کد خبر 930
۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه حواشی برجام

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه حواشی برجام

علت افزایش جزئی که در بازار اهن روز گذشته ایجاد شد را می‌توان در تأخیر توافقات برجام و اخبار ضدونقیض درین‌باره قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در عمده‌ شرکت‌های فعال در بازار آهن و فولاد دیروز دوشنبه، بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما در این میان برخی مبادی فروش همچنان قیمت محصولات خود را کاهش دادند. البته در حوزه میلگرد شاهد افزایش قیمت در چند کارخانه بودیم که گویا تحت تأثیر حواشی منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای بود.

علت افزایش جزئی که در بازار اهن روز گذشته ایجاد شد را می‌توان در تأخیر توافقات برجام و اخبار ضدونقیض درین‌باره قلمداد کرد. در ادامه به بررسی بازار آهن و فولاد پرداخت شده است.

 بازار آهن

امروز نرخ دلار با ۲۰۰ تومان کاهش به ۲۹ هزار تومان رسید و در بازار آهن اکثر شرکت‎‌ها ثبات قیمت داشتند.

در کنار تداوم روند ثابت و کاهشی قیمت روز آهن آلات، میلگرد آجدار محصولی بود که در شماری از کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، فروشندگان کف بازاری در کانال ۱۴ هزار تومان میلگرد ابرکوه و برخی برندهای پرطرفدار مانند میلگرد ذوب آهن اصفهان در کانال ۱۵ هزار تومان، تقاضای سرمایه‌ای بالایی را به خود اختصاص دادند. دو شرکت میلگرد ۱۰۰ و ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند، یک شرکت نرخ محصولاتش را ۱۰۰ تومان کاهش داد و مابقی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن کیلویی در یک شرکت ثابت است، شرکت ذوب آهن کیلویی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت دارد و نرخ اکثر شاخه‌های پرفروش این شرکت ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

 به همین ترتیب قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز در اغلب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز ورق سیاه و انواع آن روز گذشته با کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند اما قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه تغییری نداشتند. قیمت قوطی و پروفیل و همچنین قیمت لوله داربستی، گازی و ... نیز در بسیاری از مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند اما در تعدادی از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت برقرار بود.

در بازار پروفیل با اصلاح کاهشی قیمت‌ها، پروفیل ۲ محصول مبارکه در محدوده قیمت ۲۰ تا ۲۰ هزار ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بازار بورس

امروز در دقایق پایانی شاهد بهبود تقاضا در نمادهای پالایشی و فلزات اساسی بودیم، به گونه‌ای که سهام این گروه پس از چند روز رنگ سبز را در معاملات خود دید. همچنین تمایل حقیقی‌ها برای تزریق پول به بازار سرمایه با افزایش نسبی همراه شد که در این راستا ارزش معاملات خرد به ۳ هزار و ۱۵ میلیارد تومان رسید. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات چهارمین روز هفته سبز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۶ هزار و ۹۴۸ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۵ هزار و ۳۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۲ هزار و ۳۲۷ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با رشد ۲ هزار و ۹۱۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۴ هزار و ۷۱۶ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فملی»، «نوری»، «فارس»، «حکشتی»، «فولاد»، «شستا» و «کگل» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ونیرو»، «غشان»، «کالا»، «غبشهر» و «غپینو» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «واعتبار»، «فنورد»، «شدوص»، «ثفارس» و «مداران» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در جلسه روز گذشته که با حضور مسئولان وزارت صمت، بورس کالا و همچنین انجمن فولادسازان بالادست و پایین‌دست برگزار شد، بازنگری فرمول نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.

در تابلوی معاملات بورس کالا امروز سه‌شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۱، از ۱۱ هزار و ۹۰۰ تن محصول فولادی ۳ هزار و ۴۰۰ تن معادل ۲۸٫۵ درصد مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال امروز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه در بورس کالا با قیمت پایه ۲۴۳ هزار و ۸۹۳ ریال عرضه شد که از این میزان ۲ هزار تن با قیمت ۲۴۵ هزار و ۶۷۲ ریال مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر ۱۹٫۰۴ درصد از ورق گالوانیزه عرضه شده در معاملات امروز بورس کالا به فروش رسید.

همچنین ۱۱٫۱ در صد از ۹۰۰ تن ورق قلع اندود در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با قیمت پایانی ۳۳۸ هزار و ۲۱۰ ریال مورد معامله قرار گرفت.

بر این اساس ۵۰۰ تن ورق گرم با قیمت پایه ۱۴۹ هزار و ۴۷۷ ریال در بورس کالا عرضه شد اما با وجود تقاضای ۵۰۰ تنی در نهایت این محصول فروخته نشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =