کد خبر 8977
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

ماجرای «کارت‌های اجاره‌ای» برای صادرات فولاد در گفتگو با عضو هیئت مدیره فولاد فراز

ماجرای «کارت‌های اجاره‌ای» برای صادرات فولاد در گفتگو با عضو هیئت مدیره فولاد فراز

احتیاطی؛ عضو هیئت مدیره فولاد فراز با گلایه از نحوه تخصیص ارز، به موضوع «کارت‌های اجاره‌ای» برای صادرات محصولات فولادی توسط برخی شرکت‌های فولادی اشاره کرد.

رضا احتیاطی، عضو هیأت مدیره فولاد فراز به عنوان یکی از تامین‌کنندگان و واردکنندگان انواع مقاطع فولادی در گفت‌وگوی تصویری با آهن‌نیوز، در خصوص چالش‌های فعالیت در این حوزه گفت: برزرگ‌ترین چالشی که اخیرا با آن مواجه هستیم بحث سقف‌های ارزی است.

وی افزود: طی دستورالعملی به شدت تخصیص ارزها را کاهش داده‌اند.

عضو هیأت مدیره فولاد فراز با غیرکارشناسی خواندن این دستورالعمل، توضیح داد: بر مبنای این قانون حدود ۲۰ درصد از ارزهای تخصیصی در اختیار شرکت‌ها قرار می گیرد لذا شرکت‌هایی که در بحث وارداتِ مواد اولیه تعهد دارند، با بحران جدی مواجه شده‌اند.

احتیاطی با تاکید بر بحرانی خواندن وضعیت تخصیص ارز، بیان کرد: بحث تخصیص و بلوکه ۵ و ۱۰ درصدی، تولیدکنندگان و تجار را دچار مشکل کرده است. خودِ تخصیص ارز، فرآیندی است که یک ماه و اندی زمان برای خرید آن طول می‌کشد و زمان تحویل ارز نیز حدود دوهفته زمان می‌برد؛ بنابراین طبیعتا تجارت با این روال امکان‌پذیر نیست.

این فعال صنعت فولاد ضمن مطرح کردن بحث صادرات غیررسمی که مشکلات زیادی ایجاد کرده، تصریح کرد: ما در خصوص مراوده با کشورهای همسایه با مشکل صادرات غیررسمی مواجه هستیم. بدین ترتیب که واحدهایی مثل ما که فعالیت رسمی دارد باید در بازار نیما ارزها را برگرداند اما رقیب ما با استفاده از کارت‌های اجاره‌ای به راحتی با نرخ روز ارز و بدون هیچ تعهدی فعالیت خود را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته این مشکل برای حوزه خلیج فارس مطرح نیست اما برای کشورهای همسایه ما را با مشکل جدی در تجارت روبه رو کرده است.

احتیاطی در پاسخ به این پرسش که با وجود صفر تا صد زنجیره تولید فولاد در کشور، آیا نیازی به واردات مقاطع فولادی است؟ گفت: در بحث واردات مقاطع فولادی، ورق‌های خاصی که تولید داخلی آن وجود ندارد و یا به صرفه نیست، مطرح است.

عضو هیأت مدیره فولاد فراز افزود: بعضی از کالاها، کالاهای خاص مثل «استنلس استیل» هستند که فعلا امکان تولید داخلی وجود ندارد. همچنین در بخش لوله‌های استنلس استیل نیز باید واردات انجام شود که همچنان در آن حوزه هم دچار مشکل تأمین ارز و تأمین کالای وارداتی هستیم.

استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ یکی محصولات فولادی است که در برابر اکسید شدن مقاومت می کند. یکی از مهم ترین مزایای استنلس استیل این است که در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و با افزایش کروم نیز بیشتر هم می شود.

از کاربردهای ورق استنلس استیل اینکه برای ساختمان سازی، ظروف آشپزخانه، وسایل جراحی و پزشکی، برای کارخانه های بزرگ صنعتی همچون ماشین سازی و پالایشگاه و پتروشیمی می توان اشاره کرد. همچنین این محصول در صنعت کاغذسازی، تصفیه آب و فرآورده های غذایی نیز نقش بسزایی دارد.

عضو هیأت مدیره فولاد در ادامه این گفتگو به رکود موجود در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: ما با چندین مدل رکود مواجه هستیم و به همین خاطر امسال، سالی بود که سفارشات آهن‌آلات در پایین‌ترین سطح ممکن بود.

احتیاطی درباره علل رکود گفت: جنگ غزه، ما را دچار چالش کرده و همه منتظر سرنوشت حوادث خاورمیانه هستند. دلیل دیگر اینکه، پروژه‌های دولتی بسیار کم شده و بحث تأمین ارز این پروژه‌ها معضل شده است. وقتی که ارز وجود نداشته باشد طبیعتا سفارشات کم می شود و رکود ایجاد خواهد شد.

احتیاطی یکی دیگر از دلایل رکود بازار فولاد را کاهش قیمت جهانی فولاد دانست که متاثر از جنگ اوکراین و روسیه بوده است.

به گفته این فعال صنعتی، اصل رکود داخلی هم بیشتر ناشی از بحران ارزی است. دولت مصرف کننده بزرگ فولاد در کشور است و تا زمانی که پروژه‌ها را فاینانس نکنند طبیعتا خریدها هم به کمترین حالت ممکن انجام شده و رکود ادامه دارد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای پیام/ 

کد خبر 8977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =