کد خبر 9162
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا خریداران محصولات فولادی از بورس کالا بار خود را به موقع تحویل می‌گیرند؟

آیا خریداران محصولات فولادی از بورس کالا بار خود را به موقع تحویل می‌گیرند؟

عملیات خرید و فروش محصولات فولادی در بورس کالا برای مدت زمان مشخص انجام می‌گیرد که در صورت عدم عمل به تعهد تحویل از سمت فروشنده، با جریمه تاخیری یا فسخ از طرف خریدار روبه رو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، عملیات خرید و فروش محصولات فولادی در در بورس کالا برای مدت زمان مشخص و براساس فرمول قیمت‌گذاری بر اساس میانگین نرخ معاملاتی شمش بلوم انجام می‌گیرد.

طبق بررسی آهن‌نیوز یکی از آیتم‌هایی که خریداران حتما باید زمان ثبت سفارش به آن توجه کنند زمان تحویل کالا است که معمولا برحسب اینکه خرید اعتباری یا نقدی باشد متفاوت است.

بدین ترتیب که اگر فروش به صورت نقدی باشد فروشنده موظف است ۳ روز پس از تاریخ مقرر در اطلاعیه عرضه، محصول را تحویل خریدار دهد. 

اگر قرار داد به صورت سلف زیر یک ماه باشد، مهلت تحویل بار ۵ روزه و اگر بالای یک ماه باشد مهلت تحویل بار 15 روزه است.

در چنین شرایطی فروشند موظف است در زمان سررسید قرار داد، کالای مورد نظر را به انبار بورس کالا یا محل تحویل تعیین شده در اطلاعیه عرضه کالا تحویل دهد.

حال اگر زمانی فروشنده به تعهد خود عمل نکرده و علیرغم تکمیل وجه طبق قرارداد، محصول را در زمان تعیین شده تحویل ندهد، از زمان مذکور به فروشنده ۳۰ روز مهلت تحویل کالا داده می‌شود که طی این روزها نیز موظف است جریمه‌ای معادل ۲۵ صدم درصد ارزش معامله به خریدار به عوان جریمه تاخیر پرداخت کند. 

اما در صورتی که بعد از ۳۰ روز نیز کالا تحویل داده نشد، قرارداد می‌تواند از سمت خریدار فسخ شده و فروشنده به میزان ۵ درصد ارزش معامله همراه با کارمزد طرفین قرارداد، جریمه دهد.

از سوی دیگر خریدار ظرف مدت 3 روز کاری باید قرار داد را تسویه کند. اگر این تسویه صورت نگیرد به ازای هر روز تاخیر 0.25 درصد ارزش معامله را باید به عنوان جریمه به فروشنده بپردازد و این مدت تا 10 روز کاری ادامه دارد و در پایان این ده روز معامله فسخ می‌شود و علاوه بر لغو قرارداد، خریدار باید جریمه کارمزد کارگزار فروشنده را نیز بپردازد.

با این تفاسیر طبق گفته‌ بسیاری از خریداران و فعالان بورس کالا معمولا کالاهای خریداری شده به موقع از سوی کارخانه‌ها در مهلت مقرر تحویل داده‌ می‌شود تا مستلزم پرداخت جریمه نشود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =