کد خبر 8939
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد: ورود «ال‌ سی» به بازار، قیمت‌ها را بیشتر به هم می‌ریزد

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد: ورود «ال‌ سی» به بازار، قیمت‌ها را بیشتر به هم می‌ریزد

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد در رابطه با افزایش قیمت مقاطع فولادی مطرح کرد: ورود ال سی ها به بازار سبب می شود، به جای اینکه شاهد نقدینگی در بازار آهن باشیم، این نقدینگی در جاهای دیگری مثل ساختمان سازی صرف می شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، وضعیت بازار آهن و فولاد در ماه‌های اخیر خصوصا با ورود فصل سرما که شرایط کار برای ساخت و ساز را محدود کرده، در رکود بی‌سابقه‌ای فرورفته است.

در پی این تشدید رکود و از طرف دیگر کمبود برخی مقاطع از جمله ورق در بازار، نگرانی زیادی را در بین اهالی بازار باعث شده است.

سید صادق مدرسی، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد با تاکید بر وضعیت ثابت و در حال رکود بازار در منطقه خود و کل کشور به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: دلیل اصلی این رکود تقاضای مصرفی پایین، ظرفیت تولید بیش از مصرف و محدود شدن شدید صادرات است.

وی در ابطه با دلیل افزایش قیمت یک ماه اخیر برخی مقاطع علیرغم نبود تقاضا و ثبات دلار، بیان کرد: دلیل این امر هزینه‌های بالای تولید به ویژه در بخش تبدیل شمش به مقاطع مختلف مانند میلگرد است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد همچنین تاکید کرد: از طرفی با توجه به رکود، کسی خریدار این مقاطع با این قیمت در تالار بورس نیست و تولیدکنندگان مجبور به فروش به صورت اعتباری هستند تا بتوانند حاشیه سود داشته باشند؛ از طرف دیگر ورود ال سی‌ها به بازار، قیمت را بیش‌تر به هم می‌ریزد چرا که به جای فروش نقد، کالا را با ال سیِ دو یا سه ماهه می‌فروشند و در سر موعد، مجدد تا ۶ ماه تمدید می‌کنند و نقدینگی را به جای گردش در بازار آهن و در جهت رونق آن، صرف کارهای دیگر مثل ساختمان‌سازی می‌کنند.

مدرسی با تاکید بر این‌که نرخ معاملاتی مقاطع فولادی همسان با تورم موجود در کشور نیست، تصریح کرد: وجود این شرایط حاصل سیاست‌های انقباضی دولت است. 

او درباره جزئیات این مسئله ادامه داد: دولت برای تامین هزینه‌ها دو راهکار دارد؛ یکی چاپ اسکناس و خلق پول و دیگری اخذ مالیات است. 

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد افزود: دولت در ابتدا دست به چاپ اسکناس زد اما در میانه راه برای جلوگیری از جریان این پول، مالیات‌های بسیار سنگین به بازاریان بست. این عمل منجر به افزایش درآمد دولت شده اما از طرف دیگر به رکود بازار دامن زده است. 

رئیس اتحادیه آهن فروشان استان یزد در ادامه به بهم ریختگی بازار ورق اشاره کرد و یکی از دلایل آن را از مدار خارج شدن خط تولید ورق مجتمع فولاد گیلان به عنوان یکی از تولیدکننده‌های اصلی ورق دانست.

وی افزود: محدود بود تعداد کارخانه‌های تولید این محصول نسبت به دیگر مقاطع فولادی عامل دیگری است که می توان به آن اشاره کرد.

مدرسی افزایش قیمت ورق در هفته‌های اخیر را منطقی دانست و افزود: ایران در حوزه تولید انواع مقاطع فولاد تقریبا اشباع شده و جوابگوی بازار است اما در حوزه ورق گرم و سیاه با توجه به محدود بودن خط تولید و عدم سرمایه‌گذاری در این بخش، عرضه آن کاهش داشته و قیمت بالا می‌رود. 

وی اشاره کرد: طبق اعلام بازارساز قیمت آهن و مقاطع فولادی باید با فوب خلیج فارس محاسبه می‌شد. بدین ترتیب که قیمت ورق فوب در حال حاضر بالای ۶۰۵ دلار است و معادل آن در داخل با نرخ دلار ۵۰ هزار تومان حدود ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در هر تن می‌شود. 

اگر هزینه حمل، تخلیه، اسکله و ۹ درصد مالیات هم اضافه شود، سود تاجر در حدود ۴۰ میلیون تومان در هر تن می‌شود که سود معقولی است اما در بازار داخلی این سود حاصل نمی‌شود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =