کد خبر 8820
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

اختلاف نرخ تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا به ۲۰ درصد رسید/ پیش‌بینی روند بازار

اختلاف نرخ تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا به ۲۰ درصد رسید/ پیش‌بینی روند بازار

طی هفته جاری با وجود ثبات نسبی نرخ دلار در کانال ۵۰ هزار تومان اما بازار آزاد مقاطع فولادی شاهد افزایش هیجانی قیمت‌ها در انواع مقاطع خصوصا میلگرد و تیرآهن بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طی این هفته نرخ دلار معاملاتی در بازار تهران در کانال ۵۰ هزار تومان نوسان داشت و با ثبات نسبی حول و حوش نرخ ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش شد. بازار آزاد مقاطع فولادی نیز در طول این هفته شاهد افزایش هیجانی قیمت‌ها در انواع مقاطع خصوصا میلگرد و تیرآهن بود.

از جمله دلایل این افزایش علیرغم ثبات در نرخ دلار، افزایش استقبال از شمش در عرضه‌های هفته گذشته و این هفته، احتمال محدودیت عرضه آهن اسفنجی و بهبود قیمت در بازار جهانی از طرف فعالان ذکر شده است. 

البته در واقعیت به نظر می‌رسد این شوک در واکنش به خبر محدودیت احتمالی گاز بوده و به نوعی حباب سازی قیمتی و پیش خور کردن سودی است که قرار است به واسطه قطعی گاز حاصل شود. این در حالی است طبق اعلام وزارت نفت و گاز، هنوز خبری از قطعی‌های گاز نیست (نیمه اول آذرماه) و واحدها به قوت خود مشغول به کار هستند.

آهن‌نیوز در پی این افزایش قیمت‌ها به بررسی اختلاف قیمت بین تیرآهن بورسی و بازار آزاد طی معاملات دیروز این کالا و در بازار آزاد و رینگ صنعتی پرداخته و میانگین این اختلاف در حال حاضر چیزی حدود ۲۰/۶ درصد را نشان می‌دهد در صورتی که این اختلاف در اواسط آبان سال جاری حدود ۱۳ درصد بود. 

گفتنی است نرخ معاملاتی تیرآهن در معاملات بورس کالا تغییر چندانی نداشته است طوری که در عرضه‌های دیروز تیرآهن معامله شده در بورس کالای به مقدار ۱۵ هزار و ۶۸۲ تن به مبلغ ۲۲ هزار و ۷۳ تومان حدود ۲/۵ درصد پایین‌تر از نرخ معاملات هفته قبل ثبت شد.

کمترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۲ هزار ۵۶۱ تومان است. گفتنی است تمامی تیرآهن‌های معامله شده عرضه‌های شرکت ذوب آهن اصفهان با نوع تسویه اعتباری بود.

اختلاف نرخ تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا به ۲۰ درصد رسید/ پیش‌بینی روند بازار

این افزایش اختلاف نرخ ناشی از رشد هیجانی قیمت تیرآهن در بازار آزاد به واسطه انتشار خبر قطعی گاز بود که هر چند با نزدیک شدن به انتهای هفته از التهاب آن کاسته شده و حتی کاهش قیمتی نیز در برخی سایزها دیده شد.

به عنوان نمونه در نرخ‌های اعلامی دیروز انواع تیرآهن با کاهش بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی به نرخ‌های بین ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۸ هزار ۶۸۰ تومان معامله شد.

تصویر زیر روند تغییرات قیمت میانگین معامله این محصول را در بازار آزاد در طول هفته جاری نشان می‌دهد:

اختلاف نرخ تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا به ۲۰ درصد رسید/ پیش‌بینی روند بازار

روند بازار در هفته‌های پیش‌رو

با توجه به بررسی روند بازار در طول هفته‌های اخیر و افزایش بی‌منطق نرخ قیمت مقاطع فولادی از اوسط هفته قبل تا اواسط هفته جاری، که رو به انتهای هفته نیز از التهاب آن کاسته شد، پیش‌بینی می‌ﺷﻮد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺰدﯾک ﺷﺪن ﺑﻪ ﻣﺎه‌ﻫﺎی پایانی ﺳﺎل، ﺷﺎﻫﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻘﺎﺿﺎ و ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺮای ﻗﺮاردادﻫﺎی ﺳﻠﻒ و ﻋﺮﺿﻪﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری ﺑﺎﺷﯿﻢ.

همچنین باید در نظر گرفت که از عوامل بازدارنده نرخ‌ها در بازار فعلی و اجبار به ثبات آن که به گفته بسیاری از فعالان از تورم حاکم بر کشور عقب است، نبود تقاضای مؤثر در بازار و عدم رشد صنایع مصرف‌کننده فولاد مانند ساخت و ساز است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =