کد خبر 3298
۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

ادامه روند افزایشی در بازار آهن به‌دنبال افزایش دلار

ادامه روند افزایشی در بازار آهن به‌دنبال افزایش دلار

آنچه که این روزها در بازار آهن تاثیر سریع و عمیق روی ارزش کالاها می‌گذارد مساله نرخ ارز است، تداوم روند افزایشی نرخ ارز انتظارات تورمی را تحریک می‌کند و همین مطلب باعث شده است تا تجار به خرید روی بیاورند، تا آنجایی که ذهنیت بازار حفظ موجودی برای حفظ ارزش دارایی‌هاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، تنگنای تولید به علت فشار کمبود گاز به اوج خود رسیده است. اکثر کارخانجات در طول سه ماه گذشته از موجودی انبار خود استفاده کرده‌اند، این در حالی است که سطح موجودی محصول به حداقل خود رسیده است. اکثر کارخانجات تولیدکننده ورق و میله گرد با تاخیر در تحویل کالا و جور نبودن جنس‌ها روبرو هستند. ابطال معاملات شمش و میلگرد سیگنال بورس به بازار بود که اجازه افزایش قیمت را بیش از این نمی‌دهد و بورس امیدوار است که با حفظ بازار تا یکی دو هفته آینده عرضه‌های جدید فولادسازها به بازار برگردد، در نتیجه روند قیمت‌ها نزولی شود.

زمزمه‌هایی است که عرضه‌های جدید با نرخ دلار نیمایی صورت پذیرد در این صورت قیمت‌های پایه در بورس احتمالا تا دو هزار تومان هر کیلو ریزش خواهد داشت، اما نگاه بازار این تحلیل را تائید نمی‌کند، بازار معتقد است هر چند عرضه افزایش پیدا می‌کند اما همپای آن هزینه‌های تولید به‌خصوص برق، گاز، دستمزد و کرایه حمل افزایش خواهد یافت و همین امر روی کل زنجیره فولاد اثر خواهد گذاشت.

همین تاثیر با توجه به آنکه از سنگ اهن شروع می‌شود در میانه اردیبهشت ماه خود را نشان خواهد داد به همین دلیل اکثر تجار مشغول خرید و انبار کردن کالا در انبارهای تهران و اصفهان هستند. آنچه که در این میان تاثیر سریع و عمیق روی ارزش این کالاها می‌گذارد مساله نرخ ارز است، تداوم روند افزایشی نرخ ارز انتظارات تورمی را تحریک می‌کند و همین مطلب باعث شده است تا تجار به خرید روی بیاورند، تا آنجایی که ذهنیت بازار حفظ موجودی برای حفظ ارزش دارایی‌هاست.

افزایش عرضه شمش، میلگرد و یا ورق تاثیری در روند قیمت‌ها نخواهد داشت، چرا که اگر عرضه افزایش پیدا کند و یا پایه قیمت‌ها در بورس حتی تا دو هزار تومان هر کیلو هم پایین بیاید موج انتظارات تورمی افزایش عرضه را خواهد بلعید و این روند تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که بازار دست از خرید بکشد در این صورت رکود بسیار وحشتناکی حاکم خواهد شد.

قیمت محصولات آهنی امروز در بازار طبق روال این روزهای با افزایش همراه بود. 

در مورد میلگرد طبق گزارش‌ها برخی شرکت‌ها از جمله میلگرد سیرجان حدید جنوب ۵۰۰ تومان افزایش، میلگرد سپهر ایرانیان ۷۰۰ تومان افزایش، میلگرد پردیس آذربایجان ۹۰۰ تومان افزایش و به همین شکل نوسان افزایشی بین ۲۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان تقریبا در تمامی شرکت‌ها ارائه دهنده وجود داشت و میانگین قیمتی برای این محصول ۲۸ هزار تومان ثبت شد.

قیمت میلگرد خاموت بارگیری شده از اصفهان با ۲۰۰ تومان افزایش همراه بوده و به میانگین قیمتی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.

تیرآهن ذوب آهن اصفهان بدون تغییر در اکثر سایزها بوده و سایز ۱۲ به قیمت ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، سایز ۳۰، ۱۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، تیرآهن نیمه سبک ذوبی شاخه‌ای ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان معامله شد.

در بازار امروز قیمت نبشی ۶ متری برای سایزهای ۳، ۴ و ۵ به مبلغ ۲۹ هزار ۵۰۰ بود، ناودانی ۶ متری برای طول‌های ۸، ۱۰ و ۱۲ متری و همچنین سپری ۶ متری ۳۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

قیمت روز لوله درز مستقیم صنعتی به ضخامت ۲ در سایزهای مختلف به مبلغ ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و قوطی صنعتی با ورق روغنی نیز ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

قوطی و پروفیل ورق فولاد مبارکه به قیمت میانگین ۴۰ هزار تومان و ورق اهواز به قیمت ۳۸ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =