کد خبر 9127
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تولید سنگ‌آهن هند رکورد زد/ افزایش وابستگی دهلی به استرالیا

تولید سنگ‌آهن هند رکورد زد/ افزایش وابستگی دهلی به استرالیا

براساس داده‌های رسمی، هند تولید سنگ آهن را به رکورد تاریخی ۲۸۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً ۱۴ درصد افزایش داشت.

به گزارش آهن‌نیوز؛ براساس داده‌های رسمی، هند تولید سنگ آهن را به رکورد تاریخی ۲۸۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً ۱۴ درصد افزایش داشت. در این میان، ایالت اودیشا که ۵۶ درصد از تولید سنگ معدن کشور را به خود اختصاص می‌دهد، تولید خود را سالانه ۱۸ درصد در سال گذشته افزایش داد و به ۱۵۹ میلیون تن رسید.

عوامل متعددی در رشد تولید سنگ آهن نقش داشتند. سال گذشته، شرکت‌های معدنی دولتی NMDC و OMC شاهد افزایش قابل‌توجهی در تولید بودند، همچنین شرکت Lloyds  افزایش تقریبا ۷۵ درصد را ثبت کرده است.

شرکت NMDC، بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن هند، بهترین تولید و فروش مواد خام را در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۳/۲۰۲۴ (آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۳) و در سه ماهه دوم گزارش کرد. این ارقام در تیرماه تا شهریور به ترتیب ۸.۸۵ میلیون تن و ۹.۵۷ میلیون تن بوده است. در مجموع، هشت شرکت بزرگ معدنی در هند بیش از ۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تولید کردند.

رشد تولید فولاد در کشور باعث افزایش تقاضا برای سنگ آهن شده است. انتظار می‌رود مصرف این ماده خام در سال ۲۰۲۳ در هند تقریباً ۹ درصد رشد و به حدود ۲۲۸ میلیون تن برسد.

همچنین معدن‌داران به دلیل افزایش تقاضای صادراتی و قیمت‌های بالاتر، تولید را افزایش دادند. اگرچه این رقم در طول سال نسبتاً ثابت بود، اما در سه ماهه چهارم با ۱۲ درصد افزایش در سه ماهه به ۱۲۸ دلار در هر تن رسید. برای نمونه، در سال ۲۰۲۳ صادرات سنگ آهن و گندله هند به بیش از ۴۴ میلیون تن افزایش یافت. این بازیابی به ویژه با تصمیم دولت برای لغو ۵۰ درصد عوارض صادراتی برای تمام گریدهای سنگ آهن و ۴۵ درصد برای گندله در نوامبر ۲۰۲۲ تسهیل شد.

احتمال کمبود کک

 هند و استرالیا در مورد عرضه پایدار زغال سنگ کک به توافق خواهند رسید. از این طریق مقامات هندی به دنبال کمک به کارخانه‌های فولادسازی خود هستند که از کاهش عرضه و افزایش قیمت این ماده اولیه رنج می‌برند.

کارخانه های فولاد هند تقریباً ۷۰ میلیون تن زغال سنگ کک در سال وارد می‌کنند که حدود نیمی از این ذخایر از استرالیا تامین می‌شود. از آنجایی که شرایط نامساعد جوی بر واردات مواد خام استرالیا تأثیر گذاشته است، فولادسازان هندی با کمبود مواجه هستند. علی‌رغم افزایش خرید زغال سنگ کک‌سازی ارزان‌تر از روسیه، کارخانه‌های محلی برای تامین برخی از گریدهای خاص کاملاً به معادن استرالیا وابسته هستند.

به گفته یک مقام دولتی هند، ماه گذشته به دلیل کاهش عرضه از معادن در کوئینزلند، قیمت زغال سنگ کک از استرالیا ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۳۵۰ دلار در تن فراتر رفت.

براساس اظهار کارشناسان، تنها مانعی که می‌تواند فولادسازان هندی را از دستیابی به اهداف تولید فولاد خود در سال ۲۰۳۰ باز دارد، کمبود فزاینده زغال سنگ کک است که هم عیار مورد نظر و هم حجم کل احتمال کمیاب شود.

اگر کربن‌زدایی صنعت کندتر از حد انتظار باشد یا تقاضا برای فولاد بیشتر شود، صنعت فولاد جهان از ابتدای دهه ۲۰۳۰ می‌تواند کسری فزاینده زغال سنگ کک را احساس کند. چنین پیش بینی از سوی کارشناسان در اجلاس تخصصی اتحادیه فولاد هند (ISA) اعلام شد.

انتهای پیام/

کد خبر 9127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =