کد خبر 8782
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

تهرانی ها برای خرید یک متر مسکن باید یک سال پس انداز کنند!

تهرانی ها برای خرید یک متر مسکن باید یک سال پس انداز کنند!

کارشناس حوزه مسکن گفت: با توجه به بحران مسکن و گسیختگی سیاستی دولت، یک فرد تهرانی با پس‌انداز حداقل دستمزد طی یک سال، می‌تواند یک متر مسکن خریداری کند.

به گزارش آهن نیوز؛ عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات مجلس در زمینه افزایش قدرت خرید مسکن، گفت: وضعیت مسکن در شهر تهران موضوع پیچیده‌ای است که تک‌بعدی نمی‌توان به آن نگاه کرد.

گره کور در بازار مسکن کجاست؟

وی ادامه داد: قدم‌های مؤثری در یک دهه گذشته برای خانه‌دار کردن مستأجران برداشته شده است؛ دولت پنجم و ششم در راستای تدوین سیاست‌های تولید مسکن با استراتژی تأمین زمین و زیربنا و شهرک‌های مختلف در این زمینه اقدام کرد و دولت هفتم و هشتم بر مبنای ایجاد تأمین سرمایه در قالب وام این سیاست را ادامه داد و دولت نهم و دهم نیز به مسکن مهر روی آورد.

ایری تشریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه فاقد استراتژی تولید مسکن بودیم و دولت سیزدهم همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ساخت یک میلیون واحد مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، ساماندهی بازار اجاره را در دستور کار قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بخش مسکن از جمله زیربخش‌های اقتصاد کلان است، تابع تغییر و تحولات اقتصادی کشور بوده و مجزا از کل اقتصاد قابل بررسی نیست. بدیهی است که در شرایط بروز تورم تمامی زیربخش‌های اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار گرفته و نمی‌توان انتظار کاهش یا ثبات قیمت در یک بخش از اقتصاد را داشت.

وی بیان کرد: مجلس با تصویب «طرح جهش تولید و تأمین مسکن» مسیر آشکاری را برای دولت ترسیم کرده است اما متأسفانه مسیر دولت و بازار کاملاً موازی یکدیگر اند و تاکنون راهکار مشخصی در این زمینه ایجاد نشده است.

ایری گفت: هزینه زمین در پروژه‌های نهضت ملی مسکن صفر شده و زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله واگذار شده‌اند.

اصلاح طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای مسکن

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای مسکن، عنوان کرد: خوشبختانه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تأمین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

نقش سکوهای آنلاین در بازار مسکن

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در خصوص نقش سکوهای آنلاین در بازار مسکن، گفت: ساماندهی و مدیریت سکوهای برخط انتشار آگهی املاک مسکونی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که متقاضیان می‌توانند با احراز هویت در سامانه ثبت نام کنند.

حق مسکن و گسیختگی سیاستی دولت

مسعود فراهانی، کارشناس حوزه مسکن با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه تأمین مسکن، افزود: دولت در حوزه مسکن و شهرسازی، اقدامات کلی انجام داده که نسبت به اقداماتی که در بازار توسط بخش خصوصی تشکیل شده کاملاً رها شده است. این گسیختگی باعث شد که اقدامات دولت معطوف به گروه‌های کم‌درآمد شود که بعداً خلاف آن ثابت شده است.

کارشناس حوزه مسکن گفت: تقریباً ۹۰ الی ۹۵ درصد موجودی مسکن از طریق همین بازار تأمین می‌شود، زمانی که دولت این بخش را رها می‌کند، عملاً توانایی خرید مسکن برای مخاطب در این بخش از دست می‌رود؛ چراکه افزایش درآمد متناسب با رشد قیمت مسکن همسو نبوده و در نهایت سال‌های انتظار مالک نشینی مخاطبان افزایش می‌یابد.

فراهانی ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده سال ۱۴۰۰، یک خانواده با ذخیره کل درآمد متوسط خود پس از ۱۷ سال می‌تواند مالک شود؛ به عبارتی بهتر با پس‌انداز حداقل دستمزد طی یک سال می‌توان یک متر مسکن خریداری کرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که بنگاه‌های املاکی صددرصد بر میزان افزایش قیمت مسکن تأثیر می‌گذارند.

شیطنت املاکی‌ها در بازار مسکن

مجتبی ایرانشاهی، رئیس شعبه رسیدگی به شکایات اتحادیه املاک تهران گفت: گرانی مسکن تقصیر مشاوران املاک نیست و تنها بنگاه‌هایی که بدون جواز کسب به فعالیت می‌پردازند، دو الی سه درصد بر میزان افزایش قیمت مسکن نقش دارند.

منبع: تجارت نیوز

انتهای ‌پیام/

کد خبر 8782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =