کد خبر 8578
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی در مرکز مبادله ارز ایران

انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی در مرکز مبادله ارز ایران

اولین عرضه اوراق مرابحه ارزی در مرکز مبادله ایران انجام شد.

به گزارش آهن نیوز؛ راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران و انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی در کشور امروز رونمایی شد که این اوراق برای اجرای پروژه‌های شرکت گاز بیدبلند در زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس انجام می‌شود.

علی سعیدی رئیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران با بیان اینکه تمرکز این مرکز بر مبادلات دارایی ارز و طلا است، گفت: کشور ما تاکنون در زمینه مرجعیت قیمت ارز و طلا فاقد یک مرکز بود و بازار غیرمنسجم قیمت‌ها را مشخص می‌کرد، اما اکنون با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا زیر مجموعه بانک مرکزی، مرجعیتی برای قیمت ارز و طلا ایجاد می‌شود و قیمت واقعی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشخص می‌شود.

به گفته وی؛ از ابتدای سال تاکنون به مبلغ ۵۹۲ میلیون دلار و با میانگین قیمت ۴۱ هزار و ۴۰۲ تومان و همچنین ۱۹۵ میلیون یورو به قیمت ۴۴ هزار و ۷۴۱ تومان تعیین قیمت شده است. البته ارقام این تامین مالی کوچک است، اما تعداد قراردادها زیاد بوده و به زودی مرجعیت قیمت ارز و طلا در مرکز مبادله تعیین می‌شود.

رئیس مرکز مبادله ارز و طلا همچنین گفت: اوراق مرابحه ارزی یک ابزار برای تامین مالی برای اجرای پروژه‌های شرکت گاز بیدبلند و جمع‌آوری گازهای فلر (مشعل) است که اجرا می‌شود. پذیره‌نویسی این اوراق از ۶ آذر شروع شده و قرار بود تا ۲ دی ماه ادامه پیدا کند که احتمالا فردا به اتمام می‌رسد.

سعیدی تأکید کرد: با انتشار اوراق مرابحه ارزی ۲۰۰ میلیون یورو در مرحله اول برای شرکت بیدبلند تامین مالی می‌شود. حداقل سرمایه برای خریداران این اوراق هزار ورقه به مبلغ هزار یورو و نرخ سود سالانه این اوراق ۶ درصد خواهد بود. بانک ملت به عنوان ضامن و متعهد پذیره نویسی و سازمان حسابرسی به عنوان امین اعلام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 8578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =