کد خبر 8980
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

پیمان مولوی در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز:

اخذ عوارض صادراتی برای جبران کسری بودجه بوده است

اخذ عوارض صادراتی برای جبران کسری بودجه بوده است

یک کارشناس صنعت معدن با انتقاد از وضع قوانین یک شبه معتقد است که علت اخذ عوارض صادراتی برای جلوگیری از خام فروشی نبوده بلکه برای جبران کسری بودجه است.

پیمان مولوی کارشناس صنعت معدن، با گلایه از تغییرات یک شبه قوانین، در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز با گلایه از تغییرات یک شبه قوانین، مطرح کرد: این دست از اقدامات کسب و کارها را مقید می کند که کوتاه مدت فکر کنند و نتوانند برای بلند مدت تصمیم بگیرند.

مولوی معتقد است تعیین عوارض صادراتی بابت جبران کسری بودجه دولت است.

این فعال حوزه صنعت فولاد بر همین اساس می گوید: در ایران بزرگ‌ترین رقیب کسب و کارها خود دولت است که با تصمیمات خود شرکت‌ها را دچار مشکل می‌کند.

وی در ادامه با رد استدلال دولت درباره اینکه وضع عوارض صادراتی برای جلوگیری از خام فروشی بوده، گفت: ما مگر چقدر در کشور ظرفیت فرآوری مواد معدنی را داریم؟

به گفته مولوی ما باید مسیر کشورهایی مثل شیلی را در پی بگیریم تا از طریق فروش مواد خام، پول و سرمایه وارد کشور شود و از این طریق بتوانیم زنجیره فولاد را کامل کنیم.

این فعال حوزه معدن افزود: توسعه معادن کشور به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری آن وجود ندارد.

وی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که اقتصاد ما ذی نفعانه است و در این باره گفت: چرا باید در دل کویر کارخانه تولید فولاد و شمش ایجاد شود؟ این در حالی است که باید چنین کارخانه‌هایی در مناطقی که مشکل آب ندارد، احداث شود.

مولوی در ادامه مطرح کرد: برای توسعه فولاد علاوه بر فروش نفت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مدیریت منابعی که در حال حاضر دارند هدر می‌روند نیاز داریم.

وی در همین زمینه افزود: اما با این مدلی که داریم فولاد تولید می‌کنیم کشور را عاری از آب کرده‌ایم و وارد یک جنگ نابرابری با کشورهای تولیدکننده فولاد شده‌ایم که آب دارند اما ما در این زمینه دچار مشکل هستیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: آب از فولاد مهم‌تر است اما ما داریم آن را از بین می‌بریم.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =