کد خبر 898
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

عرضه آهن‌اسفنجی با قیمت صوری در بورس کالا

عرضه آهن‌اسفنجی با قیمت صوری در بورس کالا

بورس کالا هماهنگی برای قیمت آهن‌اسفنجی انجام نمی‌دهد، قیمت‌گذاری آهن‌اسفنجی مبنای اصولی ندارد و منجر به عرضه گران قیمت این ماده اولیه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مصطفی علی‌نقیان، کارشناس صنعت فولاد درباره تغییر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا گفت که برای این موضوع باید کل زنجیره محصولات فولادی مبنا قرار گیرد.

وی افزود: اکنون بورس کالا هماهنگی برای قیمت آهن اسفنجی انجام نمی‌دهد که منجر به عرضه گران قیمت این ماده اولیه شده است. از طرفی، قیمت شمش نیز دستوری تعیین می‌شود.

این کارشناس حوزه فولاد، بزرگترین مشکل زنجیره محصولات فولادی را قیمت‌گذاری نادرست آهن‌اسفنجی دانست و تصریح کرد: قیمت‌گذاری آهن‌اسفنجی مبنای اصولی ندارد، البته در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی با بورس کالا صورت گرفته اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

به گفته وی، اگر قیمت محصولات داخلی بالاتر از قیمت جهانی باشد، مصرف‌کننده تمایلی به خرید پیدا نمی‌کند. به این دلیل که عرضه و تقاضا، قیمت میلگرد نهایی را تعیین می‌کند. به همین جهت، از این محصول‌ نهایی ۳۵۰ هزار تن در بازار عرضه شد که تقاضایی برای آن صورت نگرفت. این موضوع، نشان‌دهنده قیمت‌گذاری نادرست است.

علی‌نقیان ضمن دعوت دولت وقت به همکاری در بهبود این عملکرد، به تشریح راهکاری برای برون‌رفت از این وضعیت پرداخت و گفت: دولت در حال حاضر همکاری در راستای تامین ماده اولیه به قیمت واقعی انجام نمی‌دهد و برای این موضوع، مصوبه‌ای هم بعد از مصوبه آقای سرقینی، سرپرست سابق وزارت صمت، وجود ندارد. اگر دولت قصد همکاری دارد، باید یک مصوبه‌ای ابلاغ کند که قیمت آهن‌اسفنجی مشخص باشد، نه اینکه آهن‌اسفنجی با قیمت صوری در بورس کالا عرضه شود. درست است که قیمت شمش داخلی از قیمت جهانی بالاتر است اما برای اصلاح این امر، ابتدا باید قیمت آهن‌اسفنجی مورد اصلاح قرار گیرد. آهن‌اسفنجی ماده اولیه است و نباید در سبد صادرات قرار بگیرد.

این کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: چه علتی وجود دارد که قیمت ‌اسفنجی را به قیمت صادراتی این محصول تعیین کنیم. محصول نهایی به همه فشار می‌آورد و همه هم شمش را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این زمینه هیچ فردی هم پاسخگو نیست، به دلیل اینکه تعداد زیادی از شرکت‌ها زیر نظر ایمیدرو اداره می‌شوند.

وی اعلام کرد: اگر قرار شد مصوبه فعلی دست‌خوش تغییر شود، ابتدا باید انجمن‌های فولاد، نورد و سنگ آهن با هم‌فکری هم به این نتیجه برسند که مصوبه موجود درست نبوده و در نهایت نیز باید تکلیف تولیدکننده را مشخص کنند که در هفته آینده قیمت آهن سفنجی با چه قیمتی عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =