کد خبر 8873
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار آهن در کشمش تقاضا و تورم/ پیش‌بینی روند بازار

بازار آهن در کشمش تقاضا و تورم/ پیش‌بینی روند بازار

در حال حاضر بیش‌ترین عامل عدم تحرک بازار، نبود تقاضا و کاهش عرضه است وگرنه مطابق با تورم موجود در کشور، نرخ مقاطع باید بالاتر از این رقم باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، دیروز ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در آخرین ساعات روز نرخ دلار با قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار آزاد معامله شد و در آستانه برگشت به کریدور ۴۰ هزار تومانی است اما در بازار آهن و فولاد در طول هفته جاری برخلاف روند نزولی قیمت دلار، این بازار همچنان میل به افزایش قیمت دارد و نوسانات افزایشی خصوصا در بخش فروش تیرآهن ادامه دارد.

اما این محصول امروز تحت فشار رکود حاکم بر بازار در فاز کاهشی جزئی در حد ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان برای برخی سایزها قرار گرفت و با قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

در بازار میلگرد تا حدودی ثبات برقرار است و نوسان زیادی نسبت به تیرآهن در آن دیده نمی‌شود، و با قیمت بین ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان برای انواع سایزها در حال معامله است.

اما بخش مقاطع تخت فولادی این روزها در بلاتکلیفی به سر می‌برد چرا که محدودیت عرضه این کالا هر روز جدی‌تر می‌شود اما ضعف تقاضا اجازه خودنمایی به این کالا را نمی‌دهد، از طرف دیگر رقابت بالا برای ورق گرم مبارکه در عرضه‌های روز دوشنبه هفته جاری نرخ آن را تا ۳۹ درصد بالاتر از نرخ پایه برد که در نهایت منجر به ابطال معاملات آن شد. 

مجدد این کالا دیروز چهارشنبه با همان حجم ۲۹۵ هزار و ۲۰ تن با نرخ ۲۲ هزار و ۶۱۳ تومان از طرف فولاد مبارکه با نوع تسویه اعتباری موجود شد که مجدد با ایجاد رقابت بالا بر سر آن، با ۲۸/۷ درصد افزایش نرخ نسبت به پایه به قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۴ تومان به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوه به فروش رفت. 

در واقع وجود این شرایط منجر شده در طول هفته جاری نرخ انواع ورق با نوسان بالایی روبه رو باشد و از اکثر مبادی فروش اعلام نرخ رسمی نشد.

در بخش مواد اولیه نیز محدودیت عرضه آهن‌اسفنجی فعلا نقطه عدم‌تعادل زنجیره شده است و معامله آن در مرز ۱۴ هزار تومان که نسبت به یک ماه پیش افزایش حدود دو هزار تومانی داشته، بازار را در پایین دست زنجیره به شدت متاثر خواهد کرد. 

در این میان با توجه به افزایش قیمت آهن اسفنجی، تقاضا برای خرید شمش در هفته گذشته با افزایش روبه رو بود اما در عرضه‌ها هفته جاری از تب و تاب افتاد. 

اکثر معاملات این کالا با افزایش حدود ۱/۵ درصدی به مبلغ ۱۸ هزار و ۶۴۰ تومان (حدود ۳۵۰ تومان بالاتر از نرخ معامله شده هفته قبل) به فروش رفت. کمترین نرخ معامله شده این محصول امروز، ۱۸ هزار و ۱۳۴ تومان و بیشترین نرخ ۱۸ هزار و ۸۸۲ تومان است.

در بازار آزاد نیز انواع گریدهای این محصول حول و حوش ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است. نمودار زیر روند تغییرات ماه آذر شمش را در بازار آزاد نشان می‌دهد:

بازار آهن در کشمش تقاضا و تورم/ پیش‌بینی روند بازار

به هرحال علاوه برفاکتورهای کلیدی مؤثر بر بازار مانند دلار، در حال حاضر بیش‌ترین عامل عدم تحرک بازار، نبود تقاضا و کاهش عرضه است وگرنه مطابق با تورم موجود در کشور، نرخ مقاطع باید بالاتر از این رقم باشد.

با توجه به این تفاسیر، مهمترین مساله فعلی در بازار نقدینگی است و فشار قیمت تمام شده که با محدودیت عرضه گندله و اسفنجی در بورس همراه است. 

در ادامه روند رو به رشد بازار پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، شاهد افزایش تقاضا و قیمت برای عرضه‌های اعتباری در بازار باشیم.

انتهای خبر/ف

کد خبر 8873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =