کد خبر 947
۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷

مازاد تولید گندله‌سازان را تعطیل کرد

 مازاد تولید گندله‌سازان را تعطیل کرد

گزارش‌های کارشناسی از مازاد تولید گندله در کشور حکایت دارد که همین مسئله و عرضه بسیاری از واحدهای تولیدی موجب تعطیلی آنها شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سعید عسگرزاده، دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران از تعطیلی 10 واحد گندله‌سازی در کشور خبرداد و گفت: تولیدکنندگان کنسانتره، نیازی به گندله ندارند و کنسانتره مازاد در بازار مشتری ندارد و به علت نبود تقاضا، گندله‌سازان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. واحدهای تولید گندله در گهرزمین، زرند، بوچیا، اردکان و دو واحد گندله‌سازی در سنگان از جمله واحدهایی هستند که مجبور به توقف فعالیت خود شده‌اند.

عسگرزاده علت تعطیلی واحدهای گندله‌سازی را مداخلات مکرر دولت در بازار محصولات فولادی دانست و افزود: گزارش‌های کارشناسی از مازاد تولید گندله در کشور حکایت دارد و چنانچه واحدها در حال حاضر با تمام ظرفیت کار کنند باز هم مازاد خواهیم داشت که همین مسئله یعنی مازاد تولید و عرضه بسیاری از واحدهای تولیدی موجب تعطیلی آنها شده است.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع فولاد برای صنعت فولاد ادامه داد: طرح جامع فولاد با هزینه دولت تدوین و نگارش شده و هر سال نیز رصد می‌شود اما بدون دلیل قانع‌کننده‌ای در سال ۱۳۹۹، مبنای صنعت استراتژیک و راهبردی فولاد، اظهارات یک مدیر عامل فولادسازی کار قرار می‌گیرد و نه یک طرح جامع.

این فعال معدنی اتخاذ این سیاست‌ها را نوعی اتفاقات همیشگی در صنعت فولاد بیان و تصریح کرد: این تصمیمات دست بردن در نظام بازار و دخالت در مکانیزم عرضه و تقاضاست و زمانی که در بازار دخالت می‌شود شرایط بازار کاملاً تغییر می‌کند به‌گونه‌ای که اکنون در بازار گندله، محصولات اشباع و بیش از ۱۵ میلیون تن مازاد گندله در بازار وجود دارد.

عسگرزاده با اشاره به رکود بازارهای جهانی و نبود تقاضا برای گندله گفت: شرایط بازارهای جهانی هم اتفاقاً به هم ریخته و بدون ثبات است و خریداران چینی هم به علت بد عهدی مکرر تولیدکنندگان ایرانی، به علت تبعیت از سیاست‌های یکباره و ناگهانی دولت اعتماد خود را به فروشندگان ایرانی از دست داده‌اند و از خرید گندله طفره می‌روند و تمایلی به خرید ندارند.

دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران ادامه داد: شمشی‌ها و فولادسازان به دلایل غیرکارشناسی ماده اولیه‌شان مازاد شده و از آنجا که دولت از سال ۹۹ جلوی صادرات گندله را به بهانه خام‌فروشی گرفته عملاً تولید گندله صرفه اقتصادی ندارد و اکنون ظرفیت انبارهای گندله‌سازان تکمیل شده است.

چندی پیش خبر تعطیلی واحدهای گندله‌سازی منتشر شد اما برخی مقامات دولتی آن را تکذیب کردند اما فعالان این صنعت می‌گویند این واحدها توقف فعالیت داشته‌اند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =