کد خبر 9176
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

مخالفان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله چه کسانی هستند؟

مخالفان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله چه کسانی هستند؟

به گفته سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مخالفت با عرضه طلا در مرکز مبادله از سوی کسانی که در فرآیند قاچاق یا فروش مجدد شمش‌ طلا در کشور دخیل بودند، صورت می‌گیرد، در حالی که صادرکنندگانی ‌که واقعا به‌دنبال رفع تعهد ارزی بودند، از این امکان استقبال کردند.

به گزارش آهن نیوز، روز چهارشنبه ۲۷ دی اولین حراج حضوری شمش طلا در قالب رفع تعهد ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شده و در این حراج، ۱۰ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ در هزار عرضه شد که توسط چهار گروه تولیدی خریداری شد. صادرکنندگان بخش خصوصی که فرآیند احراز هویت و رفع تعهد صادراتی‌شان در مرکز مبادله انجام شده بود، این عرضه را انجام دادند.

با وجود این، عرضه شمش طلا از سوی صادرکنندگان که قصد رفع تعهد ارزی داشتند، مخالفانی داشت. در این مدت برخی سودجو برای کاسبی از دور زدن رفع تعهد ارزی برخی صادرکنندگان متخلف، اقدام به اجاره شمش طلا و واردات چندین‌باره شمش کرده و طلا را به خارج از کشور قاچاق می‌کردند. رکوردشکنی واردات ۱۳ تن شمش طلا در ۸ ماهه امسال به عنوان ششمین کالای وارداتی، این موضوع را تایید می‌کند.

از سوی دیگر پیش از این اوراق گواهی سپرده کالایی بر مبنای شمش طلا در بورس کالا عرضه شده بود که به‌دلیل مزایایی از جمله معاف از مالیات بودن و نداشتن ریسک نگهداری فیزیکی طلا و نگرانی از گم شدن و سرقت آن و اینکه می‌توان از آن‌ها برای وثیقه بانکی استفاده کرد، مورد استقبال قرار گرفته بود. در عین حال که عرضه شمش‌ها به وزن ۱۰ کیلوگرم انجام می‌شود و با عرضه اوراق به ارزش هر ورق ۰.۱ گرم، منافاتی ندارد.

صاحبان کسب وکار از عرضه شمش طلا در مرکز مبادله استقلال می‌کنند

در این زمینه اصغر بالسینی - سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از تاریخ ۷ دی بانک مرکزی صادرکنندگانی که به‌دنبال رفع تعهد ارزی با طلا هستند را ملزم کرد که طلایشان را به مرکز مبادله بیاورند، اما در فرآیند رفع تعهد ارزی قبل از عرضه شمش طلا در مرکز مبادله، اشکالاتی داشت. اولا عرضه شمش‌ اتفاق نمی‌افتاد و شمش‌هایی که در قالب رفع تعهد ارزی وارد کشور شده بود، به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد و چند بار فرآیند رفع تعهد ارزی با یک شمش انجام می‌شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اعضای اتحادیه طلا و جواهر قبل از اینکه شمش در مرکز مبادله عرضه شود، این گلایه را داشتند که اگر شمش وارد می‌شود چرا به دست ما نمی‌رسد. یعنی هم عرضه واقعی شمش در کشور اتفاق نمی‌افتاد و هم در نهایت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسید.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: با توجه به این مشکل، بانک مرکزی مرکز مبادله را به‌عنوان محل عرضه شمش طلای رفع تعهدی اعلام کرد. روز گذشته نیز فرآیند کشف قیمت و حضور خریدار و فروشنده، تسویه نقدی و تحویل شمش به‌خوبی انجام شد، قیمت هم به نرخ بازار نزدیک بود. همه اینها شرایطی را ایجاد کرد که کسانی‌که واقعا به‌دنبال رفع تعهد ارزی از محل شمش هستند، خواهان این موضوع باشند زیرا منافع زیادی برایشان دارد.

بالسینی با تاکید بر استقبال صادرکنندگان از عرضه شمش‌هایشان در مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: همین الان هم تقاضای بسیار زیادی از سوی صادرکنندگان برای عرضه شمش در مرکز مبادله واصل شده که نشان می‌دهد واقعی شدن فرآیند کمک کرده که در نهایت، منافع ذی‌نفعان این حوزه که صادرکنندگان هستند و خریداران، به‌صورت دقیق تامین شود.

وی با اشاره به مخالفت‌هایی که از سوی برخی در این فرآیند اتفاق می‌افتد، گفت: کسانی که قبلا ذی‌نفع بودند در اینکه عرضه واقعی شمش به کشور صورت نگیرد، کسانی که در فرآیند قاچاق یا فروش مجدد این شمش‌ها در کشور دخیل بودند، ممکن است فضاسازی‌هایی کرده باشند، اما اکنون با توجه به انجام این معامله در مرکز مبادله ارز و طلا، فرآیند بسیار شفاف شده و با توجه‌به استقبال خوب از سوی صادرکنندگان، در هفته‌های بعد هم عرضه‌های بسیار گسترده‌ای را در مرکز مبادله خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 9176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =