کد خبر 9224
۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳

شرکت‌های واسطه‌ای چگونه با «ال سی» بازار آهن را بهم ریخته‌اند/ گفتگو با مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب

شرکت‌های واسطه‌ای چگونه با «ال سی» بازار آهن را بهم ریخته‌اند/ گفتگو با مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب

مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب معتقد است مهم‌ترین دلیل بهم‌ریختگی بازار فولاد عرضه‌های اعتباری است چراکه برخی شرکت‌های بازرگانی با اتکا به خرید اعتباری، محصول را زیر قیمت بازار فروخته و منجر به آشفتگی بازار شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در حال حاضر در بازار آهن، محصولات میانی و مقاطع پایین دست زنجیره فولادی با رکود زیادی مواجه شده و حتی در مواردی قیمت این محصولات با ضرر و کمتر از قیمت خریداری شده از بورس، در حال خرید و فروش است. 

محمد خالوندی، مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز مهمترین دلیل بهم‌ریختگی بازار آهن را عرضه‌های اعتباری عنوان کرده است.

مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب در این زمینه توضیح داده است: برخی شرکت‌های واسطه‌ای با عنوان شرکت‌های بازرگانی با دریافت میلیاردها تومان ال سی از بانک، بدون کمترین تخصصی در زمینه فولاد، وارد بورس کالا شده و اقدام به خرید محصولات فولادی می‌کنند.

خالوندی افزود: این شرکتهای واسطه‌ای با استفاده از این اعتبار، چند هزار تن میلگرد خریداری می‌کنند و با قیمتی پایین‌تر از نرخ بورس کالا در بازار عرضه می کنند و با این کار دوباره نقدینگی خود را بدست می آورند.

مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب تصریح کرد: در واقع این شرکتهای واسطه‌ای، ال سی ها (حواله های اعتباری) را با فروش زیر قیمت بازار، تبدیل به پول نقد کرده و همین اقدام آنها منجر به بهم ریختگی بازار می‌شود.

به گفته وی شاید عرضه‌های اعتباری در برخی مواقع به مصرف‌کننده کمک کمی کند اما سود بیشتر آن برای دلالان است. 

مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب معتقد است اگر عرضه نقدی باشد حتی دلالی هم که با نرخ ۲۲ هزار تومان میلگرد را در بورس خرید کرده، حاضر نیست زیر قیمت بازار بفروشد. در نتیجه یک تعادل در بازار ایجاد شده و تولیدکننده نیز به فعالیت تولیدی خود بدون ضرر ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که اتفاقا برخی از بازاریان دلیل رکود موجود در بازار را عدم وجود نقدینگی ذکر کرده و عرضه‌های اعتباری را راه حل رونق در بازار می‌دانند، گفت: بنده از منظر تولیدکننده به موضوع نگاه می‌کنم و معتقدم عرضه‌های اعتباری بیشترین ضربه را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

خالوندی در ادامه در رابطه با احتمال دپو میلگردهایی که بدون متقاضی در بورس به کارخانه برگردانده می‌شود، گفت: تولیدکننده اصلا نقدینگی ندارد که توان دپو داشته باشد.

مدیر بازرگانی جهان فولاد غرب خاطرنشان کرد: اینطور نیست که تمام حجم عرضه شده در انبار تولیدکننده، موجود باشد؛ به خاطر همین است که عرضه را با تحویل ۲۰ روزه ثبت می کند تا در صورت وجود خریدار، اقدام به تهیه شمش و تولید حجم مورد نظر کنند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =