کد خبر 9119
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

خودروهای دست دوم به زودی وارد کشور می‌شوند

خودروهای دست دوم به زودی وارد کشور می‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشکلی برای واردات خودروهای دست دوم وجود ندارد، گفت: با اقداماتی که در آیین نامه پیش بینی شده اقدام به واردات خودروهای دست دوم می کنیم.

به گزارش آهن نیوز به نقل از فارس، عباس علی آبادی درباره واردات خودروهای دست دوم گفت: امیدواریم آن قدر خودرو نو و با کیفیت تولید و وارد شود که نیازی به واردات خودروی دست دوم نباشد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس پیشنهاد مجلس شورای اسلامی برای واردات خودروهای دست دوم، آئین نامه واردات خودروهای دست دوم مصوب شده و مراحل تکمیل را طی می‌کند و به زودی این آیین نامه ابلاغ می‌شود. 

وی با بیان اینکه متناسب با اقداماتی که در آئین نامه پیش بین شده است، اقدام به وارداتی خودروهای دست دوم می‌کنیم و مشکلی در این رابطه وجود ندارد، اما گام اول واردات را از مناطق آزاد شروع می‌کنیم. 

نمایندگان مجلس لایحه واردات خودروهای دست دوم را سرانجام ۲۸ خرداد امسال با ماده واحده لایحه دو فوریتی واردات خودروی سواری کارکرده با عمر حداکثر پنج سال مصوب کردند.

بر طبق قانون تصویبی مجلس برای واردات این خودروها، انتقال فناوری لازم الرعایه نیست.

علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.

با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. 

حقوق ورودی خودروهای دست دوم

حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد؛ به طور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی به شرح ذیل است:

بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد

بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد

بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد

بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد

بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد

بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

هزینه‌های گمرکی در واردات خودروهای کارکرده

۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

یک درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر

عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی

عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری

عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب

در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد مالیات علی الحساب

شرایط واردات خودروهای کارکرده

علاوه بر استانداردهای بالا، شرایط دیگری هم برای ورود خودروهای کارکرده اعلام شده است. ورود خودروی کارکرده منوط به پرداخت عوارض گمرکی و مالیات است که مبلغ آن به نوع و ارزش خودرو بستگی دارد. واردکننده همچنین ملزم به خرید بیمه بدنه برای خودروی کارکرده و داشتن گواهینامه رانندگی معتبر است.

هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند برای واردات خودروی دست‌دوم اقدام کند. ارز لازم برای واردات می‌تواند شخصی باشد یا منشأ خارجی داشته باشد. در هر صورت تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی لازم است.

با توجه به حداکثر کارکرد ۵ سال، بنابراین تنها خودروهای مدل ۲۰۱۸ به بعد در لیست وارداتی‌های مجاز قرار می‌گیرند. همچنین، نیازی به اخذ گواهی سازمان استاندارد و محیط‌زیست برای واردات خودروی کارکرده نیست.

کد خبر 9119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =