کد خبر 8890
۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

شوک جدید تحریم‌های اروپا بر پیکره فولاد روسیه

شوک جدید تحریم‌های اروپا بر پیکره فولاد روسیه

محدودیت واردات آهن خام از روسیه مهمترین تصمیم در بسته جدید تحریم‌هاست. این امر فرصت‌هایی را برای فولادسازان سایر کشورها ایجاد می‌کند تا عرضه آهن خام به اتحادیه اروپا را افزایش دهند. تامین‌کنندگان روسی به دلیل حمله نظامی به اوکراین، احتمالا وضعیت رقابتی خود را به دلیل تحریم‌ها از دست بدهند.

به گزارش آهن نیوز؛ اتحادیه اروپا به افزایش فشار تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهد. بسته دوازدهم تحریم‌ها، محدودیت‌های موجود را معرفی و گسترش می‌دهد و روزنه‌های موجود برای دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد. ممنوعیت‌های جدید همچنین بر واردات فولاد از روسیه، به ویژه آهن خام و فروآلیاژها، تأثیر گذاشته است. البته، اروپایی‌ها شرایط واردات اسلب روسی و بیلت‌های فولادی آلیاژی را تسهیل و دوره گذار را طولانی‌تر کردند.

جزییات بسته تحریمی جدید

پس از تمهیدات طولانی و بحث‌های داغ، اتحادیه اروپا دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را در ۱۸ دسامبر تصویب کرد.

بخش‌های اصلی تحریم‌ها شامل موارد زیر است:

  • ممنوعیت مرحله‌ای واردات، خرید و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم الماس از فدراسیون روسیه، از جمله الماس‌های فرآوری شده در کشورهای ثالث و محصولات الماس؛
  • ممنوعیت صادرات مجدد کالاها و فناوری‌ها به فدراسیون روسیه برای نیازهای نظامی یا استفاده دوگانه.
  • گسترش فهرست کالاها و فناوری‌های ممنوعه برای فروش.
  • این موارد به این لیست اضافه شد: باتری‌های لیتیومی، ترموستات‌ها، موتورهای DC و سرووهای پهپاد، ابزار و قطعات ماشین آلات و تجهیزات، لیزرها و باتری‌ها و غیره.
  • ممنوعیت ارائه نرم افزار به شرکت‌های روسی برای مدیریت شرکت، طراحی صنعتی و تولید؛
  • ممنوعیت واردات گاز مایع (LPG) از روسیه با دوره انتقال ۱۲ ماهه. این اقدام باعث کاهش بیش از یک میلیارد یورو در سال درآمد روسیه خواهد شد.

یک بخش جداگانه از تصمیمات در بسته دوازدهم مربوط به تقویت محدودیت های موجود است:

  • گسترش ممنوعیت ترانزیت به کلیه کالاهای نظامی؛
  • تشدید کنترل بر سقف قیمت نفت: تقویت مکانیسم تبادل اطلاعات و لزوم اطلاع رسانی به هر کشور ثالثی از فروش نفتکش.
  • گسترش تحریم‌های فردی (انسداد دارایی‌ها) - شامل بیش از ۱۴۰ شخص حقیقی و حقوقی جدید، از جمله افرادی از صنایع نظامی و دفاعی و همچنین افرادی از حوزه اقتصادی و فناوری اطلاعات. همچنین کنترل صادرات در رابطه با ۲۹ شخص حقوقی، از جمله اشخاص حقوقی در کشورهای ثالث، که مستقیماً از مجتمع نظامی-صنعتی روسیه حمایت می‌کنند، تشدید شده است. آنها مشمول محدودیت‌های صادراتی سخت‌گیرانه‌تر در مورد کالاها و فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه و همچنین کالاها و فناوری‌هایی خواهند بود که احتمالا به بهبود فناوری قابلیت‌های دفاعی روسیه کمک کنند.

همچنین در بسته تحریمی جدید تسهیلاتی وجود دارد، برای نمونه خودروهای دارای پلاک دیپلماتیک مجاز به ورود به اتحادیه اروپا هستند، کشورهای اتحادیه اروپا احتمالا به شهروندان اتحادیه اروپا اجازه واردات خودرو از روسیه را بدهند و برخی کالاها مانند لوازم بهداشتی شخصی و پوشاک مجاز به واردات هستند.

بخش آهن و فولاد

بسته دوازدهم ممنوعیت واردات محصولات آهن و فولاد از روسیه، از جمله چدن و ​​چدن spiegeleisen، آهن کاهش یافته مستقیم (DRI)، مفتول مس و آلومینیوم، فویل و لوله‌های آلومینیومی را گسترش می‌دهد. چنین ممنوعیتی احتمالا سالانه ۲.۲ میلیارد یورو به روسیه آسیب وارد کند. این تصمیم کاملاً قابل انتظار بود و در پنجمین تلاش، اتحادیه اروپا توانست ممنوعیت واردات آهن خام را تصویب کند.

حرکت معکوس محصولات فولادی نیز محدود شده است. بنابراین، این بسته شامل ممنوعیت صادرات کالاهای صنعتی از جمله محصولات فولادی، مس و آلومینیوم به روسیه است.

مهمترین محصولاتی که در بسته تحریمی دوازدهم تحت محدودیت‌های جدید قرار گرفتند، آهن خام و DRI هستند که واردات آنها قابل توجه است. صنعت فولاد اروپا به طور سنتی به تامین‌ آن از روسیه متکی بوده، به همین دلیل تحریم‌ها بر آهن خام و DRI بسیار طول کشیده است.

اسلب و بیلت

در بسته دوازدهم، اتحادیه اروپا سهمیه اسلب‌های روسیه را برای چهار سال دیگر تمدید کرد. به طور خاص، کل سهمیه واردات اسلب روسیه از اکتبر ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۸، ۸.۵ میلیون تن است.

تحریم‌های قبلی واردات اسلب در سال گذشته (به عنوان بخشی از بسته تحریمی هشتم) اعمال و مقرر شد واردات اسلب تا اواسط ۲۰۲۴ در سهمیه‌های تعیین شده ادامه داشته باشد و واردات از اول اکتبر ۲۰۲۴ متوقف شود. با این حال، بسته دوازدهم تحریم‌ها در واقع محدودیت‌های اعمال شده قبلی را کاهش داد.

حجم واقعی واردات اسلب روسیه طی اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ تقریبا ۳۲.۵ درصد کمتر از سهمیه تعیین شده بود. به عبارت دیگر، در دوره اول از سهمیه تعیبنی به طور کامل استفاده نشده است. با این وجود، کمیسیون اروپا در این سهمیه برای دوره دوم تجدید نظر نکرد. علاوه بر این، سهمیه‌های تخصیص‌یافته از عرضه واقعی از اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳، فراتر رفته است. این نشان می‌دهد که خریداران اروپایی برای چنین حجم‌ مجاز عرضه اسلب روسیه، لابی کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد به فعالیت خود ادامه دهند.

چدن و ​​DRI

البته تحمیل تحریم‌ها بر آهن خام و DRI برای اتحادیه اروپا یک موضوع دردناک بود، زیرا کارخانه‌های محلی به طور سنتی به تامین این محصولات از روسیه وابسته بودند. اتحادیه اروپا حل و فصل این موضوع را به تعویق انداخت و به تامین کنندگان روسی اجازه داد از این موقعیت استفاده کرده و به صادرات خود به اتحادیه اروپا ادامه دهند.

طبق گزارش یورواستات، در سال ۲۰۲۲ روسیه عرضه آهن خام خود را به بازار اروپا ۷۴ درصد افزایش داد و به ۱.۱۷ میلیون تن رساند. این روند در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت. در ژانویه تا سپتامبر، روسیه موفق شد صادرات آهن خام به اتحادیه اروپا را ۴۰.۴ درصد در سال افزایش  داده و به ۱.۲۵ میلیون تن برساند. 

 همچنین، چدن روسی به دلیل قیمت‌های پایین تر ارائه شده توسط فولادسازان روسی برای رقابت در بازارهای جهانی، برای مصرف کنندگان اروپایی مطلوب و جذاب است.

بسته دوازدهم تحریم‌ها با هدف تغییر وضعیت بازار است. محدودیت‌های جدید واردات آهن خام و DRI را از تاریخ ۲۰۲۶/۰۱/۰۱ ممنوع و تا آن زمان سهمیه‌هایی اعمال می‌شود که کاهش حجم عرضه را فراهم می‌کند.

تامین کننده اصلی DRI برای اتحادیه اروپا «متالواینوست» است که با «علی‌شیر عثمانوف» مرتبط بوده و تحریم‌های شخصی علیه او اعمال شده است. با این حال، در عمل، این تحریم‌ها شامل فعالیت‌های این شرکت نشد و عرضه DRI ادامه یافت. بسته تحریمی جدید از یک سو به دنبال تغییر این وضعیت است و از سوی دیگر، عدم وجود محدودیت در واردات سنگ آهن، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد می‌کند.

اعمال تحریمپ‌ها بر واردات آهن خام از روسیه سیگنال مثبتی برای فولادسازان اوکراینی است که فرصتی برای جایگزینی تامین کنندگان روسی در بازار پیدا می‌کنند. بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد، اوکراین می‌تواند تا اوایل سال جاری تا ۱.۵ میلیون تن آهن خام اضافی به بازار اتحادیه اروپا به جای تامین کنندگان روسی صادر کند. افزایش تقاضا از سوی اتحادیه اروپا امکان استفاده از ظرفیت‌های بیشتر شرکت‌های معدنی و فرآوری اوکراین و کارخانه های فولاد را فراهم می‌کند.

محصولات دیگر

اتحادیه اروپا واردات فروآلیاژها را ممنوع کرد، اما اجازه اجرای برخی از قراردادها را داده است. بطوریکه تحویل محصولات طبق قراردادهای منعقد شده قبل از ۱۹.۱۲.۲۰۲۳ می‌تواند تا ۲۰.۱۲.۲۰۲۴ انجام شود. صادرات فروآلیاژهای روسیه به بازار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۱۲۷.۸ هزار تن و در ژانویه تا سپتامبر سال جاری ۳۷.۳ هزار تن بوده اسا.

کمیسیون اروپا همچنین دوره انتقالی برای واردات بیلت فولاد آلیاژی را تمدید کرد؛ اگر بسته هشتم مقرر می‌کرد که این واردات باید در ۱.۱۰.۲۰۲۴ متوقف شود، بسته دوازدهم واردات را برای ۴ سال دیگر تمدید می کند. عرضه بیلت‌های آلیاژی اندک بوده و تأثیر قابل توجهی بر تعادل بازار فولاد اروپا ندارد.

نتیجه گیری

اتحادیه اروپا به تدریج بازار خود را به روی واردات محصولات روسی می‌بندد، اما این اقدام را برای مدت طولانی و گاها متناقض انجام داده است، زیرا محدودیت‌های اعمال شده قبلی را کاهش داده است. دوره‌های انتقالی طولانی به فولادسازان روسی اجازه کسب سود بیشتر را می‌دهد.

محدودیت واردات آهن خام از روسیه مهمترین تصمیم در بسته جدید تحریم‌هاست. این امر فرصت‌هایی را برای فولادسازان اوکراینی ایجاد می‌کند تا عرضه آهن خام به اتحادیه اروپا را افزایش دهند. تامین کنندگان روسی به دلیل حمله نظامی به اوکراین، احتمالا وضعیت رقابتی خود را به دلیل تحریم‌ها از دست بدهند.

انتهای پیام/

کد خبر 8890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =