کد خبر 8503
۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

چینی ها به بازار برگشتند؛ قیمت سنگ آهن بالا رفت

چینی ها به بازار برگشتند؛ قیمت سنگ آهن بالا رفت

با توجه به اقدامات مثبت دولت چین برای تقویت اقتصاد، بخش مسکن و ساخت‌وساز در این کشور در حال بهبود است. از طرفی با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و انبارسازی چینی‌ها میزان تقاضا برای سنگ‌آهن افزایش یافته که این موارد باعث صعودی شدن قیمت سنگ‌آهن طی چند هفته گذشته در بازار شده است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که روند صعودی قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

به گزارش آهن نیوز؛ بسیاری از تحلیلگران اقتصادی با بررسی بازارهای جهانی معتقدند با توجه به اقدامات محرک در اقتصاد چین، میزان تقاضا برای سنگ‌آهن افزایش خواهد یافت و از این‌رو قیمت سنگ‌آهن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۵۰ دلار به ازای هر تن افزایش خواهد یافت.

این پیش‌بینی قیمتی با برآورد نرخ سنگ‌آهن در روز دوشنبه ۲۷نوامبر مقایسه می‌شود، با این حال براساس داده‌های شرکت مشاوره Steelhome، این قیمت همچنان بسیار پایین‌تر از رکورد ۲۳۲.۵دلار به ازای هر تن است که در ماه مه ۲۰۲۱ به ثبت رسیده بود.

طی هفته‌های اخیر دولت مرکزی چین پس از آنکه مجموعه‌ای از اقدامات را برای احیای اقتصاد در حال رشد خود به‌خصوص در بازار بیمار مسکن و بخش ساخت‌وساز به کار گرفته است، عملا به عنوان مصرف‌کننده اصلی فولاد ظاهر شده و از این‌رو قیمت سنگ‌آهن در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی‎‌ها بیش از دو سوم سنگ‌آهن جهان را خریداری می‌کند که افزایش تقاضا موجب صعودی شدن قیمت جهانی آن می‌شود که این موضوع به عنوان یک مولفه مهم بر برنامه‌های تولید معدنچیان برجسته‌ای همچون BHP و Vale تاثیر می‌گذارد.

در سال ۲۰۲۳ به دلیل صادرات بیش از حد انتظار فولاد چین و تقاضای فزاینده از جانب بخش‌های زیرساختی و تولیدی که تا حدودی میزان افت بخش مسکن را جبران کرده، انتظارات را نادیده گرفته است.

تیم تحقیقات BMI در یادداشتی نوشت: انعطاف‌پذیری قیمت‌ها به دلیل امید نسبت به اقدامات محرک چین و افزایش تقاضای شدید بخش‌های غیرمالی از جمله ماشین‌آلات، کشتیرانی، خودرو و زیرساخت و کاهش موجودی انبارها در این کشور ادامه خواهد یافت.

به گفته برخی تحلیلگران، واردات سنگ‌آهن چین در سال ۲۰۲۳ ممکن است به رکورد بالایی برسد، در حالی که برخی دیگر از کارشناسان گمان می‌کنند این رکورد می‌تواند دومین رکورد از سال ۲۰۲۰ تاکنون باشد؛ زمانی که تولید فولاد به ۱۰۶۵میلیارد تن رسید. پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده محدود شدن نسبی میزان عرضه از قیمت‌ها حمایت کند.

براساس یادداشت تحقیقاتی CICC ممکن است در سال آینده عرضه جهانی سنگ معدن صادراتی از راه دریا تا ۳.۸‌درصد افزایش یابد، اما تحلیلگران معتقدند تقاضا در خارج از چین نیز در حال افزایش است که به رقابت برای محموله‌ها منجر می‌شود.

در این راستا دیوید کاچوت، مدیر تحقیقات Wood Mackenzie  گفت: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میزان تقاضا برای سنگ‌آهن در خارج از چین بهبود یابد که ناشی از تقاضای قوی از طرف هند است.

پی هائو، تحلیلگر کارگزاری بین‌المللی FIS نیز معتقد است که احتمالا چین شاهد افزایش اندکی در میزان عرضه قراضه فولاد در سال آینده خواهد بود که کارخانه‌های چینی از حمایت سیاستی زیادی برای خرید بیشتر از خارج از کشور برخوردار نیستند.

قراضه خوراک اصلی در فولادسازی بر پایه کوره قوس الکتریکی (EAF) است و در فولادسازی بر پایه کوره اکسیژن پایه کوره بلند (BF-BOF) استفاده می‌شود.

افت نرخ در نیمه دوم ۲۰۲۴

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ روند کاهشی به خود بگیرند، درست زمانی که انتظار می‌رود محموله‌ها افزایش یابد؛ به‌ویژه اگر پکن تصمیم بگیرد تولید فولاد را محدود کند. پکن برای کاهش انتشار کربن تولید فولاد را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کاهش داد، اما امسال به دلیل نگرانی‌ها در مورد اقتصاد، این سیاست را تاکنون اجرا نکرده است.

BMI  چشم‌انداز خود را برای میانگین قیمت برای سال آینده با ۲۰‌درصد افزایش به ۱۲۰دلار رسانده است، در حالی که گلدمن‌ساکس برآورد خود را با ۲۲‌درصد افزایش به ۱۱۰ دلار رسانده است. همچنین پیش‌بینی وود مکنزی ۸‌درصد بالاتر است و به ۱۰۸دلار می‌رسد.

با این حال، تحلیلگران برای سال آینده محدوده وسیع‌تری را بین ۹۰ تا ۱۵۰دلار به ازای هر تن پیش‌بینی می‌کنند که تا حدی به دلیل عدم‌اطمینان در مورد سقف فولاد و مداخله بالقوه دولت است. قیمت‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون در بازه ۹۹ تا ۱۳۷دلار در هر تن متغیر بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 8503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =