کد خبر 891
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

آشفتگی در شرکت‌های معدنی

آشفتگی در شرکت‌های معدنی

سهم ۱۵ درصدی استان‌های دارای معادن با وجود سپری‌ شدن ۵ ماه از سال، هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز،  علی دستوری، رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان کرمان بیان کرد: در حال حاضر با توجه به آمار فعلی، سهم ۱۵ درصدی استان‌های دارای معادن با وجود سپری‌ شدن ۵ ماه از سال، هنوز پرداخت نشده است. البته اخیراً رئیس جمهور بر لزوم پرداخت این سهم تأکید کرده و قول همکاری داده است اما تا به الان این مصوبه به مرحله اجرا نرسیده و استان‌های معدنی سرمایه‌ای در این راستا دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: اجرایی نشدن این مصوبه، منجر به آشفتگی در شرکت‌های معدنی شده است، چرا که بودجه‌ای برای تأمین برنامه و طرح‌های خود نداشتند. در واقع، شرکت‌ها در انتظار پرداخت سهم ۱۵ درصدی هستند تا بتوانند با آن، کارهای نیمه تمام را به پایان برسانند و برنامه‌های جدید خود را بهره‌برداری کنند.

رئیس جمهور اخیراً با تأکید بر اینکه شورای‌ عالی معادن با فوریت، علت استفاده نشدن از ۲۰۰ معدن در استان کرمان را بررسی کند، به سازمان برنامه و بودجه دستور داده است که سهم ۱۵ درصدی مسئولیت‌های اجتماعی معادن اختصاص یابد.

برای نخستین‌بار در بودجه امسال سهم ۱۵ درصدی مناطق معدنی از حقوق دولتی معادن گنجانده شده است.

رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان کرمان در خصوص وعده تشکیل کنفدراسیون فولاد نیز اظهار داشت که این موضوع نیز مانند سایر مصوبات در حد بحث و صحبت باقیمانده و عملی نشده است، به گونه‌ای که در این راستا بدون برگزاری انتخابات و یا جلسه‌ای، حتی برای تحقق این عملکرد تاریخی تعیین نشده است.

دستوری با اشاره وضعیت پرداخت مالیات در این حوزه گفت: شرایط مالیات در صنعت فولاد به خصوص در آهن‌فروشان مشکلات متعددی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که می‌توان گفت عدالت در این حوزه رعایت نمی‌شود. در واقع، این اقدام در کشور هنوز به صورت سنتی و با ممیز مالیاتی صورت می‌گیرد. از طرفی، در هر شهری براساس عقیده‌های شخصی ممیز مالیاتی، شرکت‌ها مالیات خود را پرداخت می‌کنند و هیچ ضابطه قانون‌مندی در این راستا وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مالیات آهن‌فروشان براساس ۳٫۳ درصدی و درآمد نیز بر اساس تراکنش‌های بانکی محاسبه می‌شود. البته لازم به ذکر بوده مشکلات به تدریج برطرف خواهند شد اما کارها راکد مانده و پیشرفتی در آنها صورت نگرفته است. از سوی دیگر، اخیراً جلساتی با مدیر کل امور دارایی، اتاق اصناف و شورای شهر صورت گرفته که قول دادند این مسائل به زودی حل شوند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =