌های مانیسمان به دلیل ویژگی‌ها و مشخصات مختلف این محصولات است. انواع لوله‌های استیل و مانیسمان از ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر نم، رطوبت، حرارت، سرما، مواد شیمیایی و… برخوردار هستند و به همین واسطه در صنایعی نظیر پتروشیمی، نفت و گاز، دارو، صنایع غذایی، خودروسازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای بررسی قیمت انواع مقاطع فولادی، لوله‌های استیل و مانیسمان به سایت آهن یک مراجعه کنید و اقدامات لازم برای خرید و سفارش این محصول را انجام دهید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 8457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =