کد خبر 8556
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز:

در چهلمین گپ آرجام چه گذشت؟

در چهلمین گپ آرجام چه گذشت؟

چهلمین گردهمایی صمیمی فعالان صنعت آهن و فولاد با همت مجموعه آرجام و با حضور صنعت‌گران، تأمین‌کنندگان، بازرگانان و واردکنندگان صنعت آهن و فولاد از اقصی نقاط کشور در شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، چهلمین گردهمایی صمیمی فعالان صنعت آهن و فولاد با همت مجموعه آرجام و با حضور صنعت‌گران، تأمین‌کنندگان، بازرگانان و واردکنندگان صنعت آهن و فولاد از اقصی نقاط کشور در شهر تهران برگزار شد.

این دورهمی که با استقبال بسیار خوبی از سمت فعالان صنعت آهن و فولاد از بخش خصوصی همراه بود با هدف دیدار، تعامل، مشارکت و معاشرت افراد فعال در حوزه‌های مختلف فروش، تامین‌، بازرگانی، صادرات و همکاری در زمینه توسعه این صنعت در یک مدت زمان 7 ساعته در هتل استقلال تهران برگزار شد. 

در چهلمین گپ آرجام چه گذشت؟

اکثر شرکت‌کنندگان که از بخش خصوصی فعال در زمینه بازار آهن‌آلات و مقاطع مختلف فولادی بودند بزرگترین مزیت شرکت در این دورهمی‌ها را آشنایی بیشتر و بهتر تامین‌کنندگان و خریداران فعال در زنجیره فولاد عنوان کردند و حضور فعالانی از بخش دولتی را نیز برای در میان گذاشتن برخی مشکلات سازمانی و رسمی و ارائه راه حل برای آن‌ها، برای هرچه پربار شدن این گردهمایی پیشنهاد دادند. 

در این میان حضور تیم خبری آهن‌نیوز برای پوشش خبری این رویداد مهم و مخابره برخی خواسته‌های فعالانی که در کف بازار آهن و فولاد در حال فعالیت اقتصادی هستند، خالی از لطف نبود و تعدادی از مدیران و شرکت‌کنندگان که دغدغه‌مند در این حوزه فعالیت دارند برخی از نکته نظرات خود را برای بهبود رونق بازار آهن و فولاد از طریق این تریبون اعلام کردند که به مختصری از این دغدغه‌ها در ادامه پرداخته می‌شود.

در چهلمین گپ آرجام چه گذشت؟

تسهیل رشد اقتصادی کشور در گرو تعامل صنعت‌گران 

در ابتدا منوچهر ساعدی، مدیر مجموعه آرجام و برگزارکننده این گردهمایی ضمن اشاره به سختی‌های برگزاری این قبیل نشست‌ها به حضور بیش از 75 درصدی شرکت‌های جدید فعال در این صنعت از سراسر ایران در این دوره از نشست اشاره کرد و در ادامه برای توسعه بیشتر چنین مراسم‌ها به فعالان این صنعت توصیه کرد: با باور به حضور در چنین نشست‌هایی و معرفی آن به هم صنفی‌ها برای شکل گیری ارتباطاتی بهتر در این زنحیره، به طور مسلم تاثیر آن در چرخه اقتصادی چه خود واحدها و چه اقتصاد کشور بیش از پیش خواهد بود. 

وی با بیان اینکه به تنهایی در صنعت مادر فولاد توانسته در طول 24 سال با برگزاری چنین نشست‌هایی به ارتباط‌گیری هرچه بهتره بین تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان کمک کند، به راه‌اندازی چنین رویه‌هایی در سایر صنایع از جمله، چدن، آلومینیوم، پتروشیمی و حتی مواد غذایی توصیه کرد و افزود: رشد اقتصادی کشور می‌تواند در سایه چنین دورهمی‌هایی با سرعت بیشتر ارتقا پیدا کند که خصوصا نیاز به همت بیشتر بخش خصوصی فعال در این صنایع دارد.

در چهلمین گپ آرجام چه گذشت؟

قیمت‌گذاری دستوری، ریشه اصلی رکود

صمد عالی نژاد، مدیر فروش صنایع آذر فولاد امین، فعال در زمینه تولید میلگرد و شمش فولادی، قیمت‌گذاری دستوری را ریشه اصلی رکود حاکم بر بازار فولاد عنوان کرد و کمبود نقدینگی را از عوامل اصلی کمبود تقاضا در بازار دانست. وی عامل رونق بازار را تعیین قیمت مقاطع فولادی براساس مکانیزم عرضه و تقاضا بیان کرد و نظارت بر عملکرد بورس کالا در قیمت‌گذاری را از طرف بخش دولتی خواستار شد.

بازار در بلاتکلیفیِ سرنوشت جنگ خاورمیانه

صلاحی، رئیس هیئت مدیره بارمان فولاد تاوریش، از تامین کنندگان ورق‌های فولادی، تاثیر قیمت دلار و میزان عرضه تولیدکنندگان در بورس کالا را از عوامل تاثیرگذار در رونق بازار دانست و در ادامه ترس خریداران از وضعیت بازار در پی جنگ اخیر در خاورمیانه و بلاتکلیفی نرخ‌ها و عدم ثبات آن را از موارد کاهش تقاضا عنوان کرد.

خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها!

امیرحسین عرب، مدیرعامل آرمان تجارت، فعال در زمینه تهیه و توزیع کلیه مقاطع و ورق‌های فولادی، افت مداوم روند قیمتی مقاطع فولادی از ابتدای سال را از عوامل کاهش رغبت خریداران از بازار عنوان کرد که منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. همچنین از طرف دیگر بودجه‌های عمرانی و پروژه‌های ساخت و ساز که مصرف‌کننده اصلی مقاطع فولادی هستند به شدت کاهش پیدا کرده است. کمبود نقدینگی و تمایل به خرید اعتباری نیز از دیگر فاکتورهای عدم رونق بازار از نظر این فعال صنعت فولاد بود.

پیش‌بینی سخت بازار برای فعالان

خانم محمدزاده، عضو هیئت مدیره شرکت نگار فولاد تبریز، فعال در زمینه خرید و فروش مواد اولیه مقاطع فولادی، با 10 سال تجربه فعالیت در این بازار، رکود موجود درسال جاری را بی‌سابقه عنوان کرد و فروش پایین‌تر از نرخ بازار با شرایط LC را از عوامل اصلی تشدید رکود بازار دانست. وی پیش‌بینی وضعیت بازار را برای فعالان به واسطه تاثیرگذاری عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و منطقه‌ای بسیار سخت دانست و بیان کرد: در حال حاضر حمایت بخش دولتی از صادرات محصولات فولادی تا حد بسیار زیادی می‌تواند احیاکننده بازار فولاد باشد.

سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی، عامل رکود

سهیل‌پور، از اعضای هیئت مدیره شرکت روهینا بازرگان، فعال در زمینه تامین میلگرد، تیرآهن و نبشی، رکود فعلی بازار را متاثر از کل اقتصاد حاکم بر کشور و بحث سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی عنوان کرد که منجر شده کلیه بازارها به سمت رکود برود. از طرفی رکود موجود در بازارهای جهانی نیز بی‌تاثیر بر کم‌رونقی بازار داخلی نیست چرا که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره، بر کل اقتصاد جهان تاثیر گذاشته است. به گفته این فعال صنعتی، با وجود این شرایط به نظر می‌رسد رکود فعلی ادامه‌دار باشد مگر این که بازارهای جهانی یک تحرکی در جهت رونق داشته باشد. مابقی بسته به سیاست داخلی کشور است که دولت تا کجا بخواهد این سیاست‌های انقباضی را ادامه دهد. 

در چهلمین گپ آرجام چه گذشت؟

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =