کد خبر 864
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

گزارش فساد فولاد مبارکه به قوه‌قضاییه ارجاع شد

گزارش فساد فولاد مبارکه به قوه‌قضاییه ارجاع شد

نماینده فسا و سخنگوی هیأت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: چون گزارش از سوی مجلس به قوه‌قضاییه ارجاع شده، حتماً مجلس پیگیری‌های خود ر انجام می‌دهد.

به گزارش آهن‌نیوز، حجت‌الله فیروزی درباره مطالبه مجلس از قوه‌قضاییه برای پیگیری گزارش‌های تحقیق و تفحصی که به این قوه ارجاع می‌شود، از جمله در رابطه با گزارش اخیر تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، گفت: مجلس یک سری سازوکارهای نظارتی برای نظارت بر مجموعه‌هایی که دولتی هستند دارد و فولاد مبارکه نیز یکی از مجموعه‌هایی است که بخش عمده سهام آن متعلق به دولت است.

وی در ادامه تصریح کرد: این سازوکارهای نظارتی مجلس گاهی نسبت به اشخاص و گاهی نیز نسبت به مجموعه‌ها است. نسبت به اشخاص امکان دارد طرح سوال، تذکر و استیضاح مطرح شود که وزیر و مخاطبان اشخاص حقیقی هستند که به تناسب جرم و مسئولیت‌شان پاسخگو هستند. مثلاً امکان دارد که مجلس تذکر بدهد و سوالی مطرح کند و یا در نهایت تعدادی از نمایندگان با هم استیضاح را در مورد وزیر یا مسئولی مطرح کنند، ولی در برخی موارد نظارت نسبت به عملکرد است که این عملکردها در قالب تحقیق و تفحص مطرح می‌شود و به نوعی هم حق نمایندگان است و به نمایندگی از طرف مردم، وقتی ابهاماتی نسبت به مجموعه‌ای وجود داشته باشد تحقیق و تفحص انجام می‌شود و در طول مجالس مختلف هم معمولاً این اتفاقات افتاده است.

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه در مجلس فعلی هم چند مورد تحقیق و تفحص کلید خورده که یکی از آنها مربوط به فولاد مبارکه بوده است، گفت: طراحان اصلی تحقیق و تفحص ابهاماتی نسبت به عملکرد این مجموعه داشتند که این ابهامات در قالب تحقیق و تفحص صورت گرفته و گزارش آن با توجه به تمدیدهایی قانونی که انجام شده، بعد از حدود ۸ ماه تهیه شده و خلاصه این گزارش در صحن علنی مجلس خوانده شد و گزارش کامل آن هم طبق معمول به همراه مستندات از طریق هیات رئیسه به قوه‌قضائیه ارجاع شد.

فیروزی در ادامه اظهار کرد: طبیعی است که قوه‌قضائیه باید مستندات را بررسی کند و اگر اتهامی متوجه کسی هست و تضییع حقی شده باشد، دیگر تشخیص آن با قاضی است و مجلس نمی‌تواند در این حوزه ورود کند.

سخنگوی هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در رابطه با اینکه آیا مجلس روند رسیدگی به این پرونده‌ها و تحقیق و تفحص‌ها را پیگیری می کند یا خیر، گفت: قطعاً با توجه به اینکه ارجاع از طرف مجلس انجام شده، حتماً معاونت نظارت مجلس پیگیری‌ها و ارتباط‌ها را با قوه‌قضائیه دارند، اما تشخیص‌دهنده اصلی قوه‌قضائیه و قاضی پرونده است که تصمیم می‌گیرند که آیا این اتهامات و مستندات آن درست است یا نه و اینکه اگر اتهامی درست است و موضوع جرمی محقق شده، متوجه چه کسی است که آنها او را احضار کرده و بررسی‌های خود را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =