کد خبر 9138
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

ماجرای نامه نوردکاران به وزیر اقتصاد در خصوص واردات طلا چیست؟

ماجرای نامه نوردکاران به وزیر اقتصاد در خصوص واردات طلا چیست؟

با انتشار نامه نوردکاران به وزیر اقتصاد در خصوص تداوم واردات طلا این موضوع در محافل عمومی مطرح شده است که چرا نوردکاران بدنبال واردات شمش طلا هستند؟

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روز یکشنبه 24 دی انجمن نوردکاران فولادی ایران در نامه‌ای از وزیر اقتصاد و دارایی خواستار تداوم واردات طلا و همچنین اعمال معافیت‌ مالیاتی معاملات طلا شدند.

نوردکاران در این نامه نوشته بودند: انجمن نوردکاران فولادی ایران با هدف توسعه صادرات غیرنفتی، تامین منابع ارزی کشور، رونق و افزایش تولید محصولات نوردی فولاد و با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم، ضمن درخواست تداوم واردات طلا برای رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات، خواهان اعمال معافیت مالیاتی معاملات طلا برای تسویه تعهد ارزی شده است.

نوردکاران از سوی دیگر در این نامه درخواست کرده بودند که فروش طلاهای وارداتی در بورس کالا انجام شود.

نوردکاران در این نامه پیشنهاد داده‌اند: در صورت موافقت با این درخواست، با توجه به عدم آمادگی مرکز مبادلات ارز و طلا برای انجام معاملات مذکور و لزوم تداوم تولید و صادرات با هدف جلوگیری از هرگونه خللی در امر تولید و صادرات فولاد، از بستر بورس کالای ایران برای عرضه طلا مرتبط با تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان محصولات نهایی فولاد، استفاده شود.

با انتشار این نامه این موضوع دوباره در محافل عمومی مطرح شده است که چرا انجمن نوردکاران بدنبال واردات شمش طلا است.

 از اواخر سال گذشته موضوع برگشت ارز صادراتی از طریق واردات طلا در دستور کار بانک مرکزی و وزارت صمت قرار گرفته بود.

معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت  در بهمن ماه سال گذشته گفته بود: برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان غیرنفتی و غیر فلزی است که رفع این مشکلات با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا برای صادرکنندگان محصولات غیرخام و نیمه خام در دولت در دستور کار است.

اخیرا طبق آماری که گمرک ایران  در خصوص واردات شمش طلا منتشر کرده است نشان می‌دهد، در 9 ماهه سال جاری حدود 19 تن شمش طلا، که ارزش آن ها به بیش از «یک میلیارد و دویست میلیون دلار» می رسد، وارد کشور  شده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات طلا حدود 44 میلیون دلار بوده است

بر اساس مصوبه دولت در سال گذشته، صادرکنندگان می‌توانند به جای اینکه ارز حاصل از صادرات را در مرکز مبادله بفروش برسانند، آن را تبدیل به محصولاتی از قبیل طلا کنند و آن محصول را وارد کشور کنند.

از این رو نوردکاران نیز که محصولات خود را صادر کرده‌اند، به جای اینکه ارز صادراتی را به نرخ نیمایی به دولت بفروشند تصمیم گرفته‌اند که شمش طلا وارد کنند.

از سوی دیگر در نامه‌ای که انجمن نوردکاران به وزیر اقتصاد زده‌اند، خواستار این شده‌اند که طلای وارداتی در بستر بورس کالا به فروش برسد.

طبق بررسی‌ها انجام شده یکی از دلایلی که انجمن نوردکاران این موضوع را خواستار شده‌ است محدودیت عرضه در مرکز مبادلات ارز و طلا است.

انتهای پیام/

کد خبر 9138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =