کد خبر 8811
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

معامله‌گر یک شرکت کارگزاری به دلیل سوء استفاده از معاملات مشتری خود محکوم شد

معامله‌گر یک شرکت کارگزاری به دلیل سوء استفاده از معاملات مشتری خود محکوم شد

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس، محکومیت قطعی برای معامله‌گر یک شرکت کارگزاری و نیز کارشناس یک شرکت سبدگردانی به دلیل ارتکاب تخلف صادر شد.

به گزارش آهن نیوز؛ سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به پیگیری‌های این سازمان برای رسیدگی به تخلفات بازار اشاره کرد و گفت: معامله‌گر یک شرکت کارگزاری به دلیل ارتکاب تخلف پیش دستی و سوءاستفاده از معاملات مشتری خود به یکسال تعلیق گواهینامه حرفه‌ای محکوم شد.

وی ادامه داد: همچنین کارشناس یک شرکت سبدگردانی نیز به دلیل سوءاستفاده و پیش دستی نسبت به معاملات صندوق تحت مدیریت سبدگردان به ۱۸ ماه تعلیق گواهینامه حرفه ای محکوم شده است.

صبایی اظهار داشت: در این خصوص، موضوع جهت بررسی ابعاد مجرمانه پرونده به واحد حقوقی و انتظامی سازمان ارجاع داده شد تا در صورت احراز جنبه مجرمانه، پرونده در مراجع قضایی ذی‌صلاح مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: در صورت محکومیت این افراد در مرجع قضایی، مجازات به میزان مقرر در صدر ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار تعیین خواهد شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: همچنین علاوه بر ۲ پرونده ذکر شده، از ابتدای سال جاری تاکنون با کمک توسعه سامانه نظارتی «بورس‌بان» و نیز رصد هوشمند معاملات، پرونده تخلفاتی ۴۴ نفر از کارکنان نهادهای مالی به دلیل ارتکاب تخلف مشابه (پیش دستی در معاملات و سوءاستفاده از اطلاعات نهانی معاملات کد مشتری/سبد/صندوق/نهاد مالی)، در مراحل ابلاغ رای، رسیدگی بدوی یا تهیه گزارش تخلف قرار دارند که جزییات آن در صورت احراز تخلف یا جرم و صدور رای قطعی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر پیگیری تخلفات مذکور، این سازمان رویکرد پیشگیرانه و بازدارنده را در حوزه نظارت بر معاملات در دستور کار قرار داده است.

صبایی با تاکید بر اینکه در صورت شناسایی تخلف یا جرم در انجام معاملات، معامله مذکور تایید نخواهد شد، گفت: به منظور جلوگیری از بروز مجدد رفتار متخلفانه، متناسب با نوع و شدت تخلف، ابلاغ تذکر اداری هشدار نظارتی یا تشکیل پرونده تخلفاتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در این راستا از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد یک هزار و ۸۳ معامله، به دلیل ظن دستکاری یا معاملات متکی بر اطلاعات نهانی (پیش‌دستی در معاملات) تایید نشده و تعداد ۵۲ نامه تذکر اداری/هشدار نظارتی با رویکرد پیشگیرانه به نهادهای مالی ارسال شده است.

وی گفت: به دنبال استقرار سامانه نظارت هوشمند «بورس‌بان» و کشف تخلفات مرتبط با جرم «پیش‌دستی در معاملات» در این سازمان و برخورد جدی با متخلفان، از کارکنان شرکت‌های تحت نظارت سازمان انتظار می‌رود تا التزام بیشتری را نسبت به رفتار معاملاتی خود و کدهای معاملاتی تحت مدیریت در زمینه رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 8811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =