کد خبر 9293
۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲

حدود یک میلیارد چینی با روزانه یک دلار زندگی می‌کنند؟!

حدود یک میلیارد چینی با روزانه یک دلار زندگی می‌کنند؟!

ادعای عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که عنوان کرده است که یک میلیارد جمعیت چین با روزی ۱ دلار زندگی می‌کنند کاملاً نادرست است.

به گزارش آهن‌نیوز، «محمدرضا باهنر»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادعا کرده است که یک میلیارد جمعیت چین با روزی ۱ دلار زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴ وال‌استریت ژورنال گزارشی منتشر کرده مبنی‌بر اینکه، بیش از ۸۲ میلیون چینی روستایی با کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند.

چین این فقرای روستایی را با درآمد خالص سرانه سالانه ۳۷۵ دلار تعریف می‌کند که به معنای روزانه نزدیک به ۱ دلار است. اما طبق گزارش پیشرفت چین مربوط به سال ۲۰۲۳، تا سال ۲۰۲۰، چین طبق برنامه فقرزدایی، این روستاها را احیا کرده و براساس استانداردهای فقر، ۹۸ میلیون و ۹۹ هزار نفر از فقر خارج شدند و دیگر روستاها در وضعیت فقر قرار نداشتند.

همچنین در پایان سال ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور چین «پیروزی کامل» بر فقر مطلق در این کشور را اعلام کرد و گفت که آخرین ۹۹ میلیون نفر باقیمانده از این رده خارج شده‌اند.

در گزارشی، میانه دستمزد در چین در سال ۲۰۲۳، ۳۸۵۵ دلار در ماه یعنی حدود روزانه ۱۲۸ دلار اعلام شده است؛ به این معنا که نیمی از جمعیت درآمدی کمتر از این عدد و نیمی دیگر بیش از آن دریافت می‌کنند. این عدد فاصله زیادی با روزانه ۱ دلار دارد.

همچنین حداقل دستمزد در چین در سال ۲۰۲۴، ۲۵۹۰ یوآن در ماه تعیین شده که به معنای حدود ۳۶۶ دلار در ماه و روزانه ۱۲ دلار است. میانگین درآمد سرانه هر خانوار چینی در سال ۲۰۲۳ نیز براساس داده‌های استاتیستا، حدود ۳۹ هزار یوآن در سال است؛ یعنی حدود ۵۵۰۰ دلار در سال. این به معنای ۴۶۰ دلار در ماه و روزانه ۱۵ دلار است.

بنابراین، باتوجه به اینکه داده‌های قدیمی ارتباطی به ادعای باهنر ندارند و داده‌های جدید نیز آن را تایید نمی‌کنند، این ادعا نادرست است.

انتهای پیام/

کد خبر 9293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =