کد خبر 8487
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تشدید اختلاف اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تعرفه وارداتی فولاد

تشدید اختلاف اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تعرفه وارداتی فولاد

از ژانویه سال ۲۰۲۲، ایالات متحده تعرفه واردات بند ۲۳۲ اتحادیه اروپا را به میزان ۲۵ درصد بر فولاد و ۱۰ درصد بر آلومینیوم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآورده است. این تصمیم با سیستم سهمیه بندی تعرفه‌ای (TRQ) جایگزین شدند که اجازه واردات ۳.۳ میلیون تن فولاد اروپایی و ۳۸۴ هزار تن آلومینیوم در سال را بدون عوارض صادر می‌کند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ از ژانویه سال ۲۰۲۲، ایالات متحده تعرفه واردات بند ۲۳۲ اتحادیه اروپا را به میزان ۲۵ درصد بر فولاد و ۱۰ درصد بر آلومینیوم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآورده است. البته این تصمیم با سیستم سهمیه بندی تعرفه‌ای (TRQ) جایگزین شدند که اجازه واردات ۳.۳ میلیون تن فولاد اروپایی و ۳۸۴ هزار تن آلومینیوم در سال را بدون عوارض صادر می‌کند.

در اکتبر ۲۰۲۳، قرار بود دو طرف در مورد اقدامات مورد نیاز برای رسیدگی به ظرفیت مازاد و ترویج تولید فولاد کم کربن به توافق برسند. اما، آنها نتوانستند در مورد توافقنامه جهانی فولاد و آلومینیوم پایدار (GSA) به توافق برسند.

واشنگتن پیشنهاد کرد تعلیق تعرفه‌ها را تمدید کند تا زمان بیشتری برای مذاکره فراهم شود. والدیس دامبروسکیس، معاون کمیسیون اروپا، پس از نشست وزرای تجارت اتحادیه اروپا در اوایل هفته جاری گفت که این اتحادیه نیز خواهان تمدید آن است. هرچند اتحادیه اروپا به طور کامل تعرفه‌های تلافی جویانه را حذف کرده، اما ایالات متحده یک سیستم «سخت» از سهمیه بندی تعرفه‌ها را معرفی کرده است.

دامبروسکیس در اینباره اظهار داشت که سیستم کنونی سهمیه‌های سه ماهه برای ۵۴ نوع محصول مختلف فولادی را برای هر ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به طور جداگانه تعیین می‌کند. به گفته وی، مقامات اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگوهای فشرده با همتایان آمریکایی خود هستند تا به سیستمی برسند که جریان‌های تجاری تاریخی را از سر بگیرد.

دامبروسکیس خاطرنشان کرد: از طرف ایالات متحده نیز استقبال از بازنگری وجود دارد، اما باید دید که قبل از تصمیم گیری در مورد گام‌های بعدی، پیشرفت‌های طرف آمریکایی تا چه میزان قابل توجه است.» همچنین، بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا از طولانی شدن و شکست مذاکرات ابراز نگرانی کردند.

همچنین، انجمن فولاد اروپا (EUROFER) خاطرنشان می‌کند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده هنوز می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۳ به توافقی پایدار دست یابند. نبود GSA یک فرصت از دست رفته هم برای تضمین تجارت منصفانه و هم برای انجمن فولاد اروپا است که به دنبال تقویت خود قبل از COP۲۸ در زمینه حفاظت از آب و هوا است.

اکسل اگرت، مدیرعامل EUROFER، اعلام کرد که یک توافق‌نامه بین المللی الزام‌آور و بلندپروازانه با هدف پرداختن به چالش‌های وجودی پیش روی صنعت فولاد در سرتاسر جهان است اما نباید به آسیب‌های جانبی از در هر دو طرف اقیانوس اطلس در مورد نحوه برخورد با موضوع بخش ۲۳۲ تبدیل شود. انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که عدم وجود GSA، تلاش‌های کربن زدایی صنعت فولاد اروپا را نیز تهدید می‌کند.

اتحادیه اروپا به دنبال دستیابی به یک توافق فولادی با ایالات متحده تا پایان سال جاری است تا در نهایت، موضوع تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا را برطرف کند. البته، کارشناسان معتقدند که طرفین باید بر اختلافات خود فائق آیند و توافق در صورت حصول آن در درجه اول مربوط به نظام سهمیه بندی تعرفه خواهد بود.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا در مورد اقداماتی مانند ظرفیت مازاد تولید فولاد در اقتصادهای غیر بازاری مانند چین و گسترش فولاد تمیزتر به توافق برسند. واشنگتن و بروکسل، در مورد چین به ویژه رویه‌های احتمالی ضد یارانه‌ای علیه تولیدکنندگان فولاد چینی و اعمال تعرفه‌ها بر این واردات، رویکرد متفاوت دارند. ایالات متحده به دنبال اقدام فوری است، اما اتحادیه اروپا بر تحقیقات ضد یارانه‌ای تاکید دارد که احتمالا سال‌ها طول بکشد.

انتهای پیام/

کد خبر 8487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =