کد خبر 9257
۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

تصویب قوانین خلق الساعه برنامه‌های تولیدکنندگان فولاد را بهم می ریزد/ گفتگو با مدیرعامل فولاد خرم آباد

تصویب قوانین خلق الساعه برنامه‌های تولیدکنندگان فولاد را بهم می ریزد/ گفتگو با مدیرعامل فولاد خرم آباد

مجید لقایی مدیرعامل مجتمع فولاد خرم آباد گفت: با تصویب قوانین خلق الساعه شاهد این هستیم که تمام برنامه ریزی های مجتمع فولادی بهم می ریزد زیرا ما با بدون این قوانین خلق الساعه بهای تمام شده محصول را محاسبه می کنیم اما بعد از تصویب چنین قوانین دچار مشکل می شویم.

مجتمع فولاد خرم آباد یکی از مجموعه های فولادی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید ورق فعالیت می کند.

پایگاه خبری آهن نیوز در یک گفتگوی تفضیلی با مجید لقایی مدیر عامل مجتمع فولاد خرم آباد ضمن بررسی فعالیت های این مجتمع فولادی، چالش های پیش رو در صنعت فولاد را مورد بررسی قرار داده است.

مجتمع فولاد خرم آباد در چه سالی راه اندازی شده است و چه محصولاتی تولید می کند؟

مجتمع فولاد خرم آباد دو دهه گذشته در سال ۱۳۸۲ با مجوزی که از اداره کل صنایع و معادن استان لرستان در زمینه تولید مقاطع فولادی دریافت کرد، در شهر خرم آباد در شهرک صنعتی شماره دو خرم آباد تأسیس شد و فعالیت خود را با تولید میلگرد آغاز کرد.

مجتمع فولاد خرم آباد پس از چند سال فعالیت در زمینه تولید میلگرد، در سال ۱۳۹۷ خط تولید نورد ورق گرم فولادی، با ضخامت های بالا را ایجاد کرد و هم اکنون این خط تولید مشغول به فعالیت است.

ضخامت‌ ورق‌هایی که در مجتمع فولاد خرم آباد تولید می شود از 12 میلی‌متر تا 100 میلی‌متر، با عرض ۱۲۵۰ میلی‌متر تا ۱۵۰۰ میلی‌متر و طول ۶ متر تا ۱۲ متر است.

ظرفیت اسمی تولید ورق در این مجتمع، سالانه ۳۵۰ هزار تن است که امید داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه طرح‌های توسعه‌ خود داریم به این ظرفیت اسمی نزدیک شویم.

آیا مجتمع فولاد خرم آباد اهداف صادراتی نیز دارد؟

مجموعه مدیریتی نگاه ویژه‌ای به بخش صادرات دارد. سال گذشته، ما به کشورهای همسایه مانند عراق، ازبکستان و تاجیکستان صادرات داشتیم.

با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده ، امیدواریم امسال و سال آینده این بخش را به شکل ویژه‌ای گسترش دهیم و محصولات‌مان را جهت صادرات به کشورهای حوزه صادراتی افزایش بدهیم.

به همین دلیل برای این که محصولات مجتمع فولاد خرم آباد مطلوب مشتریان خارج از کشور هم قرار گیرد ملزم هستیم استانداردهای جهانی را هم رعایت کنیم و مجوز استاندارد جهانی را دریافت کنیم.

خوشبختانه تا حد زیادی این موضوع برای ما محقق شده و ما علاوه بر مجوزها و استانداردهایی که گرفته‌ایم موفق به اخذ نشانCE  اروپا بر روی محصولات‌مان شده‌ایم.

محصولاتی که در مجتمع فولاد تولید می‌شود گواهینامه استاندارد  گرفته اند؟

محصولات ما تحت نظارت استاندارد ایران تولید می‌شود.

اخیرا نیز موفق شده‌ایم نشان CE  اروپا را دریافت کنیم و همچنین گواهینامه مدیریت کیفیت، گواهینامه مدیریت محیط زیست و گواهینامه مدیریت ایمنی بهداشت و محیط کار را تحت استانداردهای جهانی اخذ کردیم.

یکی از چالش‌هایی که در حوزه صادرات قابل طرح است، بحث عوارض‌هایی است که در سیاست‌های جدید اتخاذ شده است. این تصمیمات تا چه میزان بر صنعت فولاد اثرگذار است؟

اگر از یک صادرکننده و یا یک بازرگان سؤال شود که آیا عوارض به نفع شما است یا خیر؟ مسلما جوابی که می‌دهد این است که مخالف عوارض است. زیرا عوارض هزینه‌ها را در زمینه فروش کالا افزایش می‌دهد.

مسلما کسی که صادرات می‌کند با تعیین عوارض برای بخش صادراتی، مخالف است. اما این که چه سیاست‌هایی پشت پرده است و این عوارض چه منافعی به شکل عمومی برای مردم وجود دارد جای خود دارد.

 اما آن چیزی که برای ما مهم است پیش‌بینی نشدن قوانین است. یعنی خلق‌الساعه ایجاد شدن قوانینی شبیه به عوارض و یا قوانین مرتبط با صادرات است.

وقتی یک تولیدکننده و یا یک بازرگان چشم‌اندازی را در یک بازه زمانی شش ماهه یا یک ساله و یا بلندتر برای خود در نظر می گیرد، مسلما هزینه‌هایی مثل عوارض و موارد مرتبط با آن را باید در برنامه‌ریزی‌های خود بگنجاند.

 اگر منی که با بهای تمام شده، نرخی را به دست می‌آورم و بر مبنای آن نرخ، صادراتی را انجام می دهم اما به یکباره با قانون عوارض صادراتی رو به رو می شوم در حالی که چنین چیزی در برنامه های من نبوده است؛ در چنین شرایطی مسلما در برنامه‌ریزی‌های من اختلال ایجاد می شود.

 آن چیزی که برای ما مهم است این است که ما بتوانیم قوانین و یا مواردی مرتبط با بخش صادرات را در یک بازه زمانی طولانی مدت پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم برای آن تولیدات و برنامه‌ریزی‌های خودمان را در نظر بگیریم.

ما اگر با بخش صادرات موافق باشیم باید برای صادرات انگیزه ایجاد کنیم.

 آیا برای بنده که صادرکننده هستم این انگیزه وجود دارد که بتوانم تولیدات خود را صادر کنم.

یک برآورد ساده اینجا به من نشان می‌دهد که در حال حاضر با ایجاد عوارض یا قوانینی که وجود دارد (به واسطه اینکه باید ارز دریافتی را با نرخ نیمایی در سامانه عرضه کنم) انگیزه‌ای برای یک صادرکننده در زمینه فولاد وجود ندارد. تولیدکننده و کارخانه‌دار قطعا صرفه اقتصادی برای او وجود ندارد که سرمایه‌گذاری زیادی را در زمینه صادرات انجام دهد.

آیا می‌توانید به ما آماری بدهید که در سال گذشته چه میزان صادرات انجام شده است؟

ما در سال گذشته حدود 10 درخواست صادراتی داشتیم که عمدتا کشورهای همسایه از قبیل باکو، عراق، ازبکستان و تاجیکستان بوده است. حدودا نزدیک به 1000 تن صادرات داشتیم.

محصولاتی که در مجتمع فولاد خرم آباد در چه بخش هایی کاربرد دارد؟

ورق‌های فولادی که ما تولید می‌کنیم تحت عنوان اصطلاحا پلیت نامگذاری می‌شود.

این محصولات عمدتا در سازه‌های فلزی ساختمانی و در پروژه‌های پل‌سازی و ماشین‌آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایان قسمت اول...

انتهای پیام/

کد خبر 9257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =