کد خبر 9104
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری:

واگذاری پروژه مسکن‌سازی به چینی‌ها چه پیامدهایی دارد؟

واگذاری پروژه مسکن‌سازی به چینی‌ها چه پیامدهایی دارد؟

آن‌گونه که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرده است، شهرداری با چینی‌ها بر سر ساخت 200 هزار واحد مسکونی با استفاده از فناوری‌های نوین ساخت، در یک دوره یک ساله، به تفاهم رسیده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ آن‌گونه که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرده است، شهرداری با چینی‌ها بر سر ساخت 200 هزار واحد مسکونی با استفاده از فناوری‌های نوین ساخت، در یک دوره یک ساله، به تفاهم رسیده است. این خبر در شرایطی اعلام شده است که طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث مشارکت چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی و کلان ایران بارها در رسانه‌ها و محافل کارشناسی مطرح شده است. تحریم نفت ایران و مشکلات و موانع مربوط به بازگشت دلارهای نفتی به کشور منجر به پیگیری ایده تهاتر نفت با کالاها یا خدمات مهندسی از سوی مسوولان ایرانی شده است. از این رو، در 4 آذر سال جاری، سرانجام دولت سیزدهم موفق به جلب مشارکت شرکت‌های چینی در یکی از پروژه‌های عمرانی کشور - طرح توسعه فاز 2 شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) - شد. پروژه‌ای که بر اساس برنامه‌ریزی‌های مسوولان دولتی 2.5 تا 3 میلیارد دلار هزینه دارد و قرار است طی 5 سال تکمیل شود. اجرای این طرح توسعه‌ای فرودگاهی در شرایطی آغاز شد که از نظر کارشناسان صنعت هوایی، مهم‌ترین و اولویت دارترین مساله صنعت هوایی کشور هم اینک، فرسودگی و کمبود شدید ناوگان هوایی – نه توسعه فرودگاه- است. در این حال، ورود چینی‌ها به بازار مسکن نیز از منظر اقتصاددانان مشکلات خاص خود را ایجاد خواهد کرد.

پیامدهای منفی واسپاری

بازار ساخت مسکن به چینی‌ها

به گزارش «تعادل»، محمد طبیبیان، اقتصاددان شهیر ایران حدود دو سال پیش در یادداشتی که در برخی رسانه‌ها بازتاب یافت، به این مشکلات اشاره کرده است. به باور طبیبیان، در وهله اول، ایران سابقه چند هزار ساله در امر معماری و ساختمان دارد و دانش فنی مناسب و کارسازی در سطح وسیع در قالب شرکت‌ها و سازندگان منفرد وجود دارد، ورود چینی‌ها این بنیه را به‌شدت تضعیف و تخریب می‌کند. همان بلیه‌ای که واردات منسوجات ترکیه‌ای با صنعت نساجی کشور در چند دولت گذشته ایجاد کرد، و این صنعت را به فنا برد، بر سر فناوری بومی ساخت و ساز خواهد آمد. دوم اینکه در شرایطی که شرکت‌های بزرگ ساختمانی چین به دلیل استراتژی غلط اکنون در معرض ورشکستگی قرار دارند و ورشکستگی آنان کل نظام مالی چین را تهدید می‌کند تقدیم کردن بازار ساخت و ساز در ایران به آنان به جز نتایج نامطلوب و زیان بار عایدی برای کشور ندارد، امیدی به نجات آن شرکت‌ها از طریق این فداکاری هم نداشته باشید. سوم اینکه اگر چیزی به عنوان تکنولوژی پیشرفته وجود دارد که چینی‌ها باید به شما آموزش دهند، همین نوع انتقال تکنولوژی را از طریق توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی ترویج کنید. چهارم اینکه اگر گفتند قرار است کار را سازندگان داخلی انجام دهند ما برایتان تکنولوژی می‌آوریم، معنی واقعی این گفته این است که پول را ما می‌گیریم کمیسیون بر می‌داریم و کار را به شرکت‌های داخلی واگذار می‌کنیم. این شیوه آشنایی است، در داخل هم برخی باشندگان قدرتمند همین کار را در پروژه‌های مختلف کرده‌اند. بعضاً چند لایه کار را به یکدیگر واگذار می‌کنند کمیسیون می‌گیرند ته خط کار اجرا با کسری از بودجه اولیه به‌کننده واقعی واگذار می‌شود، او هم در همان حد درصدی از بودجه اولیه کاری تحویل می‌دهد، که ضعیف و ناپایدار است، این شیوه پسندیده‌ای نیست.

کاهش زمان ساخت با فناوری نوین

دیروز اما سیدمهدی هدایت در مورد دلیل همکاری شهرداری تهران با چینی‌ها در مورد ساخت مسکن اظهار کرد: ما در شهر تهران با معضلی جدی روبه رو هستیم؛ یکی از موانع بزرگ بازآفرینی و نوسازی در بافت فرسوده و یکی از موانع نوسازی در کل شهر تهران موضوع زمان ساخت است که در اقتصاد، اشتغال و قیمت مسکن موثر است. وی افزود: با توجه به شرایط ساخت و ساز در کشورمان، نیاز داریم یک تکنولوژی نوینی وارد موضوع ساخت و ساز در کشور شود که متأسفانه تاکنون رخ نداده است. به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تکنولوژی‌های نوین حرکت کنیم، گفت: اگر ما یک ساختمان را ظرف یک سال بسازیم، در سه سال-بازه زمانی که تقریبا برای احداث پروژه‌های حوزه مسکن باید در نظر گرفت- سه بار می‌توانیم چرخش سرمایه را داشته باشیم و تولید مسکن ما سه برابر خواهد شد. هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن هم کاهش خواهد یافت. هدایت تأکید کرد: اگر ما در بافت فرسوده بتوانیم شهروندان را به این باور برسانیم که در صورت همکاری و مشارکت، یک سال بعد مسکن‌شان را تحویل خواهند گرفت، مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده چندین برابر خواهد شد. وی ادامه داد: بعضاً زمان ساخت پروژه‌ها سه تا چهار سال طول می‌کشد و این موارد انگیزه افراد برای نوسازی در بافت‌ فرسوده را کاهش می‌دهد، به همین دلیل مجبوریم به سمت تکنولوژی‌های نوین ساخت برویم تا بتوانیم یک ساله پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین گفت: چین در حوزه تکنولوژی ساخت مسکن پیشرفت‌های خوبی داشته است. در سفر گروه چینی به تهران به یک تفاهم‌نامه ۲۰۰هزار واحدی رسیدیم. در سفر آینده به چین قصد بازدید از تکنولوژی‌ها و برگزاری جلسات فنی با شرکت‌های چینی را داریم تا این تکنولوژی‌ها به ایران منتقل شود. حضور چینی‌ها عملا به دلیل عملیاتی کردن مسیر ساخت مسکن ظرف یک سال در شهر تهران خواهد بود و بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است چینی‌ها به اقتضای طراحی ایرانی‌ها، شهرک‌سازی نوین انجام داده و بستر انتقال تکنولوژی مسکن‌سازی سریع و به صرفه را مهیا سازند. بر اساس این گزارش، جلب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداری از تجربه و توانمندی آنها برای ایجاد تحول در روند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و افزایش ایمنی برای پایتخت آورده خواهد داشت. آغاز عملیات احداث مسکن در قالب محلات الگو که قرار است با طرف چینی پیش برود با رویکردهای تأمین خدمات مورد نیاز و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، شکل دهی به فضاهای جمعی و تعامل اجتماعی در مقیاس‌های مختلف از حیاط اختصاصی برای هر واحد مسکونی تا فضاهای عمومی برای واحدهای همسایگی و کل محله، توجه به موضوع محرمیت و عدم اشراف، برخورداری واحدهای مسکونی از نور مطلوب و طبیعی، به کارگیری فناوری‌های نوین و معماری سبز و پایدار، استفاده از مفاهیم و مصادیق به روز معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی، عنایت به ویژگی‌های محیطی و واقعیت‌های اجرایی، رعایت تنوع متراژ واحدها برای افزایش استطاعت‌پذیری و برقراری انسجام اجتماعی میان ساکنان خواهد بود. استفاده از پیمانکاران داخلی و مصالح داخل کشور نیز از نقاط بارز این اتفاق خواهد بود تا علاوه بر تسریع در احداث واحدهای مسکونی کسب و کارهای داخلی مرتبط با مسکن نیز رونق بگیرند.

تهاتر ۲.۲ میلیارد دلاری نفت با مسکن‌سازان

در این حال، رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت توانست برای تأمین مالی ساخت مسکن، مجوز تهاتر فروش نفت با سازندگان تا سقف ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را از رهبر معظم انقلاب اخذ کند. محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: رویکرد ما این است که سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود در حال حاضر نیز ساخت بیش از ۱.۹ میلیون واحد مسکونی ذیل قانون جهش تولید مسکن آغاز شده است که میزان پیشرفت فیزیکی آنها به‌طور متوسط بالای ۳۰ درصد است. وی با اشاره به اخذ مجوز دولت از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت تهاتر نفت در ساخت مسکن گفت: سقف فروش نفت برای تأمین مالی مسکن، بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که به سازنده‌ها و تولیدکنندگان مسکن داده می‌شود؛ همچنین بحث تهاتر زمین‌های دولتی با انبوه‌سازان است به این صورت که زمین به انبوه ساز داده می‌شود و سازنده با منابع خودش اقدام به مسکن‌سازی می‌کند در مقابل هر یک از طرفین (دولت و انبوه ساز) بر اساس میزان قدر السهم خود، از واحدهای مسکونی ساخته شده برمی‌دارند.

برنامه دولت برای ساخت ۲۰ شهر جدید  در سواحل

رضایی کوچی با تأکید بر اینکه نگاه دولت و حاکمیت به توسعه مسکن‌سازی به سمت سواحل است اعلام کرد: انتقال ساخت شهرها در کنار سواحل اهمیت بالایی دارد و حدود ۲۰ شهر جدید در مناطق ساحلی عمدتا جنوبی جانمایی شده است و می‌توانیم جمعیت را به کنار دریاها منتقل کنیم؛ ما مسکن مهر که ۵۰ هزار میلیارد تومان در بیش از یک دهه قبل خط اعتباری بانک مرکزی به دولت را به عنوان تأمین مالی در اختیار داشت، فقط ۲ میلیون واحد ساخیتم اما دولت سیزدهم نیز ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده را در حال تکمیل و ساخت است که نشان می‌دهد مسکن‌سازی کار سخت و زمان بری است با این حال دولت در حال زحمت کشیدن است و با وجود تنگناهای اقتصادی‌ای که هست، دولت پای کار است و تنها گیر ما در این میان، بانک‌ها هستند که نگاه‌شان به تسهیلات، تجاری است؛ البته رییس‌جمهور در یکی از جلسات شورای عالی مسکن اولتیماتوم به بانک‌های عامل اعطای تسهیلات مسکن داده‌اند با این حال باز هم برخی بانک‌ها تمکین نکرده‌اند که دولت باید برای آن فکری کند. نماینده مردم جهرم در مجلس درباره جریمه مالیاتی بانک‌های که تسهیلات مسکن را پرداخت نکرده‌اند اظهار کرد: این اقدام برای بهتر شدن شرایط اعطای تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها، قطعا موثر است.

انتهای پیام/

کد خبر 9104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =