کد خبر 8515
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

زیان نوردکاران از انجماد بازار مسکن

زیان نوردکاران از انجماد بازار مسکن

در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران۱۳‌درصد میلگرد عرضه‌شده معامله شد؛ اگرچه این رقم ناچیز است، بر حجم فروش هفتگی میلگرد در این بازار نسبت به هفته‌های قبل افزوده شده است. همچنین در این هفته سقوط قیمت پایه شمش فولاد به کف نرخ هشت‌ماه اخیر، نوردکاران را خریدار کرد و باعث شد رینگ فولاد پس از چند هفته متوالی رکود، رنگی از رونق را به خود ببیند، به نحوی که ۵۶‌درصد شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد.

به گزارش آهن نیوز؛ ۴۲‌هزار تن میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. فروش ۴۲‌هزار تن میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالا رقمی قابل‌توجه نیست، اما میزان فروش این محصول نسبت به هفته‌های قبل جهش داشت.

بالغ بر ۳۱۱‌ هزار تن میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که این محصول ظرف روز چهارشنبه هشتم آذرماه با قیمتی در بازه ۱۷‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۱‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم روانه رینگ صنعتی بورس‌کالا شد.

میزان تقاضای ثبت‌شده برای این محصول برابر ۶۳‌هزار تن بود و در نهایت حدود ۴۲‌هزار تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی بود که چهارشنبه هفته گذشته برابر اول آذرماه، ۲۰‌ هزار و ۴۵۰ تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که حجم فروش هفتگی میلگرد تقریبا دوبرابر شده است. به شکل هفتگی از قیمت پایه میلگرد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شد؛ اما این کاهش نرخ، متقاضیان را خریدار نکرده است. رکود سنگین حاکم بر بخش مسکن و انباشت محصول در انبار تجار مانع از آن می‌شود که این کاهش نرخ پایه به تحریک این بازار منجر شود.

میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری برابر ۲۰‌هزار و ۶۰۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش میلگرد به ۲۲‌هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد.

این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۲‌هزار و ۶۰۰تومان عرضه می‌شود. به این ترتیب فاصله قیمتی میان میلگرد بورسی و میلگرد در بازار فیزیکی همچنان محدود است و همین موضوع باعث می‌شود تا انگیزه‌ای برای خرید میلگرد از این بازار وجود نداشته باشد. 

ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه دهم آذرماه از رکود حاکم بر معاملات شمش فولاد کاسته شد. به این ترتیب در شرایطی که ظرف هفته قبل نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ فولاد برابر ۲۵‌درصد بود، این نسبت در هفته جاری به ۵۶‌درصد رسید.

ظرف هفته جاری بالغ بر ۳۲۶‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی برابر ۳۰۹‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۱۸۴‌هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به ۵۶‌درصد رسید.

شمش فولاد ظرف هفته جاری با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۷‌هزار و ۱۹۰تومان تا ۱۸‌هزار و ۶۹۰تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد.

کف قیمت پایه برای عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف اولین هفته از آذرماه امسال به کمترین میزان پس از ابتدای فروردین‌ماه امسال رسید.

کاهش قیمت پایه عرضه شمش فولاد، توانست واحدهای نوردی را برای خرید شمش فولاد ترغیب کند و به این ترتیب بر میزان تقاضا در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در هفته گذشته افزوده شد.

میزان تقاضای ثبت‌شده در این بازار طی هفته اخیر به ۳۰۹‌هزار تن رسید و در نهایت ۱۸۴‌هزار تن شمش فولاد از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا نسبت به حجم فروش در هفته قبل جهش ۱۴۰ درصدی داشت.

منبع: اکو ایران

انتهای پیام/

کد خبر 8515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =