کد خبر 8601
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ترکیه واردات قراضه را ۴۱ درصد افزایش داد

ترکیه واردات قراضه را ۴۱ درصد افزایش داد

براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه (TUIK)، در اکتبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی ترکیه واردات قراضه خود را ۴۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش دادند و به ۱.۴۹ میلیون تن رساندند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه (TUIK)، در اکتبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی ترکیه واردات قراضه خود را ۴۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش دادند و به ۱.۴۹ میلیون تن رساندند.  این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۲۲، افزایش ۳.۲ درصدی داشته است. از همین روی، هزینه واردات مواد خام توسط فولادسازان ترکیه با ۴۳.۱ درصد افزایش به ۵۶۸.۲ میلیون دلار رسید.

ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، ۱۵.۵۱ میلیون تن قراضه وارد کرده که ۴۷.۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. از نظر ارزش نیز واردات با ۲۷.۴ درصد کاهش در سال به ۶.۳۶ میلیارد دلار رسید. ایالات متحده با ۳.۶۳ میلیون تن (افزایش ۳.۲ درصدی)، بزرگترین صادرکننده مواد خام به بازار ترکیه در ژانویه تا اکتبر بود. پس از آن هلند  و بلژیک قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲، ترکیه واردات قراضه را با ۱۶.۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۲۰.۹۳ میلیون تن رساند.  کاهش حجم واردات قراضه به کشور با حجم کم کارخانجات فولاد داخلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ همراه بود.

ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد.  در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های ترکیه تولید فولاد را با ۱۲.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۳۵.۱ میلیون تن رساندند.

کاهش ظرفیت تولید فولاد

همچنین، استفاده از ظرفیت فولاد ترکیه در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ در مقایسه با ۶۵.۴ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۵۵ درصد کاهش یافته است. کارخانه‌های فولاد ترکیه تحت تاثیر تقاضای اندک فولاد و حاشیه سود ضعیف قرار دارند. نرخ بهره برداری از ظرفیت جهانی فولاد برای این دوره ۷۵.۳ درصد بوده که نسبت به ۷۴.۳ درصد در ژانویه تا اکتبر سال گذشته افزایش یافته است.

تولید فولاد ترکیه در ژانویه تا اکتبر با ۸.۸ درصد کاهش در سال به ۲۷.۵ میلیون تن رسید.  این کاهش نشان دهنده تعطیلی کارخانه‌های فولاد پس از زلزله فوریه و قیمت بالای انرژی در نیمه اول سال است.

صادرات فولاد ترکیه در ژانویه تا سپتامبر به ۷.۵ میلیون تن کاهش یافت که نسبت به ۱۲.۴ میلیون تن در سال گذشته روند نزولی را نشان می‌دهد.  همزمان، واردات فولاد این کشور روند افزایشی دارد بطوریکه ترکیه اکنون واردکننده خالص محصولات فولادی از اتحادیه اروپا و چهارمین واردکننده بزرگ در جهان است.

انتهای پیام/

کد خبر 8601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =