کد خبر 9301
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

معایب نمای کامپوزیت چیست؟

معایب نمای کامپوزیت چیست؟

نمای کامپوزیت، در واقع از دو ورق آلومینیومی و یک لایه پلاستیک پلی‌اورتان که به روش اکستروژن به یکدیگر پرس شده‌اند، تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کامپوزیت یا composite به مواد مرکبی گفته می‌شود که از دو یا چند ماده‌ مختلف ساخته شده‌ باشد. کامپوزیت که به طور فزاینده‌ای در ساختارهای حمل و نقل و ساختمان‌ها استفاده می‌شود، جدای کیفیت خیره‌کننده آن در رفع چالش‌های زیست محیطی کمک شایان توجهی می‌کند و موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ایجاد ساختارهای مقاوم‌تر و با دوام‌تر می‌گردد.

نمای کامپوزیت که برای اولین بار در کشور آلمان (سال 1969) تولید شد، در واقع از دو ورق آلومینیومی و یک لایه پلاستیک پلی‌اورتان که به روش اکستروژن به یکدیگر پرس شده‌اند، تشکیل شده است. این نما به صورت پنل‌های مشخص با ابعادی که توسط طراح تعیین می‌شود، بر روی دیوار بیرونی ساختمان نصب می‌شود. 
بعد از به روی کار آمدن این ماده‌ی ترکیبی، به دلیل کیفیت مناسب و نداشتن محدودیت در طراحی و اجرایش مورد استقبال شدیدی قرار گرفت و استفاده از ورق‌های کامپوزیت نما آلومینیومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در نماهای ساختمانی تمام شهرهای کشور مبدل شد.

استفاده از کامپوزیت نمای ساختمان در صنعت ساختمان در سال‌های اخیر به دلیل خواص فوق العاده آن‌ها، به شدت افزایش یافته است. این مواد به دلیل ویژگی‌های مثل سبکی، مقاومت، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی، جایگاه بسیار خوبی در بازار ساختمانی دارند. کامپوزیت ساختمان در بسیاری از کاربردهای ساختمانی جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی مانند فلز، بتن و چوب می‌باشد.

برای مثال، در صنعت ساختمان، از کامپوزیت نمای ساختمان برای ساخت اجزای سازه‌ای مانند پنل‌های دیواری، درب و پنجره، سقف، کف و پل استفاده می‌شود. همچنین، این مواد در صنایع دریایی نیز بسیار پرکاربرد هستند و برای ساخت قایق، کشتی و سد نیز استفاده می‌شوند.

با توجه به ویژگی‌های برتر کامپوزیت ساختمان و استفاده‌های متنوع آن در صنایع مختلف، این مواد در بازار ساختمانی جایگاه خوبی دارند و پیش بینی می‌شود که استفاده از آن‌ها در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد.

مزایا نمای کامپوزیت:

  • سبک
  • شکل پذیری
  • تنوع رنگی
  • ضد حریق
  • ضد زلزله
  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • قابل آب‌بندی ( هدایت و خروج آب باران بدون نفوذ به زیر نما)
  • شستشوی راحت
  • قابلیت تعویض هرکدام از پنل ها بدن خرابی کل نما
  • مدرن و زیبا
  • دوام بالا
  • مناسب برای انواع آب و هوا و شرایط جوی
  • نصب سریع و راحت

معایب نمای کامپوزیت:

این نما از جمله نماهایی است که به دلیل مزایا و قابلیت‌های بی شمار مورد استقبال قرار می گیرد، اما مهمترین عیب آن گران بودن هزینه‌های خرید پانل‌های آلومینیومی و اجرای آن‌هاست. قیمت اجرای نمای کامپوزیت بالا می‌باشد و به منظور نصب پانل‌های آن باید از ابزارهای مخصوص استفاده کرد. بنابراین نمای کامپوزیت از نظر صرفه اقتصادی به صرفه نبوده زیرا علاوه بر اجرای شاسی زیر کار آن نصب ورق آلومینیوم و لایه میانی آن که از مواد پلی اتیلین است را شامل می‌شود به همین علت قیمت تمام شده آن به توجه به توضیحات بالا مقرون به صرفه نیست.

نماهای کامپوزیتی معایب دیگری نیز دارند. نیاز به نیروی متخصص برای نصب، امکان رشد و تکثیر حشرات در شکاف‌های آن و مقاومت پایین در برابر ضربه از جمله معایب نماهای کامپوزیتی محسوب می‌شوند.
این نما با توجه به ضخامت بسیار کم ورق آلومینیومی در برابر شرایط جوی نامطلوب مانند باد و طوفان شکل اولیه خود را از دست داده و بعد ازگذشت زمان کوتاهی تغییر شکل می‌دهد به همین علت از دوام واستقامت خوبی برخوردار نمی‌باشد.

جرم پذیری نیز از دیگر معایب نمای کامپوزیت محسوب می‌شود. جرم‌پذیری نمای کامپوزیت نسبتا بالا بوده زیرا این نما از فلزآلومینیوم با رنگ کوره بوده که این خود از ایرادات وارده به این نما از جهت جذب ذرات معلق در هوا می باشد. ناگفته نماند در خارج از ایران این نما با رنگ استاتیک تولید شده که از خواص آن عدم جذب ذرات معلق است که بدلیل مقرون به صرفه نبودن این شیوه رنگ آمیزی در ایران انجام نمی‌پذیرد.

وزن ورق‌های کامپوزیت حدود 5 کیلوگرم در هر مترمربع است و در مقایسه با متریالی چون سنگ، شیشه و سیمان، تفاوت فاحشی دارد.

کد خبر 9301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =