کد خبر 8937
۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

عوارض صادراتی برای آهن اسفنجی و ورق «آری»؛ برای گندله و شمش «خیر»

عوارض صادراتی برای آهن اسفنجی و ورق «آری»؛ برای گندله و شمش «خیر»

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در واکنش به اجرای مجدد عوارض صادراتی گفت: با توجه به تولید بالای گندله و شمش فعلا نباید برای صادرات آن تعرفه در نظر گرفت اما برای صادرات آهن اسفنجی و ورق باید تعرفه نظر گرفته شود.

به گزارش آهن نیوز ۲۹ آذر ماه مدیر کل دفتر بازبینی و دفتر حسابرسی گمرک در ابلاغیه‌ای به مدیران کل گمرکات اجرایی اعلام کرد که دستور توقف مصوبه هیئت وزیران در مورد عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام، پیوست شیوه‌نامه اجرایی بند ز تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، لغو شده و بنابراین این قانون باید اجرایی شود.

دولت معتقد است این قانون به مقابله با خام‌فروشی کمک می‌کند، اما مخالفان نظرات دیگری دارند.

مخالفان می گویند:فهرست اعلامی مواد خام و نیمه‌خام در سال ۱۴۰۱ و عوارض تعیین‌شده در سال ۱۴۰۲ غیرکارشناسی است و حتی محصول‌های نهایی نیز مشمول این لیست شده‌اند و مفاهیم و تعاریف ارائه‌شده در خصوص مواد خام و نیمه‌خام نیز شفاف و دقیق نیست.

همچنین تولید محصولات مندرج در فهرست، ذیل پروانه‌های بهره‌برداری صادره از مراجع قانونی انجام گرفته که در برخی از محصولات، مازاد بر نیاز داخلی تولید صورت پذیرفته و با عرضه در بورس نیز مشتری ندارد، بنابراین لازم است تا صادر شوند.

 اما اعلام عوارض سنگین ۲۰ درصدی و بالاتر در صنایعی که سود آن‌ها معمولاً کمتر از این میزان است به منزله توقف تولید مازاد بر نیاز داخلی و با سیاست‌های بالادستی کشور در حوزه تولید و صادرات در تضاد است.

رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، در گفتگو با تجارت‌نیوز، توضیح داد: به طور کلی باید برای کالایی که تولید مازاد دارد مشوق صادراتی و برای کالایی دچار کمبود است، تعرفه صادراتی در نظر گرفته شود. بنابراین با توجه به اینکه در آهن اسفنجی کمبود مشاهده می‌شود، باید برای صادرات این محصول تعرفه در نظر گرفته شود.

به گفته وی تعرفه هم باید طوری در نظر گرفته شود که جلوی صادرات را بگیرد؛ چراکه در این حوزه تمرکز روی تکمیل زنجیره، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به ضرورت تقویت صادرات در بخش‌هایی که مازاد تولید در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر در این بخش‌ها تعرفه در نظر گرفته شود، چون عرضه بیشتر از تقاضاست، در داخل قیمت‌ها کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

وی افزود: برای مثال به دلیل همین شرایط هر هفته سیر نزولی قیمت میلگرد اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر این واحدهای تولیدی به دلیل همین تعرفه نمی‌توانند در بازارهای صادراتی رقابت کنند که منجر به کاهش ارزآوری می‌شود که این اتفاق همین الآن هم رخ داده است. بنابراین به طور دوجانبه ضرر و زیان خواهد داشت.

به گفته شهرستانی در حال حاضر تولید گندله نسبتاً بالاست که فعلا نباید برای صادرات آن تعرفه در نظر گرفت و شمش هم نیازی به تعرفه ندارد. اما برای صادرات آهن اسفنجی و ورق باید تعرفه نظر گرفته شود و برای صادرات میلگرد هم به دلیل داشتن مازاد باید مشوق تعیین شود. برای مثال ممکن است حدود ۲۸۰ هزار تن میلگرد در بورس عرضه شود که نهایتا ۴۰ هزار تن از آن خریداری می‌شود.

شهرستانی اعتقاد دارد که باید برای سنگ  ۱۵ درصد، گندله ۱۲ درصد، آهن اسفنجی ۱۰ درصد، اسلب و بیلت صفر و ورق پنج درصد تعرفه صادرات در نظر گرفته و برای میلگرد و تیرآهن هم مشوق صادراتی تامین شود.

وی با بیان اینکه ابتدا عوارض متفاوت برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده بود، اما در دیوان عدالت اداری ابطال شد، تصریح کرد: پس از این وزیر اقتصاد عوارض صادراتی محصولات معدنی را دو درصد علی‌الحساب اعلام کرد. اما اصلا عوارض علی‌الحساب معنی نمی‌دهد و منجر به برهم ریختن قیمت تمام‌شده و تغییر سودآوری و مانع برنامه‌ریزی واحدهای بورسی می‌شود. بنابراین مقرر شد دوباره بخشنامه تغییر کند.

انتهای پیام/

کد خبر 8937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =