کد خبر 8501
۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ‌آهن در کردستان

شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ‌آهن در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ بختیار خلیقی ضمن اشاره به صدور ۳۵۶ پروانه بهره‌برداری معدنی در کردستان، از صدور تاکنون ۱۴۱ پروانه اکتشاف و ۱۲ گواهی کشف در استان هم خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال اسمی واحدهای معدنی کردستان ۵ هزار و ۱۰۶ نفر است در حالیکه اشتغال واقعی این واحدها ۴ هزار و ۱۳۹ نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد معادن فعال استان را ۱۹۴ فقره اعلام کرد و ادامه داد: ۱۵۸ معدن هم غیرفعال و ۴ معدن هم در حال تجهیز بوده و در مجموع ذخیره قطعی معادن استان ۶۰۰ میلیون تن است.

خلیقی یادآور شد: با اکتشافات انجام شده، ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

وی بیان کرد: ۵۸ درصد از سطح استان به عبارتی ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع پهنه‌بندی و زیر اکتشافات نوین معدنی و زمین‌شناسی قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه باید ۱۵ درصد از وصول حقوق دولتی باید به کردستان باز گردد، گفت: این مهم مصوبه دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان بود و انتظار می‌رود که به طور کامل این مبلغ به استان بازگردانده شود.

خلیقی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت مبادلات مرزی و مشکلات موجود استان در این حوزه اشاره کرد و اظهار کرد: تامین اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان و تسریع در انجام فرآیندهای صادراتی و مجوزهای مرتبط در گمرکات استان از مهمترین مطالبات و خواسته‌های ماست.

وی یکی از مشکلات حوزه صادرات استان را بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست و افزود: در مجموع تاکنون بیش از یک میلیارد یورو بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان استان داریم و این در حالی است که معاملات صادرکنندگان استان با طرف عراقی به صورت ریالی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 8501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =