کد خبر 9280
۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۷ درصدی نرخ میلگرد در دو ماه گذشته / حفظ رکود بازار فولاد با وجود هیجانات رشد دلار

رشد ۷ درصدی نرخ میلگرد در دو ماه گذشته / حفظ رکود بازار فولاد با وجود هیجانات رشد دلار

به دنبال کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی و شمش در بورس کالا، حجم عرضه سایر مقاطع نیز کاهش و در عین حال با افزایش قیمت همراه‌اند، در نتیجه در بازار آزاد نیز بازرگانی‌ها قطره چکانی بار به بازار وارد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار با ثبات نسبی چند ماهه تا ابتدای آذر ۱۴۰۲ در کانال ۵۰ هزار تومان و با قیمت حدود ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد اما به دنبال برخی التهابات سیاسی و نظامی داخلی و خارجی از جمله شدت گرفتن درگیری در خاورمیانه، حمله تروریستی در کرمان، درگیری میان ایران و پاکستان، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و برخی اخباری اقتصادی از جمله اخذ مالیات بر حساب‌های بانکی، بازار ارز را دچار جهش بی‌سابقه ای کرد طوری که در طول این دو ماه نرخ دلار با افزایش حدود ۱۲ درصد معادل ۶ هزار تومانی هم اکنون با قیمت ۵۶ هزار و ۱۵۰ تومان در حال معامله است. 

از سوی دیگر، بازار سهام نیز در هفته‌های اخیر ریزشی بوده و شاخص کل در بازه زمانی یک هفته‌ گذشته افت ۲.۸۶ درصدی را تجربه کرد و هم اکنون روی نقطه ۲ هزار وو ۱۲۸ هزار و ۱۸۴ واحد ایستاده است. 
در این میان بازار آهن و فولاد نیز تحت تاثیر این افزایش نرخ ارز که از فاکتورهای اصلی تاثیرگذار در قیمت آن است، بعد از مدت‌ها ثبات و روند کاهشی که از ابتدای سال داشت، روبه افزایش گذاشته و به رونق معاملات محصولات فولادی خصوصا دررینگ بورس کالا و رشد تقاضای مواد اولیه منجر شده است؛ گویا ترس از تثبیت نرخ دلار در کانال‌های بالاتر مشتریان را برای خرید مواد اولیه عرضه شده در بورس ترغیب کرد.

اما در بازار آزاد مقاطع فولادی نیز به دنبال بی‌ثباتی بازار ارز، قیمت انواع کالاها از جمله میلگرد افزایش پیدا کرده اما تقاضا همچنان کمرنگ است و این افزایش نرخ دلار، نه تنها منجر به خرید و فروش و یا معاملات آهن نشده بلکه همچنان به رکود دامن زده است، از طرفی به دلیل فصل سرما که ساخت و سازی نیست، مصرف کننده واقعی نیز در بازار وجود ندارد. 

بررسی خبرنگار آهن‌نیوز در کف بازار حاکی از این است که علاوه بر قیمت اقلام اصلی مانند تیرآهن و میلگرد سایر مقاطع فولادی نیز با شروع هفته افزایشی بود و به دلیل قیمت‌های بالا کسی فروش انجام نمی‌دهد. 

همچنین به دنبال کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی و شمش در بورس کالا، حجم عرضه سایر مقاطع نیز کاهش و در عین حال با افزایش قیمت همراه‌اند، در نتیجه در بازار آزاد نیز بازرگانی‌ها قطره چکانی بار به بازار وارد می‌کنند.
در این میان به نظر می‌رسد قیمت میلگرد به دلیل محدودیت عرضه شمش و افزایش قیمت ارز با روند صعودی بیشتری نسبت به بقیه اقلام فولادی همراه است. نمودار زیر روند تغییرات قیمتی این محصول را از ابتدای آذرماه تا ۷ بهمن ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

رشد ۷ درصدی نرخ میلگرد در دو ماه گذشته / حفظ رکود بازار فولاد با وجود هیجانات رشد دلار

طبق این نمودار نرخ میلگرد معاملاتی در ابتدای آذر ماه در سال جاری در بازار آزاد بین ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای سایزهای مختلف خرید و فروش می‌شد که در آخرین معاملات مورخ ۷ بهمن با رشد حدود ۷ درصدی بین قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان در حال خرید و فروش است. 

این تغییرات قیمتی برای میلگرد بورسی در ابتدای آذر ماه با قیمت ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و در آخرین معاملات به قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که حاکی از رشد ۲ درصدی قیمت میلگرد بورسی است. 

همچنین در بخش صادراتی نیز این محصول با افزایش قیمت همراه بوده است. براساس گزارش نشریه جهانی متال اکسپرت (Metal Expert)، قیمت میلگرد و میلگرد کلاف ایران پس از یک دوره ثبات در بازارهای صادراتی سرانجام افزایش یافت. بدین ترتیب که آخرین پیشنهادات میلگرد در پایان هفته ۴۵۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن EXW بود، در حالی که نسبت به روزهای ابتدایی هفته با قیمت ۴۵۰-۴۶۵ دلار در هر تن EXW با اندکی افزایش همراه بود. روند صعودی در بازار صادراتی ریشه در افزایش شدید آن در بازار داخلی و کاهش ارزش ریال دارد.

به گفته برخی از فعالان بازار آهن، به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های صورت گرفته از روزهای پیش روی بازار ارز، خبر از تداوم شرایط حال حاضر را دارد. از طرفی به عقیده کارشناسان ارزی با توجه به عدم وجود سیگنال جریان‌ساز در اخبار، موتورهای حرکت نرخ ارز خاموش است در نتیجه احتمال شکل‌گیری نوسان قابل توجه جدید وجود ندارد.

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به کمبود بار در بازار در روزهای اخیر با اعمال برخی تدابیر، عرضه بار در بازار زیاد شده و تا حدودی از التهاب قیمت‌ها کاسته می‌شود. همچنین بازاریان فعال در بازار آهن نیز معتقدند تاثیر دلار این روزها روی قیمت‌ها ماندگار نیست چراکه تامین نقدینگی خود دولت برای دلار حباب ایجاد کرده و مجدد ریزش نرخ ارز محتمل است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =