کد خبر 8463
۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

قیمت ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع در بورس کالا

قیمت ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع در بورس کالا

قیمت ورق روغنی بورس کالا یکی از مواردی‌ست که تاثیر بسیاری بر صنایع و اقتصاد جهانی دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ قیمت ورق روغنی بورس کالا یکی از مواردی‌ست که تاثیر بسیاری بر صنایع و اقتصاد جهانی دارد. این ورق‌ها نقش بسزایی در صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی، صنایع خودروسازی، ساخت بشکه و مخزن دارند. تغییرات در قیمت ورق‌های روغنی نه‌تنها تاثیر مستقیمی بر هزینه تولید محصولات این صنایع دارند؛ بلکه به‌عنوان یک نشانه مهم از روند اقتصاد جهانی هم مورد توجه قرار می‌گیرند.

از آنجایی که تغییرات قیمتی این محصولات برای بسیاری از صنایع مهم‌اند، مهم است در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه تفاوت قیمت ورق روغنی بورس کالا و بازار به همراه عوامل تعیین‌کننده قیمت این محصولات را بررسی می‌کنیم. پس از مطالعه این مطلب خواهید دانست که یک ورق باکیفیت با قیمت مناسب را چگونه و از کجا می‌توانید تهیه کنید.

عرضه فولاد در بورس: چه کالاهایی در بورس عرضه می‌شوند؟

بد نیست قبل از پرداختن به قیمت ورق روغنی در بورس کالا کمی درباره تاریخچه معاملات محصولات فولادی در بورس و تاثیر آن بر بازار صحبت کنیم. از شهریورماه سال 1382 که مجلس لایحه عرضه فلزات در بورس را تصویب کرد، شاهد رونق خرید و فروش فلزات در ایران هستیم. بورس کالا به بستری تبدیل شد که در آن کالاهای مشخص، طبق دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده و به‌طور منظم معامله می‌شوند.

از جمله این کالاها می‌توان به ورق سرد یا ورق روغنی، ورق گرم، ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود، ورق رنگی، تسمه پهن و تسمه باریک فولادی اشاره کرد. این محصولات در بازار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای کشور و در قسمت مقاطع فولادی تخت، خرید و فروش می‌شوند. بازار صنایع و معادن شامل گروه‌های فولاد، آلومینیوم، مس و...  است.

عموما ورق روغنی بورس کالا در روزهای شنبه و دوشنبه عرضه می‌شود و عرضه این محصولات در بورس کالا روی قیمت خرید و فروش آن‌ها در بازار تاثیرگذار است. 

تفاوت قیمت ورق روغنی در بورس و بازار

قیمت ورق روغنی بورس کالا به‌دلیل روش‌های مختلف معاملاتی موجود، تفاوت قابل ‌توجهی با بازار دارد. این روش‌ها شامل قراردادهای آتی، قراردادهای نقدی، پرداخت نسیه و قرارداد سلف است. این تنوع به همه افراد شرکت‌کننده در بورس اجازه می‌دهد تا با استفاده از مناسب‌ترین روش به معاملات خرید و فروش ورق روغنی و سایر محصولات فولادی بپردازند.

در حالی‌ که‌ قیمت‌ها در بورس کالا نوسانات دائمی را تجربه می‌کنند؛ اما دست‌ نداشتن دلال‌ها در این بازار باعث می‌شود که قیمت ورق روغنی بورس کالا همیشه مناسب‌تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از بازار آزاد باشد.

همچنین، تمام قیمت‌ها در بورس بر اساس روش‌های قانونی تعیین می‌شوند و اطمینان خاطر از صحت و درستی آن‌ها وجود دارد. بازار سهام نقش مهمی در نزدیک نگه‌داشتن قیمت‌ها به واقعیت و جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها توسط دلالان ایفا می‌کند. درواقع، با نوسان مداوم قیمت‌های بازار آزاد، بازار سهام به‌عنوان یک نیروی تثبیت‌کننده عمل می‌کند.

قیمت ورق روغنی در بورس به چه صورت تعیین می‌شود؟

قیمت ورق روغنی در بورس کالا با مکانیزم خاصی تعیین می‌شود که انصاف و شفافیت را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان تضمین می‌کند. در ابتدای معاملات، فروشنده کمترین قیمت پیشنهادی برای فروش ورق روغنی را اعلام می‌کند. متعاقبا، خریداران با ارائه بالاترین قیمت پیشنهادی خود برای خرید ورق روغنی، در فرآیندی مشابه حراج شرکت می‌کنند. خریداری که بالاترین قیمت را اعلام کند، برنده حراج می‌شود و قیمت ورق روغنی در بالاترین پیشنهاد بسته می‌شود. قیمت بسته‌شدن ورق روغنی ملاک خرید و فروش و معاملات آن روز است.

این فرآیند تضمین می‌کند که خریدار و فروشنده از تأثیر نوسانات بازار بر معامله خود محافظت می‌کنند. یکی از مزیت‌های این روش معامله، ایجاد فضای امن برای هر دو طرف معامله است. با رفع ابهامات ناشی از نوسانات بازار، خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات خود را با اطمینان انجام دهند.

این امر به‌ویژه در مورد محصولات فولادی مانند ورق روغنی که کاربردهای صنعتی گسترده‌ و تقاضای زیادی دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد. در بورس، تمامی کالاها بر اساس قیمت پایانی که آخرین قیمت تعیین‌شده کالا است (قیمت بسته‌ شدن کالا) خرید و فروش می‌شوند. به‌ این‌ صورت که خریدار کل مبلغ معامله را پراخت می‌کند و کالا را در زمان معینی که با فروشنده توافق شده، تحویل می‌گیرد.

این روش معاملاتی که به معاملات آتی معروف است، تضمین می‌کند که صرف نظر از تغییرات آتی در قیمت بازار، قیمت از پیش توافق‌شده ثابت باقی می‌ماند. با استفاده از مکانیسم معاملات آتی در بورس کالا، خریداران می‌توانند با اطمینان از اینکه قیمت ورق روغنی بدون توجه به نوسانات بازار ثابت باقی می‌ماند، ورق مورد نظرشان را خریداری کنند.

قیمت ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع در بورس کالا

قیمت ورق روغنی در بازار آزاد به چه صورت تعیین می‌شود؟

ورق روغنی یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنایع مختلف است؛ به همین علت قیمت ورق فولادی از اهمیت زیادی برخوردار است. قیمت ورق روغنی در بازار آزاد بر اساس فاکتورهای زیر و به‌صورت تخصصی تعیین می‌شود.

فرآیند تولید محصول: قیمت ورق روغنی که به ورق سرد هم معروف است، قبل از هر چیز  براساس فرآیند تولید آن تعیین می‌شود. ورق روغنی از ورق سیاه و طی فرآیند نورد سرد به دو صورت رول و فابریک تولید می‌شود. بر همین اساس، ورق روغنی به سه شکل ورق معمولی، ورق نیمه‌کشش و فوق کشش تولید می‌شود که قیمت‌های متفاوتی دارند.

ابعاد، اندازه و ضخامت: قیمت ورق روغنی با ضخامت بالاتر، بیشتر است. همچنین سفارشی‌سازی این ورق‌ها ممکن است منجر به هزینه‌های بالاتر شود.

کارخانه تولیدی: کارخانه تولیدکننده می‌تواند بر کیفیت و تعیین قیمت ورق روغنی نقش داشته باشد. به‌عنوان نمونه، قیمت ورق روغنی صبا پروفیل به‌دلیل کیفیت بالا، مقاومت زیاد و سطح صیقلی یکی از بهترین و پرطرفداترین گزینه‌ها برای صنایع مختلف است.

هزینه‌های مرتبط با تولید: قیمت نهایی ورق روغنی متاثر از هزینه‌های مربوط به مواد اولیه، نیروی کار، انرژی، تجهیزات و ماشین‌آلات است. افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید به طور مستقیم بر قیمت نهایی ورق روغنی تاثیرگذار است.

نوسانات قیمت ورق سیاه: از آنجایی که ورق روغنی در بعضی از کارخانه‌ها از ورق سیاه تولید می‌شود، هرگونه نوسان قیمت در ورق سیاه بر قیمت ورق روغنی هم تاثیرگذار است.

قیمت نفت خام: قیمت نفت خام بیشتر از طریق تاثیر بر هزینه‌های حمل‌ونقل به‌دلیل افزایش قیمت سوخت بر قیمت نهایی ورق روغنی تاثیرگذار است.

نرخ ارز و قیمت جهانی: عواملی مانند نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد به شکل مستقیم بر قیمت‌ نهایی تمام محصولات فولادی از جمله ورق روغنی تأثیرگذارند. به‌علاوه، شرایط حاکم بر بازار جهانی مانند تحریم‌های تجاری، وضعیت رقابتی صنایع فولاد و وضعیت تقاضای بین‌المللی هم بر قیمت ورق روغنی تاثیر می‌گذارند.

عرضه و تقاضا: افزایش تقاضا یا عرضه محدود می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد؛ درحالی‌که عرضه بیش از حد، ممکن است منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

قیمت ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع در بورس کالا

معاملات و قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا و عوامل مرتبط با تجارت بین‌المللی می‌توانند بر قیمت ورق‌های روغنی تأثیر بگذارند. این موارد تنها برخی از عوامل مهمی هستند که در تعیین قیمت ورق‌های روغنی در بازار نقش دارند. با در نظر گرفتن تمام این عوامل، افراد یا مشاغل می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد زمان خرید ورق روغنی بگیرند.

لیست قیمت و خرید ورق روغنی از صباپروفیل

ورق روغنی از محصولات فولادی تخت است که از ورق سیاه و با فرآیندی به نام نورد سرد تولید می‌شود. از فرآیند تولید ورق روغنی، قیمت ورق سیاه، ابعاد و ضخامت، برند، عرضه و تقاضا گرفته تا هزینه حمل‌ونقل، نوسانات ارز و قیمت جهانی؛ به‌ویژه بازار بورس کالا روی قیمت‌گذاری ورق روغنی تاثیرگذار هستند.

قیمت ورق روغنی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع در بورس کالا

قیمت ورق روغنی بورس کالا با نوسانات لحظه‌ای مواجه است؛ اما پایین‌تر از بازار آزاد است. این اختلاف قیمت بورس کالا و بازار آزاد به دلایل مختلف از جمله دوربودن واسطه‌ها از این بازار است. صباپروفیل مرجع عرضه ورق‌های روغنی باکیفیت و بدون واسطه است. برای حفظ سرمایه و دوری از هزینه‌های اضافی، ورق‌های روغنی مورد استفاده‌تان را از صباپروفیل تهیه کنید. در صورتی‌که به راهنمایی‌های بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه صباپروفیل در ارتباط باشید.

انتهای پیام/

کد خبر 8463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =