کد خبر 9367
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

چرا شرکت‌های خصوصی در عرصه فولاد ورشکسته می‌شوند؟

چرا شرکت‌های خصوصی در عرصه فولاد ورشکسته می‌شوند؟

بهمن آرمان، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی عدم توجه به تکنولوژی روز دنیا را از عواملی دانسته که سبب ورشکستگی شرکت های خصوصی در صنعت فولاد می شود.

بهمن آرمان استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با آهن نیوز پیش‌بینی خود را از روند بازار فولاد ایران در سال آینده، افزایشی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی که کشور دارای نرخ تورم ۴۰ درصدی برای مدت طولانی است و همچنین افزایش نرخ انرژی که قیمت تمام شده کالاها ارتباط مستقیم با آن دارند، طبیعی است که نرخ فولاد نیز افزایش خواهد یافت.

آرمان در ادامه مهم‌ترین چالش صنعت فولاد را قطعی برق و گاز دانست که صدمه زیادی را به این صنعت وارد کرده و گفت: دولت باید در سیاست خودش مبنی بر افزایش شدید قیمت گاز طبیعی و برق، برای صنایع انرژی‌بر،  از قبیل، فولاد، پتروشیمی‌ها، سیمان و آلومینیوم تجدیدنظر کند و قیمت را به حالت قبل برگرداند.

وی در همین زمینه توضیح داد: طبق برنامه توسعه پیش‌بینی می‌شد نیمی از تولید آلومینیوم جهان تا سال ۲۰۳۰، در منطقه خلیج فارس متمرکز شود اما باتوجه به محدودیت انرژی در حال حاضر به سختی ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تن در این ایران تولید می شود در صورتی که بحرین با وسعت کم خود، ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم در سال تولید می‌کند. بنابراین طبیعی است با سیاست‌هایی که دولت اخیرا اعمال کرده، انگیزه‌ای برای ساخت واحد جدید فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

خسارت ۱/۵ میلیارد دلاری قطعی گاز به صنایع فولادی/ مردم متضرر اصلی هستند

این استاد دانشگاه همچنین به دلایلی که شرکت‌های خصوصی در صنعت فولاد با شکست مواجه می‌شوند را برشمرد و گفت: خریداری ماشین‌آلات دست دوم و از رده خارج یا تجهیزاتی که با تکنولوژی روز همخوانی ندارد و همچنین واحدهایی که از طریق کوره‌های القایی تولید انجام می‌دهند، از عمده دلایل این برشکستگی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به اینکه تولید فولاد ساده کربنی از طریق کوره‌های القایی، صرفه اقتصادی ندارد، توضیح داد: درصورتی که منبع تامین انرژی یک واحد فولادی، گاز طبیعی باشد، ظرفیت تولید زیر دو میلیون تن برای آن صرفه اقتصادی ندارد که در حال حاضر تقریبا همه واحدهای فولادی ایران به غیر از ذوب آهن از طریق گاز طبیعی است. 

وی افزود: همچنین در صورتی که منبع تامین انرژی زغال سنگ باشد، ظرفیت تولید زیر ۵ میلیون تن از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست. 

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به این که حاکمیت باید رویکرد خود را نسبت به توسعه اقتصادی تغییر دهد، تصریح کرد: با افزایش بی‌منطق هزینه تولید، توسعه با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می‌شود. برای مثال اگر گاز طبیعی که به واحدهای پتروشیمی داده می‌شود، ۴ برابر قیمت منطقه باشد، یا هزینه انرژی در تولید فولاد در ایران دو برابر عربستان سعودی باشد، توسعه اتفاق نمی‌افتد.

به گفته این کارشناس اقتصادی تا زمانی که نگاه حاکمیت به بخش تولید و اقتصاد تغییر پیدا نکرده و اقتصاد در اولویت نباشد، شرایط تغییر نخواهد کرد. در نتیجه شرایطی مانند الان حاصل می‌شود و با الویت دادن به تامین مصارف گاز خانگی، ۱/۵ میلیارد دلار خسارت به صنایع فولاد وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه به یک مورد از نگاه حاکمیت به عرصه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به روستاهایی که شاید ۲۰ خانوار ساکن هستند نیز گازرسانی شده در صورتی که اگر این کار از طریق کپسول گاز انجام می‌شد، خیلی راحت‌تر و به صرفه بود، بنابراین رویکرد حاکمیت اقتصادی نیست.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه قبل از انقلاب قرار نبود در مناطق جنوبی کشور مانند اهواز و آبادان گازرسانی شود، بلکه قرار بود از طریق تحویل گاز مایع به خانه‌ها، انرژی آن‌ها تامین شود.

آرمان مهم‌ترین زمینه توسعه ایران را بهبود روابط خارجی دانست و عنوان کرد: این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز ورود تکنولوژی‌های نوین به ایران بوده و به جذب سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های خارجی در ایران کمک کند.

مدیر سابق فولاد مبارکه، یکی از مواردی که دولت باید تأمل بیشتری در آن داشته باشد را مسئله تعهد ارزی بابت صادرات ذکرد کرد و افزود: برای فروش هر تن فولاد در بازار جهانی به قیمت ۶۰۰ دلار، ۶۵ دلار هزینه ارزی ایجاد می شود. یعنی شرکت‌های بزرگ مانند فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن و دیگر شرکت‌ها که تولیدات در سطح پایین‌تری دارند، باید بتوانند با ارزی که به دست می‌آورند، آن را تأمین کنند.

آرمان یکی از افرادی است که پیگیر ورود تکنولوژی تولید کک نفتی (به عنوان گران‌ترین مواد اولیه برای تولید فولاد در کوره‌های ذوب) از یکی از شرکت های آمریکایی بوده است.

به گفته وی قرار بر این بود در دولت قبل کلنگ احداث آن در منطقه آزاد اروند زده شود اما شرکت خارجی پیدا نشد که تکنولوژی آن را وارد ایران کند؛ درصورتی که یک شرکت در کویت با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن به راحتی این تکنولوژی را وارد کرده و استفاده می‌کند. 

مدیر سابق فولاد مبارکه، به یکی از فرصت های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: یکی از فرصت‌های اقتصادی در صنعت فولاد ایران می‌تواند تامین آهن اسفنجی ترکیه به جای آهن قراضه باشد که در این کشور رو به اتمام است.

خبرنگار: پریسا فرضی 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =