کد خبر 9041
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی: صنعت کاتالیست با ورود بخش دولتی نابود می‌شود

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی: صنعت کاتالیست با ورود بخش دولتی نابود می‌شود

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی بیان اینکه صنعت کاتالیست‌ها به همت بخش خصوص فعال شده است، گفت: در یک سال گذشته بخش دولتی برای دست‌یابی به یک صنعت آماده وارد این صنعت شده و اتفاقات بسیار تلخی را رقم زده است.

به گزارش آهن نیوز شرکت گسترش فناوری خوارزمی یکی از شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی است که در صنعت تولیــد کاتالیست‌های مصرفی صنایع پتروشیمی، فولادی و پالایشگاهی فعال است.

کاتالیست ها در صنعت فولاد به ویژه در مجتمع های احیای مستقیم کاربردارد به طوری که بدون وجود کاتالیست ها، واحدهای احیای مستقیم مجبور به توقف تولید خواهند شد

به همین خاطر کاتالیست ها را قلب واحدهای احیای مستقیم می گویند.

دیبایی مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز درباره این شرکت گفت: این شرکت علاوه بر تولید کاتالیست، جاذب های سولفورزدایی هم تولید می کند که برای حذف سولفور از گاز ورودی به ریفرمر مورد استفاده قرار می گیرد.

ممدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی در ادامه به نقش این شرکت در صنعت کاتالیست ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 50 درصد بازار کاتالیست ها و 70 درصد بازار جاذب های سولفورزدایی صنعت فولاد در اختیار شرکت گسترش فناوری خارزمی است.

دیبایی با اشاره به اینکه صنعت کاتالیست یک صنعت جوان است، افزود: این صنعت با تلاش و سرمایه گذاری بخش خصوصی رونق گرفته و توانسته تکنولوژی های مورد استفاده در این صنعت را بومی سازی کند.

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی درباره صنعت کاتالیست به این نکته هم اشاره کرد که تکنوژی ساخت کاتالیست تنها در اختیار کشورهای انگشت شماری است اما ما در کشورمان با همت جوانان ایرانی توانسته ایم این تکنوژی را بومی کنیم و به جمع چند کشور محدود که تکنولوژی تولید کاتالیست ها را دارند، بپیوندیم.

دیبایی با توجه به این موارد به یکی از مهمترین معضلات این صنعت نوپا اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده که ورود دولت و شرکتهای دولتی به حوزه هایی که شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی ورود کرده و خودکفا شده اند اتفاق نامبارکی است و باعث صدمات شدیدی به آن صنعت خواهد شد.

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی ادامه داد: این تجربه، هم در ایران و هم در کشورهای دیگر رخ داده که وقتی شرکت‌های دانش بنیان خصوصی در عرصه ایجاد صنعت‌های نوپا که اتفاقا استراتژیک هم هستند، ورود پیدا می کنند  یکی از خطرات برای چنین اتمسفری ورود بخش دولتی است.

وی با اشاره به معضلات ورود بخش دولتی به این نوع صنایع توضیح داد: در ساده ترین شکلی که به ذهن هر فردی می رسد ورود شرکتهای دولتی در چنین صنایع نوپایی رقابت را از بین می برد؛ در شرایطی که بخش خصوصی می تواند بازار را پوشش دهد، ورود بخش دولتی به واسطه قدرتی که دارد باعث می شود رقابت سالم از بین برود.

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی اعلام کرد: شرکتهای بخش خصوصی می توانند با هم رقابت سالم داشته باشند ولی هرگز نمی‌توانند با یک شرکت دولتی رقابت سالم داشته باشند.

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی در همینه زمینه به یک واقعیت تلخ اشاره کرد و گفت: از اواخر سال گذشته شاهد این هستیم که بخش دولتی با هدف و انگیزه یک صنعت آماده و یک لقمه آماده که بخش خصوصی برای رسیدن به این نقطه بسیار تلاش کرده، وارد این صنعت شده و منجر به وقوع اتفاقات بسیار تلخی شده است.

دیبایی می گوید: انواع تخلفات قانونی به واسطه حضور شرکتهای دولتی در این حوزه صورت گرفته است؛ شرکتهای دولتی فقط برای بدست آوردن موفقیت های کوتاه مدت و همچنین ترفیع عده ای وارد یک صنعتی شده اند که بسیار مهم است.

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی در راستای اهمیت صنعت کاتالیست تشریح کرد: کشورهای مشابهی در دنیا وجود دارند که وقتی دچار تحریم شدند، تمام کارخانه های صنعتی آنها تعطیل شده اما این اتفاق حتی برای یک روز در کشور رخ نداده است.

دیبایی بر همین اساس مطرح کرد: امروز شرکتهای دولتی بسیار سهل انگارانه وارد این صنعت شده اند؛ و اگر برخوردهای بخش های نظارتی و تصمیم گیر جلوی این رویه را نگیرد متاسفانه باید بگویم که در سالهای آینده با شکست صنعت کاتالیست در کشور رو به رو خواهیم شد.

مدیر فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی خاطرنشان کرد: در صورت تعطیلی این صنعت آسیب های جبران ناپذیری به صنایع کشور و سرمایه گذاری های بخش خصوصی که در این زمینه انجام شده وارد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 9041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =