کد خبر 856
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه کاهش تا نتایج مذاکرات

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه کاهش تا نتایج مذاکرات

هفته گذشته شاهد ثبات حداکثری در عمده بخش‌های بازار آهن و فولاد بودیم، اما کاهش چشمگیر ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومانی نیز در بسیاری از شرکت‌ها قابل مشاهده بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هفته گذشته شاهد ثبات حداکثری در عمده بخش‌های بازار آهن و فولاد بودیم، اما کاهش چشمگیر ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومانی نیز در بسیاری از شرکت‌ها قابل مشاهده بود. بازار روز پنجشنبه نیز عمدتاً در همه حوزه ها ثابت بود و تنها معاملات توافقی با صبر و نظاره ناشی از بلاتکلیفی مذاکرات برجام مشاهده شد.

با وجود تلاش‌های بازارساز برای افزایش قیمت‌ آهن، اخبار برجامی دستورالعمل بورس کالا را بی‌اثر کرد اگرچه نمی‌توان گفت شرایط فعلی فقط به مذاکرات برجام گره خورده است، زیرا ضعف شدید تقاضا، رکود و تورم بالا نیز از اصلی‌ترین علل ایجاد شرایط فعلی به شمار می‌رود. در  ادامه وضعیت بازارهای آهن و فولاد داخلی مورد بررسی قرار گرفته است.

بازار آهن

امروز نرخ اسکناس دلار با ۴۰۰ تومان کاهش به ۲۹ هزار ۲۰۰ تومان رسید و در بازار آهن شاهد افزایش شیب کاهش قیمت‌ها هستیم.

در نتیجه بلاتکلیفی‌ها بازار آهن و فولاد روز پنجشنبه نیز ثابت و همراه با کاهش در برخی بخش‌ها بود، به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار عمدتاً ثابت بود ولی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان نیز کاهش یافت. قیمت میلگرد در یک ماه اخیر نزولی بوده است و در ۴ شرکت ۱۵۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و ۳ شرکت نیز ثبات قیمت داشتند.

نرخ روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز تقریباً در کلیه شرکت‌ها ثابت بود. براساس آمار قیمت ناودانی ایرانی نیز در یک ماه اخیر کاهشی بوده است. امروز نیز دو شرکت ناب تبریز و نورد اشتهارد ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و دو شرکت دیگر نیز تا این لحظه ثبات قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن نیز عمدتاً ثابت بود اما در برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان کاهش قیمت مشاهده شد؛ قیمت اکثر تیرآهن‌های کیلویی ظفر بناب ثابت است و در شرکت ذوب آهن شاهد ثبات قیمت در بخش کیلویی و نوسان نرخ شاخه‌ها پر فروش تا ۴۰ هزار تومان هستیم.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز پایان هفته ثابتی را پشت سر گذاشتند اما در یک ماه گذشته نرخ این محصولات نیز کاهش داشت. تا این لحظه نرخ پروفیل با ضخامت ۲ محصول مبارکه با نزول شدید در محدوده ۲۰ هزار ۱۰۰ تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است و در برخی سایزها شاهد ثبات قیمت هستیم.

بازار بورس

باتوجه به فضای جاری رسانه‌ای در روزهای اخیر، می‌توان گفت بورس امروز تحت تاثیر تحولات مذاکرات احیای برجام، افزایش نرخ بهره بین بانکی و همچنین گزارش جنجالی مجلس از فساد گسترده در مجموعه فولاد مبارکه قرار گرفته است. در واقع بازار سرمایه این هفته شدیداً چشم انتظار نتیجه پیشنهادات برجامی ایران به غربی‌هاست و همین موضوع شرایط را برای شروع نزولی بازار سرمایه فراهم کرد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۲ هزار و ۵۹۲ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۱۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۶۶۷ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۹۷ هزار و ۴۱۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی نیز با کاهش ۴ هزار و ۸۵۴ واحدی، رقم یک میلیون و ۳۰ هزار و ۱۵۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «آریا»، «بپاس»، «شراز»، «زاگرس»، «کگهر»، «غصینو» و «خدیزل» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دانا»، «سیلام»، «غدشت»، «شلعاب» و «فپنتا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وساپا»، «ورنا»، «خپویش»، «ذوب» و «شکلر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

آنطور که از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید برخلاف تلاش بورس کالا برای افزایش قیمت آهن، کلیه محصولات فولادی در هفته گذشته روندی کاهشی داشته‌اند اما عدم تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای، انتظار برای نتایج مذاکرات و نرخ تورم بالا و... مانع از افزایش قیمت‌ها شد.

در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا امروز شنبه ۲۹ مرداد ماه قرار بود یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۶۰۰ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که از این حجم یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۰۰ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت.

۸۷۰ تن ناودانی و ۴۵ هزار و ۷۰۰ تن شمش بلوم در پیش گشایش تالار صنعتی به دلیل کمبود تقاضای لازم به روی تابلوی معاملات بورس کالا راه پیدا نکردند.

در همین حال ۴۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۱۰ هزار تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

آهن اسفنجی نیز به طور کامل با حجم عرضه ۱۱۲ هزار تنی و با تقاضای ۱۱۰ هزار تن مواجه شد و فقط ۷۶ هزار تن از این مقطع فولادی معامله شد.

همچنین تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد عرضه ۳۰ هزار و ۳۰ تنی ورق گرم خودرو بود که فقط ۲۷ هزار و ۹۴۰ تن آن فروخته شد.

در عین حال ۱۸۹ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی در پیش گشایش تالار حراج باز بورس کالا به دلیل کمبود تقاضا باز روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

علاوه بر این از ۴۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن در تابلوی معاملات بورس کالا فقط ۱۱۵ هزار تن آن در تالار حراج باز به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =