کد خبر 8898
۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

دولت عامل اصلی تداوم رکود در بازار آهن و فولاد است

دولت عامل اصلی تداوم رکود در بازار آهن و فولاد است

مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان ریشه اصلی رکود را عدم کارشناسی دقیق مشکلات توسط تصمیم‌سازان دانست و گفت: با توجه به اینکه صنعت فولاد جزو صنایع مادر و بامنابع ارزآوری خوشایند برای کشور است بنابراین دولت باید برای صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، از نظرات انجمن‌های فولاد، نورد و سنگ آهن برای کارایی بهتر تصمیمات بهره‌مند شود. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ با اینکه تولیدات محصولات فولادی ایران کیفیت لازم را برای مخاطبان داخلی و خارجی دارد و علاوه بر نیاز داخل می‌تواند پاسخگوی نیازهای بخش صادراتی باشد، اما از تمام ظرفیت آن در کشور و در بخش صادرات استفاده نمی‌شود و در این بین چندین عامل دست به دست هم داده که باعث شود بازار فولاد و آهن شرایط رکودی را تجربه کند. 

مجید سعیدیان، مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز؛ یکی از عوامل رکود در این بازار را مساله موانع صادراتی و رفع تهدات ارزی برشمرد و افزود: در حال حاضر، حجم تولید فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن است که 15 میلیون تن از آن در داخل و 10 میلیون تن دیگر در بخش صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین 5 میلیون تن مازاد تولید در کشور وجود دارد.

وی، افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را با شرایط فعلی امری بدون فایده برشمرد، گفت: با توجه به وضعیت فعلی ایران که فضای صادرات‌ مسدود و مصرف داخلی به لحاظ عدم تخصیص بودجه عمرانی معنی‌دار توسط دولت به شدت محدود است، هیچ توجیه اقتصادی برای تولید 55 میلیون تن فولاد وجود ندارد. 

مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان معتقد است که دولت امروز در قواره تولیدکننده و مصرف کننده نقش‌آفرینی می‌کند، بنابراین باید بخش دولتی، ساخت و ساز و رونق کارهای عمرانی اعم از جاده‌سازی، سدسازی و کلید زدن مسکن ملی را به‌عنوان پروژه‌های پایه‌ای مصرف فولاد در اولویت قرار دهد. با توجه به اینکه حدود ۹۴ درصد صنعت فولاد کشور متمرکز در بخش دولتی است باید فضای تولید، عرضه و صادرات مدیریت شود و دولت نقش مؤثری را در حمایت و تعامل با بخش خصوص و ارائه راهکارها برای رفع مشکلات داشته باشد.

این فعال صنعت فولاد، ریشه اصلی رکود را عدم کارشناسی دقیق مشکلات توسط تصمیم‌سازان دانست و گفت: با توجه به اینکه صنعت فولاد جزو صنایع مادر و بامنابع ارزآوری خوشایند برای کشور است بنابراین دولت باید برای صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، از نظرات انجمن‌های فولاد، نورد و سنگ آهن برای کارایی بهتر تصمیمات بهره‌مند شود. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =