کد خبر 8915
۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

حاشیه سود ۱۱ درصدی برای بخش نورد صرفه اقتصادی ندارد

حاشیه سود ۱۱ درصدی برای بخش نورد صرفه اقتصادی ندارد

به گفته مدیرعامل نورد گرم فلز حاشیه سود بخش نورد و میانه زنجیره طبق توافق ۱۱ درصد در بورس کالا تعیین شده اما در حال حاضر با توجه به افت قیمت شمش، همچنین افزایش هزینه‌ کارگر، تجهیزات و انرژی‌های مصرفی، این درصد حاشیه سود را پر نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری‌ آهن‌نیوز، نارضایتی از دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد از سمت فعالان بخش‌های مختلف زنجیره فولاد خصوصا با اقدام اخیر بورس کالا در پی اعلام اساس قیمت‌گذاری این زنجیره برپایه نرخ تمام شده شمش فولادی که محصول میانی زنجیره است، بسیار بالا گرفته است.

در این رابطه مصطفی عبداللهی، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی نورد گرم فلز در خصوص اصول قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: قیمت‌گذاری باید با توجه به قیمت‌های جهانی و براساس نرخ تمام شده محصول نهایی در داخل شروع شود و با درصدهای خاص و کارشناسی شده تا اول زنجیره ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه متولی اصلی در بحث قیمت‌گذاری وزارتخانه است، افزود: هم اکنون سال‌ها است مبنای قیمت‌گذاری از وسط زنجیره و براساس نرخ شمش تعیین می‌شود؛ به نظر بنده این موضوع در کل زنجیره مشکل ایجاد می‌کند.

عبدالهی با تشبیه زنجیره فولاد به دوک، توضیح داد: این زنجیره چه در بحث تولید و چه در بحث سود، شبیه دوکی شده که اول و آخر زنجیره باریک و نازک شده ولی بخش میانه زنجیره بزرگ شده لذا به دلیل سود و مارجین زیاد در بخش میانی، خیلی‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در آن بخش می‌روند و این به نوعی اتلاف سرمایه است.

مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی نورد گرم فلز اضافه کرد: این اتفاق خیلی سال‌ها پیش در نورد هم رخ داد و مجوزهای تولیدی‌های نورد بسیار زیادی صادر شد اما در حال حاضر به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی این بخش تولیدی به حاشیه رانده شده است.

طبق آمار انجمن نوردکاران ایران در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون تن مجوز در بخش نورد فولاد صادر شده؛ در بخش تولید اسمی هم ۳۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده کارخانه وجود دارد اما ظرفیت تولید واقعی در این بخش ۱۱ میلیون تن است.

وی درباره حاشیه سود در بخش نورد توضیح داد: حاشیه سود بخش نورد و میانه زنجیره طبق توافق ۱۱ درصد در بورس کالا تعیین شده است. یک زمانی که شمش کیلویی ۲۵ هزار تومان بود ۱۱ درصد آن رقم بالاتری می‌شد و برای تولیدکننده میلگرد صرفه اقتصادی داشت اما امروز قیمت شمش به ۱۸ هزار تومان رسیده و با توجه به افت قیمتی هم که وجود داشته درصد حاشیه سود نیز برای بخش نورد کاهش پیدا کرده و هزینه‌هایی از قبیل، کارگری، تجهیزات مصرفی، گاز، سوخت و انرژی‌های مصرفی را که نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده، پر نمی‌کند.

به گفته این فعال صنعت فولاد، طبق توافقِ سه انجمن فعال (انجمن نوردکاران، تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن) در زنجیره فولاد در قالب شورای آهن و فولاد، قرار بر این است موضوع قیمت‌گذاری به صورت کارشناسی و منصفانه به طوری که سود آن برای تمام زنجیره عادلانه باشد بررسی و به وزارت صمت اعلام شود.

عبدالهی با تاکید بر این که محصولات نهایی ایران به لحاظ کیفی با استانداردهای جهانی برابری دارد، بیان کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که تا حد ممکن از صادرات محصولات خام و نیمه خام در زنجیره فولاد جلوگیری شده و بازارهای جدید برای صادرات محصولات نهایی زنجیره کشف شود. 

مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی نورد گرم فلز از بخش دولتی درخواست کمک به تحقق شعارهای سال را کرده و گفت: طبق شعارهای سالیان گذشته باید حمایت از بخش خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسان آن به درستی در مدیریت زنجیره استفاده شود.

این فعال صنعت نورد با اشاره به این که ۹۰ درصد تولیدکنندگان نورد کشور خصوصی هستند، به نمایندگی از این بخش عنوان کرد: دولت در بالای زنجیره باید سیاست‌هایی را قرار دهد که در این شرایط تحریم‌ها و محدود بودن صادرات، بخش نورد که در واقع پیشانی زنجیره فولاد است بتواند دوام داشته و سرمایه‌گذاران نیز رغبت به آوردن سرمایه خود به این بخش را داشته باشند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =