کد خبر 9112
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

هشدار معاون بازرگانی چادرملو درباره خطر مازاد آهن اسفنجی

هشدار معاون بازرگانی چادرملو درباره خطر مازاد آهن اسفنجی

معاون بازرگانی چادرملو  با تاکید بر مدیریت تولید آهن اسفنجی مطرح کرد: خطر مازاد آهن اسفنجی از نظر اقتصادی و بازار، بیشتر از گندله است.

سعید نادری معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در گفت‌وگو با آهن‌نیوز، علت اصلی آشفتگی در بازار آهن اسفنجی را عدم توازن در رشد زنجیره فولاد ذکر کرد و گفت: در سال‌های اخیر با حجم وسیعی از پروانه‌ها و جواز تأسیس، مواجه بوده‌ایم که اکثر آنها بر اساس طرح جامع فولاد نبوده است. بدین ترتیب که برخی جوازهای صادره در چارچوب طرح جامع نبوده یا حتی بعضی طرح‌ها در موقعیت‌های جغرافیایی نامناسب تعریف شده است.

وی افزود: وقتی طرح‌ها نامتوازن رشد کردند ما عدم توازن را در گندله، آهن اسفنجی و شمش مشاهده کردیم.

معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در رابطه با این موضوع تصریح کرد: به عبارتی میزان رشد و ایجاد ظرفیت‌های آهن اسفنجی به نسبت رشدی که در گندله و شمش وجود داشت، هم راستا نبود؛ از سوی دیگر زیرساخت‌های گازی هم در خیلی از موقعیت‌ها به درستی تأمین نشد و باعث شد که بالانس زنجیره به هم بریزد.

معاون بازرگانی چادرملو، افزایش قیمت فعلی آهن اسفنجی را ناشی از عرضه و تقاضا عنوان کرد و تصریح کرد: زمانی که عرضه و تقاضا بالانس نباشد منجر به چنین افزایش قیمتی خواهد شد.

البته نادری معتقد است: قیمت‌گذاری زنجیره فولاد در حال حاضر شکل بهتری به خود گرفته است.

معاون بازرگانی چادرملو همچنین در مورد جزئیات قیمت‌گذاری بیان کرد: با اقدامات دو ماه اخیر بورس کالا، قیمت گذاری شکل بهتری گرفته اما تا قبل از آن به علت ناهماهنگی‌هایی، سود زنجیره در قیمت پایه اعلامی برای کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش متوازن نبوده و بیشترین سود برای واحدهای آهن اسفنجی بود؛ همین شرایط سبب شد به طرح‌های علمی و مهندسی شده واحد احیا توجه بیشتری شود.

نادری با اشاره به این که بیشترین عدم‌توازن در تولید و عرضه آهن اسفنجی از سال گذشته سر باز کرده، بیان کرد: این عدم توازن دلیلی شد که واحدهای آهن اسفنجی جدید تعریف شده و به سرعت راه‌اندازی و از فضای بازار استفاده کنند و این می‌تواند ورق را برگرداند و شرایط بهتری برای سال‌های آینده آهن اسفنجی داشته باشیم. 

معاون بازرگانی چادرملو  البته بر مدیریت تولید آهن اسفنجی تاکید ویژه داشت چرا که معتقد است خطر مازاد آهن اسفنجی از نظر اقتصادی و بازار، بیشتر از گندله است.

نادری درباره دلیل این موضوع گفت: برای گندله امکان صادرات وجود دارد اما آهن اسفنجی به دلیل شرایطی که در حوزه نگهداری آن وجود دارد به خودی خود قابلیت صادرات ندارد بنابراین یا باید بریکت شود تا بتوان نگهداری طولانی مدت کرد و یا سریع مصرف کرد که این می‌تواند چالشی را در آینده ایجاد کند.

به گفته معاون بازرگانی چادرملو  بنابراین عدم توازن هیچ زمانی در این زنجیره به تعادل نخواهد رسید مگر اینکه زنجیره از طریق «عدم تعریف طرح جدید» یا «تعریف طرح‌ها متناسب با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود کشور» به تعادل برسد.

نادری در پاسخ به این پرسش که آیا چادرملو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرضه کنندگان آهن اسفنجی با افت تولید به واسطه قطعی گاز مواجه شده؟ گفت: خیر ما دچار افت تولید نشده‌ایم، ضمن اینکه چادرملو از عرضه‌کنندگان اصلی اسفنجی کشور نیست و آهن اسفنجی تولید ما برای مصرف خود و تبدیل آن به شمش در خود مجموعه است. 

به گفته وی چادرملو به اندازه‌ای که مازاد داشته باشد (در حدود ۱۰۰ هزار تن در ماه)، عرضه در بورس دارد و در این بازار نقش خاصی ندارد.

معاون بازرگانی چادرملو در رابطه با علت قطعی گاز برخی واحدها و عدم قطعی برخی دیگر بیان کرد: قطعی و محدودیت گازی برای همه واحدها در طول زمستان و طبق جدول زمان‌بندی ارائه شده توسط وزارت نیرو، اعمال خواهد شد.

معاون بازرگانی چادرملو خاطرنشان کرد: اگر یک واحدی بیشتر از واحدهای دیگر قطعی دارد به منزله تبعیض نیست بلکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان فشار گاز است که قاعدتا استان‌های شمالی بیشتر به علت افت شدید، قطعی دارند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =