کد خبر 9354
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

محرک‌های رونق سنگ آهن فعال شد

محرک‌های رونق سنگ آهن فعال شد

با توجه به اینکه بانک خلق چین اعلام کرد نسبت ذخایر موردنیاز خود را کاهش داده و نقدینگی را به سیستم مالی اضافه کرده و از فعالیت‏‏‌های تولیدی و ساخت‏‏‌وساز حمایت می‌کند، قیمت سنگ‌آهن به بالاترین میزان خود طی دوماه اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با شروع سال جدید میلادی سنگ‌آهن با افزایش قیمت‌ها و واردات قوی از سوی چین، شرایط مطلوبی را پشت سر می‌گذارد؛ چراکه چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مواد خام فولادی جهان در حال ایجاد محرک کافی برای افزایش تقاضاست و از این‌رو می‌توان آینده روشنی را برای سنگ‌آهن پیش‌بینی کرد.

هفته گذشته عوامل بنیادی حمایتی از بازار سنگ‌آهن چین موجب شد تا خوش‌بینی نسبت به داده‌های تولید فولاد نرم چین در ماه دسامبر به یادگار گذاشته شود. 

قراردادهای سنگ‌آهن معامله‌شده در سنگاپور طی ۲۶ ژانویه به ۱۳۵ دلار و ۳۱ سنت به ازای هر تن پایان یافت که پس از کاهش قیمت طی دوهفته قبل، افزایش هفتگی را به ثبت رساند.

این قرارداد همچنین یک‌درصد بیشتر از کمترین سطح سال ۲۰۲۴ یعنی ۱۳۳ دلار و ۹۹ سنت در هر تن است و قیمت‌ها از ماه اوت سال گذشته که در ۳ اوت به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۰۳ دلار و ۲۱ سنت رسید، روند صعودی گسترده‌ای داشته‌اند.

افزایش قیمت‌ها منعکس‌کننده معیار اصلی قیمت داخلی چین، قرارداد آتی در بورس‌کالای دالیان است که در ۲۶ ژانویه به ۹۸۸ یوآن (۱۳۷.۶۸دلار) در هر تن پایان یافت. این رقم در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴، با ۹۳۲.۵ یوآن به ازای هر تن، ۶‌ درصد افزایش داشت و قرارداد دالیان از پایین‌ترین سطح سال ۲۰۲۳ یعنی ۵۴۱.۵ یوآن در ۲۵ ماه مه، روند صعودی داشته است.

افزایش قیمت‌ها طی هفته گذشته در حالی رخ داد که بانک مرکزی چین در ۲۴ ژانویه با هدف افزایش وام برای تامین مالی دارایی و توسعه زیرساخت‌ها، اعلام کرد میزان پول نقدی را که بانک‌ها باید در ذخایر خود نگه دارند کاهش می‌دهد.  بانک خلق چین میزان ذخایر الزامی را ۵۰ واحد کاهش داد که بزرگ‌ترین کاهش طی دوسال اخیر در مقدار پول نقدی که بانک‌ها باید به عنوان ذخایر نگهداری کنند، از ۵ فوریه اعمال می‌شود.

خوش‌بینی به افزایش تقاضای سنگ‌آهن

بانک خلق چین گفت که سیاست‌های بهبود وام‌های املاک تجاری را منتشر می‌کند و این خوش‌بینی را به وجود می‌آورد که بانک مرکزی بتواند میزان کف را برای بخش املاک و مستغلات تعیین کند. در حالی که باید دید این اقدامات واقعا به افزایش تقاضا و فعالیت‌های ساخت‌وساز در دومین اقتصاد بزرگ جهان منجر می‌شود یا نه، البته خوش‌بینی به وجود آمده احتمالا به افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن منجر می‌شود. قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵‌ درصد برای تحویل در بندر تیانجین به بالای ۱۳۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت و نسبت به پایین‌ترین سطح قیمت سنگ‌آهن طی دوماهه گذشته که ۱۲۸.۵ دلار در هر تن در ۱۷ ژانویه بود افزایش یافت که این رشد قیمتی نیز در بحبوحه حمایت اقتصادی بیشتر دولت چین ثبت شده است.

بانک خلق چین اعلام کرد که به دنبال شواهد جدید مبنی بر مشکلات بخش املاک برای مصرف‌کننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان، نسبت ذخایر موردنیاز خود را کاهش می‌دهد و نقدینگی را به سیستم مالی اضافه کرده و از فعالیت‌های تولیدی و ساخت‌وساز حمایت می‌کند. براساس آخرین داده‌ها، قیمت مسکن جدید در چین با سرعت بیشتری از سال ۲۰۱۵ در دسامبر سقوط کرد و شتاب نزولی را به ماه ششم کشاند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای خبر/ 

کد خبر 9354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =