کد خبر 8547
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

اقدام ضد دامپینگی ترکیه علیه چهار کشور/ مالزی و تایلند جایگزین می‌شوند

اقدام ضد دامپینگی ترکیه علیه چهار کشور/ مالزی و تایلند جایگزین می‌شوند

صنعت فولاد ترکیه در انتظار وضع عوارض موقت ضد دامپینگ بر روی کلاف‌های نورد گرم از کشورهای چین، ژاپن، هند و فدراسیون روسیه است. انتظار می‌رود که اقدامات اولیه احتمالا در اوایل دسامبر تا ژانویه برای مقابله با رشد صادرات به ترکیه، به ویژه از چین، اعمال شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، براساس گزارش آرگوس مدیا از حاشیه یک کنفرانس صنعتی در استانبول، صنعت فولاد ترکیه در انتظار وضع عوارض موقت ضد دامپینگ بر روی کلاف‌های نورد گرم از کشورهای چین، ژاپن، هند و فدراسیون روسیه است. تحقیقات ضد دامپینگ در حال حاضر  بر روی واردات HRC از این کشورها در حال انجام است. انتظار می‌رود که اقدامات اولیه احتمالا در اوایل دسامبر تا ژانویه برای مقابله با رشد صادرات به ترکیه، به ویژه از چین، اعمال شود. البته، بخشی از بازار نسبت به سرعت این بررسی‌ها تردید دارند.

در این راستا، وزارت بازرگانی ترکیه گفت: «طبق مفاد قانون، ممکن است در طول تحقیقات تصمیم به اعمال یک اقدام موقت شده و تکالیف نهایی به صورت گذشته اعمال شود».

به گفته فعالان بازار، در صورت تصمیم مقامات برای اعمال عوارض دامپینگ بر کلاف نورد گرم چین، احتمالا قیمت آن بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد. در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، واردات HRC به ترکیه ۹.۸ درصد در سال افزایش یافت تا میزان آن به ۷.۴ میلیون تن برسد. این افزایش به دلیل جهش عرضه از چین به ۲.۴ میلیون تن بود.

تهدید این تصمیم و اعمال عوارض، خریداران و بازرگانان ترک را بر آن داشت تا برای تامین نیازهای خرید خود، به دنبال منابع دیگری برای واردات به ویژه تایلند و مالزی باشند. سال آینده، مالزی ظرفیت تولید فولاد نورد تخت جدید با ظرفیت ۴.۵ میلیون تن در سال را راه اندازی خواهد کرد که انتظار می‌رود در ترکیه مورد توجه قرار گیرد.

واردات محصولات نورد ترکیه در ژانویه تا سپتامبر ۶.۷ میلیون تن بوده است. این حجم تقریبا نیمی از تقاضای ترکیه برای محصولات نورد تخت را برآورده کرد که در سال جاری افزایش یافت.

در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، استفاده از ظرفیت فولاد ترکیه در مقایسه با ۶۵.۴ درصد دوره مشابه سال ۲۰۲۲ به ۵۵ درصد کاهش یافت. از همین روی، تولید فولاد در ترکیه در ژانویه تا اکتبر با ۸.۸ درصد کاهش در سال به ۲۷.۵ میلیون تن رسید.

از اکتبر ۲۰۲۳، ترکیه قیمت گاز طبیعی عمده فروشی برای شرکت‌های صنعتی بزرگ را ۲۰ درصد افزایش داده است. علاوه بر این، ترکیه تعرفه‌های برق را ۲۰ درصد افزایش داد که فشار مضاعفی بر صنعت فولاد کشور وارد می‌کند.

آخرین باری که ترکیه قیمت گاز طبیعی را افزایش داد مربوط به سپتامبر ۲۰۲۲ بود. در آن زمان به دلیل افزایش تقاضا در پی حمله نظامی روسی به اوکراین، تعرفه‌ها ۵۰ درصد افزایش یافت. این روند تا پایان سال ادامه داشت، اما در فوریه ۲۰۲۳، شرکت بوتاش کاهش ۱۳.۳-۱۷.۲ درصدی قیمت گاز طبیعی را برای شرکت‌های بزرگ صنعتی اعلام کرد.

 تولید فولاد در ترکیه در سال ۲۰۲۲ با ۱۲.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱  به ۳۵.۱ میلیون تن رسید در حالیکه پیش بینی می‌شود در سال جاری تولید بیش از ۱۳ درصد کاهش یابد. فولادسازان در طول سال ۱۹.۶ میلیون تن فولاد صادر کردند که ۱۷.۷ درصد کمتر از سال قبل است. عوامل اصلی کاهش تولید، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تقاضای جهانی فولاد است.

انتهای پیام/

کد خبر 8547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =