کد خبر 8850
۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

واکنش بازار آهن به خبر محدودیت گاز ناشی از قیمت گذاری دستوری است

واکنش بازار آهن به خبر محدودیت گاز ناشی از قیمت گذاری دستوری است

ابوالفضل ذبیحی حصاری؛ فعال صنعت فولاد یکی از دلایل عدم پایداری بازار در مواجهه با اخباری منفی مثل قطعی گاز را پایین نگه‌داشتن دستوری قیمت بازار آهن عنوان کرد و گفت: زمانی که بازار دستوری باشد، قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف، سعی دارد خود را به سطح واقعی و همسو باتورم برساند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طی هفته‌های اخیر با وجود ثبات فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار آهن از جمله نرخ دلار، اما بازار آزاد مقاطع فولادی شاهد افزایش هیجانی قیمت‌ها در انواع مقاطع است. 

از جمله دلایل این افزایش قیمت، محدودیت عرضه آهن اسفنجی در پی خبر قطعی گاز ذکر شده که در پی این خبر نرخ این محصول از قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان در ابتدای آذر به قیمت ۱۳ هزار و ۱۴۶ تومان در انتهای آذر رسید.

ابوالفضل ذبیحی حصاری، فعال حوزه صنعت در پاسخ به این سؤال که هنوز محدودیت گازی قطعی اتفاق نیفتاده اما بازار برمبنای خبر آن به هم ریخته، گفت: وجود هر نقصانی در زنجیره از جمله ایجاد محدودیت در تامین برق و گاز یا آب، باعث برهم زدن بازار می شود.

وی افزود: افزایش هیجانی قیمت ها یک بار به واسطه اعلام خبر و بار دیگر با اعمال این محدودیت ها اتفاق می افتد. 

این فعال حوزه صنعت با بیان اینکه سال گذشته مشابه چنین اتفاقی رخ داد، بیان کرد: در ۱۴۰۱ نیز با اعلام خبر محدودیت گاز، شمشِ ۱۲ هزار تومانی در بورس کالا به یکباره به ۲۷ هزار تومان رسید اما مجددا به صورت دستوری، قیمت شمش به ۲۲ هزار تومان برگشت. 

ابوالفضل ذبیحی یکی از دلایل عدم پایداری بازار در مواجهه با چنین اخباری را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: زمانی که بازار دستوری باشد، قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف، سعی دارد خود را به سطح واقعی در بازار برساند. این خبر قطعی گاز نیز بهانه‌ای شده تا قیمت‌ها باتوجه به تورمی که در کشور وجود دارد، میل به افزایش داشته باشد.

این فعال صنعت فولاد با بیان این که واکنش بازار به این مدل اخبار تبدیل به یک روند طبیعی شده، خاطرنشان کرد: برای برطرف شدن این اختلافات در بخش‌های گوناگون زنجیره، دولت باید ظرفیت تولید آهن اسفنجی را بالا ببرد که امسال بین ۵ تا ۷ میلیون تن تا پایان سال به ظرفیت اسمی آن اضافه شده و این مشکلات برای سال آینده برطرف می‌شود.

ذبیحی با بیان اینکه یکی دیگر از عواملی که باعث می شود بازار تحت تاثیر اخبار محدودیت های گاز قرار نگیرد، افزایش تولید گاز است گفت: دولت در این زمینه تلاش کرده که در لایحه بودجه امسال و برنامه هفتم این موضوع را در نظر بگیرد؛ از سوی دیگر وزارت صمت شرکت های خود را وادار به فعالیت در حوزه نیروگاهی کرده است.

این فعال حوزه صنعت البته به موانع موجود در حوزه گاز اشاره کرد و توضیح داد: سرمایه‌گذاری در حوزه گاز بسیار بالا است و عددی نیست که بخش داخلی از عهده آن بربیاید؛ حل این مسئله مستلزم جذب حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است.

ذبیحی احداث نیروگاه ۱۰ تا ۱۵ هزار مگابایتیِ برق، ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش تامین آب و سرمایه گذاری نیز در حوزه گاز را از راهکارهای پیشنهادی برای بهبود زیرساخت های صنعت فولاد عنوان کرد.

این فعال بخش نورد، خاطرنشان کرد: اصل مسئله صنعت فولاد در حوزه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است. دلیل این هم که کسی وارد آن نمی‌شود، اقتصادی نبودن زیرساخت‌ها است. پس تنها راه، ایجاد مشوق توسط دولت و جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =