کد خبر 9357
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

بلاتکلیفی فعالان بازار آهن در پی نوسانات اخیر آهن‌آلات

بلاتکلیفی فعالان بازار آهن در پی نوسانات اخیر آهن‌آلات

رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل گفت: نوسانات قیمتی باعث شده کارخانجات برای فرار از ضرر و زیان مجبور باشند بعد از صدور پیش فاکتور جنس را بعد از ۲۰ روز بارگیری کنند که با استفاده از سود پول‌ها کمی از زیان خود را جبران کنند اما که این کار نیز باعث ضرر خرده فروشان می‌گردد چرا که به احتمال قوی در زمان تحویل بار با کاهش قیمت روبرو می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته‌های اخیر به دنبال فعال شدن محرک‌های رشد بازار آهن و فولاد از جمله «افزایش حدود ۱۲ درصدی نرخ ارز و معامله آن در کانال ۵۸ هزار تومان» و همچنین «کاهش عرضه مواد اولیه تولید مقاطع فولادی در بورس کالا»، رونق نسبی به بازار فولاد خصوصا در بخش بورس کالا حاکم شده است. 

اما در بازار آزاد با وجود هشدار و سیگنال‌های افزایش نرخ در ابتدای زمستان از سوی برخی فعالان، اما تقاضای مصرفی واقعی و خرید و فروش چندانی مشاهده نمی‌شود. برخی معاملات صورت گرفته نیز در جهت حفظ سرمایه و با هدف انبار کردن انجام می‌گیرد. 

به عبارتی شاید به واسطه کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و رشد قیمتی آن‌ها به نظر تقاضا برای خرید آن بالا رفته اما بازار آزاد و در میان خریداران واقعی؛ هنوز بازار آهن در رکود به سر می‌برد. 

آیدین محمدپور، رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل ضمن اشاره به دلایل اصلی این رکود، به خبرنگار آهن‌نیوز، گفت: بالا رفتن قیمت مسکن و هزینه تمام شده برای ساخت و ساز و از یک طرف پایین آمدن قدرت خرید مردم در حوزه مسکن دو عامل اصلی در بروز این رکود محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که بازار مسکن به دلیل افزایش سرسام آور در خواب به سر می‌برد توقع رونق برای بازار فولاد رویایی بیش نخواهد بود. 

محمدپور فروش خرد مستقیم کارخانجات به مصرف‌کنندگان را عامل دیگر رکود عنوان کرد و تصریح کرد: عملا این فروش مستقیم توسط کارخانجات به سازندگان به مرور باعث تعطیلی کسب و کارها و افزایش آمار بیکاری خواهد گردید چرا که در بازارهای آهن تعداد نفرات زیادی مشغول به کار هستند.

رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل کمبود نقدینگی و کاهش تخصیص تسهیلات را از عوامل دیگر رکود ذکر کرده و بیان داشت: باتوجه به شروع پروژه مسکن ملی در سطح کشور تخصیص تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن با کاهش روبرو شده و نقدینگی را در بازار به شدت کم کرده است. 

به گفته این فعال بازار آهن، اولویت ساخت مسکن به درجه چندم در زندگی رسیده چرا که مردم این روزها با توجه به گرانی و رکود در کلیه صنوف در فشار و مضیقه به سر می‌برند پس نباید شاهد مشارکت فعال در بازار آهن باشیم.

او در ادامه برای بهبود شرایط بازار پیشنهاد داد: با توجه به اینکه عامل اصلی ثبات قیمت در این بازار به دست دولت است قیمت‌گذاری مواد اولیه فولاد مانند آهن اسفنجی و گندله می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست و بلند مدت و اعلام یک قیمت واحد برای عرضه آهن اسفنجی همراه باشد تا هم کارخانجات با در نظر داشتن سود معین خود و هم فروشندگان با خیال راحت به تجارت خود ادامه دهند.

محمدپور در ادامه افزود: متاسفانه افزایش و کاهش مداوم قیمت‌ها و بلاتکلیفی این روزهای بازار باعث شده کارخانجات برای فرار از ضرر و زیان بعد از صدور پیش فاکتور جنس را بعد از ۲۰ روز بارگیری کنند که با استفاده از سود پول‌ها از این مخمصه رهایی یابد که این کار نیز باعث ضرر خرده فروشان می‌گردد چرا که به احتمال قوی در زمان تحویل بار با کاهش قیمت روبرو می‌شوند.

وی در پایان گفت: از طرفی به علت نوسانات موجود در قیمت آهن‌آلات، درصد سود مقاطع فولادی بسیار ناچیز است و این باعث شده که فروشندگان در سطح بازار با بی میلی فعالیت کنند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    گندوگه زدیدبه این دو رو زندگی‌های کوفتی