کد خبر 9312
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

نوید روزهای گرانی برای بازار آهن

نوید روزهای گرانی برای بازار آهن

با توجه به فعال شدن محرک‌های تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد، از جمله رشد نرخ دلار، همراه با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواد اولیه محصولات فولادی، تداوم روند افزایشی قیمت‌های انواع مقاطع فولادی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، با آغاز نوسانات ارزی شدید از ابتدای زمستان سال جاری که در کانال قیمتی ۵۰ هزار تومان بود و معامله آن هم اکنون در کانال ۵۷ هزار تومان بازار زنجیره فولاد نیز را تحت‌تاثیر قرارداده، به طوری که قیمت همه حلقه‌های زنجیره فولاد روند افزایشی داشته است.

در کنار این افزایش نرخ دلار، قیمت شمش که مهمترین محصول در زنجیره فولاد و اساس قیمت‌گذاری سایر محصولات زنجیره است به واسطه کمبود عرضه و محدودیت تولید آهن اسفنجی در دو ماه اخیر روند افزایشی را داشته است.

ابطال معاملات اعتباری محصولات شمش در عرضه هفته قبل در بورس نیز به این افزایش قیمت کمک کرد. هرچند تا زمانی که مشکل گاز ادامه دارد این شرایط ادامه خواهد یافت.

در معاملات امروز نیز برای ۱۶۵ هزار و ۱۰۰ تن حجم عرضه شده شمش با نرخ پایه ۱۹ هزار و ۱۸۱ تومان تقاضای حدود ۲/۵ برابری ثبت شد که با توجه به حجم محدودی هم که عرض شده بود اما استقبال از آن بالا بوده و باعث شد درصد تغییر نرخ آن در اثر رقابت حدود ۲/۵ درصد بالاتر از نرخ پایه به مبلغ ۲۰ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شود.

کمترین نرخ معامله شده این محصول در جریان معاملات امروز ۱۸ هزار ۶۸۶ تومان و بالاترین نرخ ۲۲ هزار و ۵۹۶ تومان برای فولاد خوزستان با حدود ۱۷ درصد تغییر نرخ نسبت به نرخ پایه ثبت شد.

میانگین نرخ معامله شده شمش بلوم با تسویه نقدی ۱۹ هزار و ۹۵۲ تومان و حدود ۷۷۱ تومان بالاتر از نرخ پایه به فروش رفت اما معامله در بخش اعتباری با مبلغ میانگین ۲۱ هزار و ۶۳۰ تومان و حدود ۲۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ پایه است. 

در بازار آزاد نیز امروز نرخ شمش با ۲۰۰ تومان افزایش همراه بود و بین ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان خرد و فروش شد. 

با توجه به اعداد فوق کف قیمت میلگرد برای عرضه‌های روز چهارشنبه مورخ ۱۱ بهمن مبلغ ۲۲ هزار و ۶۶۷ تومان و برای تیرآهن ۲۳ هزار و ۲۷۸ تومان تخمین زده می‌شود. قیمت آهن اسفنجی نیز برای عرضه‌های روز شنبه مورخ  ۱۴ بهمن ۱۲ هزار و ۲۵۲ تومان قیمت‌گذاری خواهد شد. 

با این تفاسیر همراه با نوسانات افزایشی نرخ ارز، در بازار آزاد مقاطع فولادی نیز تداوم روند افزایشی قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود. به طوری که گزارش‌ها از کف بازار آهن حاکی از افزایش قیمت تقریبا در تمامی مبادی فروش و برای همه مقاطع است. 

بدین ترتیب امروز شاهد بازار پرنوسان در انواع مقاطع بودیم بدین صورت که میلگرد امروز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی همراه بود و بین ۲۴ هزار و ۴۰۰ تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام نرخ شد. 
 تیرآهن امروز در کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و ظفربناب در برخی سایزها با افزایش قیمت ۵۰ الی ۱۰۰ هزارتومانی همراه بود و بین ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای انواع سایزها اعلام شد. 

 انواع ورق سیاه نیز خصوصا از طرف کارخانه‌ فولادمبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را به دنبال داشت و ورق سیاه فولاد مبارکه با قیمت ۳۹ هزار و ۳۰۰ تا ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش شد. 

 ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی همراه بود و در کانال قیمتی بین ۴۱ تا ۴۷ هزار  تومان معامله شد.

 پروفیل امروز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۲۰۰ الی ۷۰۰ تومانی همراه بود و با قیمت‌های ۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۴۱ هزار تومان اعلام شد. 

 نبشی و ناودانی هم دراکثر کارخانه‌ها با افزایش قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود و بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان فروش رفت. 

انتخای خبر/ ف
 

کد خبر 9312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =