کد خبر 9173
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

ماجرای خود تحریمی صنعت توسط دولت به روایت مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر

ماجرای خود تحریمی صنعت توسط دولت به روایت مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر

مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر معتقد است تصمیمات دولتی باعث شده است که جریان صنعت نتواند رشد داشته باشد و به نوعی با خودتحریمی روبه‌رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بزرگ‌ترین کارخانه تولید لوله‌های فولادی بدون درز ایران، اخیرا در جریان دور دوم سفرهای استانی با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابهر به بهره برداری رسید.

در جریان این سفر مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی این طرح خبر داده و فعالیت عمده آن را تولید ورق‌های فولادی لوله‌های بدون درز اعلام کرد.

حسین کاظمی مهر، مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر نیز در گفت‌وگو با آهن‌نیوز ضمن تایید افتتاح فاز اول مجموعه با ظرفیت تولید ۱۶۰ هزار تن لوله‌های بدون درز فولادی، در مورد جزئیات فعالیت آن گفت: ظرفیت اسمی کارخانه، تولید یک میلیون تن از این محصول است که فازهای دیگر آن شامل ۵۰۰ هزار تن ورق سرد، ۲۵۰ هزار تن ورق گالوانیزه و ۲۵۰ هزار تن لوله‌های بدون درز خواهد بود.

در ادامه کاظمی‌مهر به عنوان فردی که یک مجموعه نوپا را در صنعت فولاد راه‌اندازی کرده، درباره چالش‌های این مسیر بیان کرد: مهم‌ترین مسئله در کل صنایع ایران، بحث منابع مالی است که متأسفانه در بخش بانک‌ها قفل شده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر به عنوان فعال بخش خصوصی که با هزینه شخصی زیرساخت آن را فراهم کرده، نیاز به تسهیلات و حمایت مالی دولت در بخش تامین مواد اولیه را از موارد ضروری برای توسعه مجموعه بیان کرد.

مدیرعامل این واحد فولادی، با گلایه از این که شرایط طوری است که برای فعالیت در بخش خصوصی نباید انتظار زیادی از دولت داشت، از کاهش شدید حمایت مالی دولت انتقاد کرده و تصریح کرد: تصمیم اخیر وزارت اقتصاد مبنی بر کاهش رشد پایه پولی درست است که تا حدودی منجر به کنترل مقداری از تورم می‌شود اما در سالی که به نام رشد تولید در کنارِ کنترل تورم است، عدم تزریق منابع مالی به بازار، به شدت از رشد تولید هم جلوگیری می‌کند.

به گفته مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر، اگر سیاست‌های انقباضی به همین شکل باشد، در سال آینده با توجه به شرایط خیلی از صنایع تعطیل خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر یکی از موانع توسعه تولید در کشور را عدم سیاست‌گذاری درست اعلام کرده و خاطرنشان کرد: کشوری موفق است که در جهت توسعه تولید برای صادرات آن نیز برنامه مدونی داشته باشد اما در کشور ما به علت بی‌ثباتی قوانین و تصمیمات خلق الساعه، دست تولیدکننده‌ای که با چندین سال زحمت، زیرساخت اشتغال و کار فراهم کرده، کوتاه می‌شود.

کاظمی مهر از جمله مهم‌ترین موانع تولید و صادرات را اعمال عوارض صادراتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه قوانین بازار و قوانین حاکمیتی تداخل پیدا کرده و در اعمال این تصمیمات از نظرات کارشناسی افراد فعال دراین حوزه، اتاق بازرگانی و اعضای صنف تولیدی استفاده نشده و هیچ مذاکره‌ای در زمینه زمان‌بندی تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن نمی‌شود. 

مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر با تاکید بر این که بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ما دولتی است، عامل غیرفعال شدن بازار را خودِ دولت اعلام کرده و گفت: دولت توسط شرکت‌های بزرگِ خودش، بازار را به راحتی با تزریق پول از طریق بانک‌ها یا موارد دیگر کنترل می‌کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد و نورد آسین ابهر بخشی از رکود موجود در بازار را به افت بازارهای جهانی منتسب دانسته و بخشی را نیز اعمال خودتحریمی در داخل عنوان کرد.

او دخالت دولت در بازار را مانع از پیشروی درست آن در مسیر درست دانسته و گفت: این دخالت در هر بازه‌ای تاثیر معکوس داشته، چرا که همیشه همراه با یک سری قوانین محدودکننده مانند عوارض صادراتی بوده که تولیدکننده را محکوم به مارکتی می‌کند که طبق خواسته او تنظیم شده است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =