کد خبر 8945
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

دبیر انجمن فولاد آذربایجان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

اخذ عوارض توسط عراق، چالش جدی برای تولیدکنندگان فولاد است

اخذ عوارض توسط عراق، چالش جدی برای تولیدکنندگان فولاد است

به گفته دبیر انجمن فولاد آذربایجان، اخذ ۲۰۵ دلار عوارضِ ورود محصولات نهایی فولاد ایران به منطقه اربیل و اقلیم کردستان عراق برای صادرکنندگان و صنعت‌گران به ویژه در آذربایجان به چالش جدی تبدیل شده است.

علی نواداد، دبیر انجمن فولاد آذربایجان در گفت‌وگو با رسانه آهن‌نیوز، در رابطه با فعالیت این انجمن گفت: انجمن فولاد آذربایجان با شروع فعالیت خود از سال ۱۳۸۹ از استان آذربایجان شرقی در حال حاضر ۴۸ مجموعه فعال فولاد در این منطقه را در عضویت خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان از نظر تولید فولاد در بخش خصوصی رتبه اول را در کشور داراست، افزود: در حال حاضر ۲۰ درصد مجموعه، فعالیت صادراتی به کشورهای مختلف دارند که انجمن سعی کرده برای توسعه آن در جهت جذب حمایت‌های دولتی جهت بهره‌وری تولیدات اعضاء گام بردارد.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه در سال‌های نه چندان دور ایران به عنوان واردکننده فولاد مطرح بود، بیان کرد: اما طی سال‌های اخیر با توسعه‌ای که داشته نه تنها صادرکننده است بلکه در سطح جهان هم جز ده کشور بزرگ تولیدکننده این محصول است.

وی در رابطه با الزامات ایجاد توان رقابتی در سطح جهان و همچنین ارتقا رتبه فولاد ایران در دنیا تصریح کرد: در این صنعت حرکت فعالان این صنعت باید به سمتی باشد که از یک طرف از نظر کیفیت و استانداردهای جهانی و از طرف دیگر موضوع قیمت و قیمت‌گذاری حرفی برای گفتن داشته باشد.

نواداد مهم‌ترین چالش حال حاضر برای فولادی‌ها به ویژه در بخش خصوصی را چالش انرژی مطرح کرد و خاطرنشان کرد: باید دولت محترم و مسئولین ارشد کشور برای این موارد تدابیر لازم را اتخاذ کنند. کمبود برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، واحدهای ما را از حیث تولید شدیدا دچار مشکل کرده است.

دبیر انجمن فولاد آذربایجان بهتر شدن وضعیت فولاد را در گرو توسعه زیرساخت‌های لازم عنوان کرد و گفت: این بسترسازی را باید دولت انجام دهد و دغدغه اصلی تولیدکنندگان، فقط باید تولید باشد ولاغیر. فلذا تولیدکننده بتواند بدون دغدغه حاشیه‌ای در جهت ارتقا جایگاه کشور در سطح جهانی تلاش کند.

نواداد به حضور فعال انجمن فولاد آذربایجان و اعضای آن در نمایشگاه‌های خارجی به عنوان نماینده ایران اشاره کرده و افزود: تجربه حضور ما در این نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم که در کشورهای مختلف جایگاه لازم را حفظ و توسعه دهیم؛ قطع به یقین هم از نظر کیفیت و استانداردهای لازم و هم موضوع قیمت، باید توانایی نشستن بر سر میز مذاکره با آن‌ها را داشته باشیم.

دبیر انجمن فولاد آذربایجان به عنوان نمونه به حضور در نمایشگاه اخیر اربیل عراق اشاره کرد و گفت: موضوعی که هم اکنون مطرح است اخذ ۲۰۵ دلار عوارضِ ورود محصولات نهایی فولاد ایران به منطقه اربیل و اقلیم کردستان عراق است. این ۲۰۵ دلار برای صادرکنندگان و صنعت‌گران به ویژه در آذربایجان که بازار خوبی در عراق دارد در شرایط فعلی اقتصادی به چالش جدی تبدیل شده است.

وی در پایان بیان کرد: این مسئله‌ای است که دولت و بخش سیاست خارجی باید در آن ورود کرده و تدابیر لازم را برای حل آن اتخاذ کند. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/

کد خبر 8945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =