کد خبر 910
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

تحلیل روز قیمت بازر آهن داخلی/ بازار در فاز انتظار

تحلیل روز قیمت بازر آهن داخلی/ بازار در فاز انتظار

مهمترین خبری که این روزها بسیار چشمگیر بوده و بازار آهن و فولاد را در شوک فرو برد، تخلف ۹۱ هزار میلیاردی فولاد مبارکه است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار آهن و فولاد در روز گذشته شاهد نوسانات جسته گریخته بود به طوریکه علاوه‌ بر نزول قیمت آهن در برخی کارخانه‌ها، ثبات قیمت در عمده شرکت‌ها نیز قابل مشاهده بود.

پس از گذشت چند روز از انتظار ایران برای دریافت پاسخ آمریکا در زمینه توافقات هسته‌ای، هنوز نتایج این مذاکرات مبهم و نامشخص است و اخبار ضد و نقیضی که منتشر می‌شود نوسانات متعددی در کلیه بازارها رقم می‌زند. به نظر می‌رسد اگر در هفته جاری خبری قطعی از نتایج مذاکرات اعلام نشود و این موضوع تا پایان شهریور ادامه پیدا کند، ممکن است قیمت‌ها دوباره به کانال‌های قبلی بازگردند اما این روند تأثیری در فاز انتظاری بازار نخواهد داشت.

گفتنی است مهمترین خبری که این روزها بسیار چشمگیر بوده و بازار آهن و فولاد را در شوک فرو برد، تخلف ۹۱ هزار میلیاردی فولاد مبارکه است.

در ادامه به بررسی بازارهای فیزیکی آهن و فولاد پرداخته شده است:

بازار آهن

امروز نرخ دلار با یک هزار تومان افزایش به نرخ ۲۹ هزار تومان بازگشت و در بازار آهن اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت محصولاتشان را عرضه کردند.

 قیمت روز میلگرد آجدار عمدتاً ثابت اعلام شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد. نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار استاندارد در برخی مبادی فروش حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و نرخ متوسط آن نیز حدود ۱۵ هزار و ۱۴۵ تومان برآورد شد. نرخ میلگرد در سه شرکت ۱۰۰ تومان نوسان داشت و اکثریت مابقی محصولات تغییر قیمت نداشتند.

در حوزه نبشی و ناودانی شرکت نورد آریان فولاد در بخش نبشی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و سه شرکت دیگر نیز با ثبات اعلام قیمت کردند.

قیمت روز تیرآهن کیلویی ثابت است، در شرکت ذوب آهن شاهد نوسان نزولی اکثر محصولات شاخه تا سقف ۳۳۰ هزار تومان از دو مبدا فروش نگین فولاد فرهنگ و فراطرح فولاد هستیم.

قیمت روز قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در سه شرکت پروفیل ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند و تنها شرکت آدنیس صنعت شمال تغییر قیمت نداشت. کاهش نرخ پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر در یک هفته اخیر حدود ۷۰۰ الی هزار تومان کاهشی بوده است به طوری که نرخ آن حدود ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان الی ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌شود.

نرخ انواع ورق‌ها نیز امروز ثابت بودند، به طوری که قیمت روز ورق سیاه بدون تغییر بود و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز جز کاهش ۱۰۰ تومانی در یک شرکت، در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

بازار بورس

 امروز گروه‌های خودرویی توانستند با ارزش معامله ۴۸۰ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را به نام خود ثبت کنند. همچنین تعداد نمادهای مثبت ۳۱۰ (۴۷ درصد) نماد و تعداد نمادهای منفی ۳۴۹ (۵۳ درصد) نماد بودند که در این راستا اکثر سبزپوش‌های بازار، در اختیار سهم‌های کوچک قرار گرفت. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات سومین روز هفته قرمز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۵ هزار و ۴۱۷ واحد افت داشت و به یک میلیون و  ۴۲۴ هزار و ۴۸۹ واحد رسید. برخلاف آن شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۷۷۱ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۷ هزار و ۲۹۶ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۶ هزار و ۶۷۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۰۱ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «زاگرس»، «کگهر»، «آریا»، «فرابورس»، «کوثر»، «شاوان» و «فزر» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «بورس»، «کالا»، «دانا»، «خمحرکه» و «غدشت» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ولغدر»، «سفار»، «قلرست»، «کمنگنز» و «سیلام» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

براساس پایان معاملات بورس کالا امروز دوشنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱، قرار بود ۳۱۸ هزار و ۱۹۵ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار گیرد که از این حجم ۲۰۰ هزار و ۵۰ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

در همین حال ، ۲ هزار تن ورق رنگی در پیش گشایش به دلیل کمبود تقاضای لازم به روی تابلوی معاملات بورس کالا راه پیدا نکرد.

همچنین، ۸۰ هزار و ۵۰ تن شمش بلوم روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۱۰۹ هزار و ۴۵ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است و در نهایت تنها ۷ هزار و ۳۰۰ تن این محصول به فروش رسید.

تختال c با حجم عرضه ۴۰ هزار تنی و با تقاضای ۹ هزار تن مواجه شد و ۹ هزار تن از این مقطع فولادی معامله شد.

براین اساس، کل ۸۰ هزار تن تختال sm عرضه شده در صبح امروز روی تابلو معاملات بورس کالا قرار گرفت ولی فقط ۵ هزار و ۶۰ تن این محصول معامله شد.

انتهای پیام/

کد خبر 910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =